Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 32 |
Mobilspel
| Pågående | 19 700 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2011-12-06 18:35 | |
![]() | le-lou Jo, för min väninna krävde tillståndet panikångest både ambulans och vård. Och jo, jag vill nog hävda att det är hennes tillstånd du kommenterat, eftersom det är det jag använt som exempel. Återigen -så förnekar du att det är ett tillstånd som kan kräva dessa åtgärder trots att gett dig en länk som motsäger dig. Du behöver dem inte - för de flesta behövs de inte - det betyder inte att det är uteslutet att åtgärderna behövs för andra. Dessutom skall inte diagnosen ställas av en larmoperatör - någonsin, inte ens för en person som har diagnosen eftersom det kan handla om något annat tillstånd. Även människor med panikångest kan ju faktiskt drabbas av hjärtattack, andnöd och andra åkommor. Tur att du inte jobbar på 112. | |
| le-lou | 2011-12-06 18:35 | |
![]() | gå tillbaka till flaschback micro.. ? Eller känner du dig i underläge där eftersom du typ aldrig får rätt där? Smiskar de dig på fingrarna för mkt? De har iaf lyckats smittat dig med din taskiga attityd, snyft. | |
| le-lou | 2011-12-06 18:36 | |
![]() | "tur att du inte jobbar på 112" Sicken slutkläm. Duktig kicka. | |
| micro113 | 2011-12-06 18:38 | |
![]() | le-lou Är du verkligen i position för att förvisa folk från det här forumet? Tar du dig inte vatten över huvudet nu? | |
| le-lou | 2011-12-06 18:39 | |
![]() | hah, du tog åt dig. Bra så. | |
| micro113 | 2011-12-06 18:51 | |
![]() | le-lou Tog åt mig? Jag ställde en legitim fråga. Om det var en hämnd för att du kände dig förringad i din diagnos så misslyckades du helt. Min avsikt var att förringa dig - jag är glad över erkännandet att det lyckades. Du är så bra på att sätta dig på dina höga hästar och förringa andra så du behöver känna lite av hur det känns du också. Nu är ju min väninna inte längre i livet och är givetvis oberörd av din okänslighet - men givet hennes humor så vet jag att hon hade skrattat nöjt åt ditt sista inlägg.... hon också. | |
| flowerpot | 2011-12-06 19:01 | |
![]() | Vem är så korkad och tror att panikångest är något livshotande och behöver ambulans? Sätt dig en taxi för fan... Förstör inte för andra som BEHÖVER ambulans. Kul att någon som sitter och hyperventilerar ska behöva ta en ambulans som egentligen borde köra någon med hjärtinfarkt. Måste kännas bra... Bra spelat... | |
| flowerpot | 2011-12-06 19:03 | |
![]() | Kan inte folk lära sig att betala för en taxi, istället för att utnyttja systemet. Det är erat fel att vården inte fungerar som det ska. | |
| Minta | 2011-12-06 19:08 | |
![]() | En person som aldrig haft panikångest tidigare tänker inte "jag har panikångest" jag ringer efter en taxi". Han/hon kan uppleva att han/hon håller på att dö. | |
| apbur | 2011-12-06 19:08 | |
![]() | Ångestpatienter får visst både larma och söka vård. Ansvaret ska inte läggas på dem. Däremot är det orimligt att betrakta varje panikångestfall som en fara för liv då man vet bättre. | |
| Minta | 2011-12-06 19:11 | |
![]() | En larmoperatör ska väl inte ställa den diagnosen? Och vad händer om en panikångestpatient också fått en hjärtinfarkt? | |
| meimse | 2011-12-06 19:17 | |
![]() | Jag repeterar: Diagnosen skall inte ställas av en larmoperatör-någonsin, inte ens för en person som har diagnosen eftersom det kan handla om något annat tillstånd. Även människor med panikångest kan drabbas av hjärtattack, andnöd och andra åkommor. Någon var inne på att det även kunde vara en ledningsfråga dvs bemanning, vilka direktiv och vilken utbildning ledningen gett sina larmoperatörer. Det fråntar inte den enskilde ansvaret men det kan även vara en fråga om ledningen brustit i ansvar. | |
| micro113 | 2011-12-06 19:18 | |
![]() | Återigen, attackerna krävde ambulans och vård - inte inbillad vård. Hon behövde vård. | |
| apbur | 2011-12-06 19:25 | |
![]() | I det aktuella fallet avfärdade sköterskan andnöden som äkta andnöd eftersom patienten knallade runt i lägenheten och pratade bra. Nu säger jag inte att han gjorde allting rätt men som svar på Mintas fråga huruvida de ska ställa diagnos eller inte. De ska göra en bedömning. I det här fallet bedömde alltså sköterskan att han inte led av andnöd. Hur ska man göra med inneliggande psykpatienter som säger att de känner tryck över bröstet och upplever andnöd? Ska man behandla detta som fara för liv? Om man inte gör det, vad har man för rätt att inte göra det? | |
| meimse | 2011-12-06 19:27 | |
![]() | Om inneliggande psykpatienter känner tryck över bröstet och upplever andnöd så skall man kolla upp det. | |
| micro113 | 2011-12-06 19:29 | |
![]() | apbur Inneliggande psykpatienter befinner sig på sjukhus, där kan man dels göra en bedömning med hjälp av läkare, man kan sätta in åtgärder både mot ångest och andnöd - och det finns personal på plats som faktiskt kan göra en okulär bedömning av patienten. Det kan man inte göra över telefon. | |
| apbur | 2011-12-06 19:47 | |
![]() | micro, hur gör en läkare en bedömning menar du? Kan du utesluta hjärtinfarkt genom att titta på någon? Hur utesluter du en hjärtinfarkt? Du menar att dessa åtgärder ska sättas in varje gång en ångestpatient upplever andnöd och obehag över bröstet? Lätt att säga. Kanske lite svårare i praktiken. Hur som helst är det ju en ganska skrattretande tanke att alla knallar runt på en psykavdelning och tar patienternas symtom på största allvar hela tiden och leker värsta 112-på liv och död. Jaja. | |
| micro113 | 2011-12-06 19:53 | |
![]() | apbur Du menar att läkaren på psyk saknar möjlighet att bedöma en persons status? Exakt vad krävs för att kunna göra det menar du? Vore kul att veta eftersom de på vårdcentralen utesluter hjärtinfarkt genom att göra en ganska ytlig undersökning, prata med patienten och lyssna med stetoskop när man följer äldre människor dit. Bågar de bara? På en psykavdelning kallar de vanligen på läkare om en patient mår dåligt. Dessutom befinner sig den personen under vård, och är under uppsikt av vad som påstås vara vårdkunnig personal. Den som sitter hemma har inte riktigt samma förutsättningar - eller hur. | |
| Minta | 2011-12-06 20:02 | |
![]() | Är det verkligen korrekt att operatören ska göra en bedömning om den andnöd patienten ger uttryck för är äkta? Är det operatörens uppgift blir jag mörkrädd. Det är inte klarlagt att han var uppe och gick, han rörde sig, kanske i panik. | |
| Minta | 2011-12-06 20:05 | |
![]() | Att göra en bedömning av en patients tillstånd via telefon av en person som inte är läkare måste vara svårt. Att försöka utröna om patienten ljuger eller inte lika svårt. Att göra allt detta utan att vara läkare, medan tiden rinner iväg för patienten måste vara en grannlaga uppgift. Då borde väl det rimliga vara att utgå ifrån att personen ger uttryck för äkta nöd och skicka en ambulans. | |