Spelrum
Giraffen28
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 384

Forumkategorier

Användare Inlägg  
smurfblue2011-12-08 23:48
Antal inlägg: 57

Tack jag ska försöka komma ihåg det. :)

Mindymoo2011-12-09 01:52
Antal inlägg: 1743

Men smurfblue, varför skrev du att det var skönt att veta "att det inte beror på mig". En klinisk depression är ett sjukdomstillstånd och det kan du verkligen inte ha orsakat! Däremot kan du bli "smittad" av en depression om du försöker alltför mycket hjälpa till, eftersom man tar ut sig och börjar se det som hopplöst - och plötsligt har vi två deprimerade, "en blind leder en blind".
Det är jobbigt att hålla distans och erkänna för sig själv, man vill så gärna räcka till och göra rätt... Jag har varit där. Har också varit på andra sidan staketet och vet vad en djup depression innebär. Medicin hjälpte mig!
Men oavsett vad, det finns väl fler människor i hans omgivning som kan stötta, se till att han skaffar hjälp? Syskon, föräldrar, hans bästa kompisar, exet som är barnens mamma o s v. Kanske ni är flera som går och bär samma jobbiga känslor - det är alltid lättare om man kan dela!
Jag frågade rakt ut en bästis "hur tror du att h*n egentligen har det, jag är orolig". Det lossnade mycket tack vare att vi var flera som brydde oss.
Annars riskerar man - som många påpekat - att bli medsjuk, smittad helt enkelt.
Tror du han dricker eller drogar eller spelar? Också sådant man kan fråga andra i den närmaste omgivningen. Det är inte ovanligt nämligen, självdestruktivitet kan vara en del i sjukdomen.
Sen kan man ju undra om han har rätt medicin om det nu inte hjälper. Har någon kontakt med hans läkare?
Strunta i alla spekulationer om otrohet eller inte, bara tjafs. Är han det får du väl tackla det om det kommer upp nån gång, men måla inte fan på väggen.
Behöver du prata igenom det, kontakta en riktig stödlinje, www.nationellahjalplinjen .se/
Har även hört bra saker om föreningen balans.

le-lou2011-12-09 08:30
Antal inlägg: 17500

jag tänker endast kommentera det där med otrohet och "tjafs": för otrohet kan ju absolut inte klassas in under begreppet självdestruktivitet eller hur mindymoo?

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-12-09 08:48
Antal inlägg: 633

Jag har inte läst alla inlägg men jag tror att det är viktigt att du separerar ditt liv hemma hos dig och livet med honom lite. Att du ger honom 100% stöd och kärlek när du är där, och visar att du finns för honom. Men försök att låta bli att "jaga" honom dom perioder när du är hemma, hör av dig en eller max två gånger, och om han inte vill svara då, vänta då och låt honom kontakta dig när han känner sig redo. Kontakten med dig ska kännas lustfyllt och tryggt för honom, något han kan välja själv. För en människa som lider av en depression så kan minsta lilla sak kännas övermäktig och pressande. Och just telefonen är något som kan verka mycket stressande för en som mår dåligt. Det är säkerligen inte bara du som ringer honom, han kanske har släkt och vänner och andra som också "jagar" honom på telefonen och då blir det nog helt enkelt för mycket....

Sen ska ju du också självklart må bra i det hela och det tror jag att du gör om du tar ställning och bestämmer dig för att du släpper taget lite när du inte är där. Både för hans och din egen skull.....

Hultpa2011-12-09 09:19
Antal inlägg: 5

Även om man får goda råd......så MÅSTE man KÄNNA sig själv och veta vad som är bäst , kanske för ens framtid !

Kennetssambo2011-12-09 09:45
Antal inlägg: 1

Du kan inte ändra på honom så frågan är väl om ni har ett liv tillsammans som du vill ha.
Om ni har det är det väl bara att stanna.
Har du det inte så får du lämna för att leva det liv du vill ha.

MrAtomic2011-12-09 10:35
Antal inlägg: 452

Jag tycker Deli har väldigt insiktsfulla råd och ger en bra förståelse över hur en deprimerade i ett förhållande kan uppleva det. Som Deli säger är fyra år lång tid, går han hos en psykolog/terapeut, tar han mediciner, om inte kanske det är dags att prova med det.

Jag tror också att det är viktigt att du ställer krav, du kan ju trots allt inte leva i ett förhållande helt på hans villkor. Det är nog inte bra för honom heller.

smurfblue2011-12-11 03:20

Tack för alla era tips och råd och så.
Mindymoo jag menade inte att det skulle vara mitt fel att han är sjuk utan att det är skönt att höra att grejen med at han inte svarar i telefon och å inte är ör att han inte älskar mig längre utan för att man bli ån när man mår så dåligt. Och han har fler i sitt liv såklart och det kanske är en bra ide att prata mer med dem.
VonSchnygg tack för inlägget du har nog många rätt där. Jag ska tänka på det men samtidigt är det svårt att inte jaga honom som du uttrycker det när man inte pratat på flera dagar liksom.
Det är så himla bra nä vi ses och så det är när vi inte ses som det inte fungerar och jag vet inte vad jag ska göra för att göra det bättre.

Lowisius2011-12-11 03:32
Antal inlägg: 76

Lite segt svar.. Jag tog kontakt med vårdcentralen och pratade med en läkare, på den vägen är det.. Jag fick information och råd hur jag skulle gå tillväga. Fick lära mig väldigt mycket. Ge honom utrymme att berätta, ett tips är att inte pressa honom. Ge honom mycket kärlek och förståelse när du är hos honom. Ge honom tid att förklara så kanske han öppnar sig mer och mer. Det kan vara svårt att prata om hur man mår när man är deprimerad. Nu vet jag ju inte hur ni har det. Men för mig var det så att han inte ville visa sig "svag" inför mig, han ville inte att jag skulle se att han mådde dåligt, att jag skulle få några bekymmer pga honom.. Lycka till, massor med styrkekramar :)

smurfblue2011-12-11 03:41

Tack så jättemycket Lowisius då kanske jag ska vända mig till vårdcentralen om du tror att de kan hjälpa.

Mindymoo2011-12-11 03:45
Antal inlägg: 1743

le-lou, du har rätt! Visst kan otrohet vara en form av självdestruktivitet! Jag menade nog bara att i detta läge är det bättre att koncentrera sig på de större frågorna och djupare problemen, och inte spekulera i sådant man har svårt att få reda på sanningen om. Det tär.

smurfblue2011-12-11 03:49

Jag tror faktiskt inte att han har någon annan så det oroar jag mig inte för. Och så frågade du Mindymoo om jag tror att han tar droger eller spelar och så men det gör han inte utan tvärt om så låter han bli att till exempel dricka alkohol överhuvudtaget när han mår dåligt och så så det känns ju bra i alla fall.

adel 101 - Ej medlem längre2011-12-11 08:09
Antal inlägg: 337

det där har ingenting med dig att göra, killen är full av självömkan och apatisk gällande att både ta tag i sig själv och er relation. han kommer vara exakt likadan om 10 år.
er relation kommer alltid hänga på att du bär hela lasset och står för allt villkorslöst utan samarbete ser du en framtid i detta?

kallt, hårt och elakt kanske, men är det ljug om du tänker efter?

88tinste2011-12-11 08:47
Antal inlägg: 636

Som många skriver ta en sak i taget, nu fokuserar du på att försöka bättra förhållandet för att du inte ska dras med ner i en depression.
Via din husläkare eller 1177 kan du få nummer till en psykolog nära dig, där kan du få tips och råd, även någon att prata ut hos.

Ett tips kan kanske vara att du hjälper till och inte gör allt för honom, så som deli skrev.
Hur har han med vänner, har han några kvar?
Om inte så kan det vara en stor del till att han också mår sämre, människan är ett flockdjur (oftast) så han kanske skulle behöva "lära sig på nyo" att vara social.
När jag varit deprimerad stängde jag också av telefon, gick hemifrån för att slippa människor runt omkring mm.
Att skaffa hund kan göra mycket, både ge rutin och kära minnen.

Men endast du kan veta när det "är nog"...
När jag är lite "vriden" skriver jag faktiskt (löjligt nog) en lista med för och nackdelar.
Skriver/gör även upp en bild på hur allt agerande får mig att må inom mig.
Lite som KBT :)
Skickar ett PM till dig

smurfblue2011-12-11 21:45

Tack så jättemycket för ditt svar och ditt mail 88tinste! Jag tycker också att det är väldigt bra att göra listor på olika saker men har inte gjort det nu så det kan nog vara en bra ide faktiskt att göra. Han har faktiskt många vänner och människor kring sig och så mycket för att han är den finaste människa jag någonsin träffat i hela mitt liv och det finns liksom ingen som inte älskar honom för att han är så fantastiskt och omtänksam och så. Tack så jättemycket igen och jag ska svara på ditt fina mail till mig.

smurfblue2012-01-02 01:58

Ni var några stycken som pratade om att det kanske skulle var en bra grej för oss att ta en paus eller så och nu kan man väl säga att det är det vi har. Han sa att han behövde tid och att han måste komma ur det här och börja må bra igen och då kan han inte känna sig jagad av mig och alla andra så som han gör. Så vi har inte träffats på nästan en månad och nästan inte pratat heller. Men då sa han också att han verkligen inte vill att det ska ta slut mellan oss och att han älskar mig och så och inte alls vill avsluta relationen. Så jag får ju lita på de även om det känns himla svårt såklart. Men jag går bara och väntar på att han ska må bättre så att vi kan ha en relation tillsammans igen för jag älskar honom så men jag vet inte hur länge jag orkar bara vänta och hoppas utan att kunna göra något.

numsan2012-01-02 02:01
Antal inlägg: 6327

Usch, det låter kämpigt smurfblue! Hoppas att det kommer att funka för er och att allt löser sig så snart som möjligt.

otaxam2012-01-02 02:35
Antal inlägg: 71

Det är inget du kan göra åt. Han behöver hjälp omgående.

smurfblue2012-01-02 02:47

Tack numsan det hoppas verkligen jag med.
Otaxam han får hjälp eftersom han både träffar en läkare regelbundet och äter mediciner men det är bara det att jag inte vet hur vi ska klara av att ha våran relation också mitt i allt detta som händer och bär han mår såhär dåligt och så för just nu så kan han inte ge mig någonting och det vet jag inte hur länge jag orkar.

88tinste2012-01-02 06:58
Antal inlägg: 636

Beklagar verkligen smurfblue!
Hoppas du kan finna något "svar" som gör det lättare för dig, något som inte tynger dig så mycket.
Det verkar inte så bra att du ska gå och vara orolig/må dåligt/känna hjälplöshet och bara "stå där".
Tänk lite på dig själv också så du själv inte tar "för mycket" bara för kärlekens skull.
Lycka till iaf!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?