Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 70 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2011-12-10 22:17 | |
![]() | Vad är en vettig diskussion? Ingendera sidan tror ju på den andras siffror och statistik. Vad ska man då diskutera? Det vore bättre om de som är oroliga uttryckte att de var oroliga, att de är rädda att de personligen ska drabbas ännu mer än de redan gjort av nedskärningar, att den finansiella krisen gör att vi inte har råd med invandring. Om de då bemöts med argument som försöker visa att det förmodligen inte finns anledning att ha sådana farhågor. Vems siffror ska man tro på? Jag har ofta en känsla av att man vill ha en bekväm syndabock för att man själv drabbats av nedskärningar på olika sätt. Man talar om att vi inte har råd, men vi kommer inte att ha råd ens om vi ströp invandringen med det som de flesta tror. Det är ju en politisk, global bakgrund till neddragningarna. En sänkning av skatter för de rikaste och nedskärningar i välfärden därför att man tror att detta är bra för ekonomin, det har inte med invandring att göra. Men det tror man när man är längst ner. | |
| Rabiesgalen | 2011-12-10 22:18 | |
![]() | Hm, att fly över halva jordklotet för att ta sig till Sverige. Det vore bättre att hjälpa dem i grannländerna istället. Vi kan ta emot vår andel av kvotflyktingarna men varför skall vi vara så mycket bättre än våra nordiska grannländer? | |
| le-lou | 2011-12-10 22:19 | |
![]() | ullis - var på sidan står det att det gäller tandvård? Det som står på din länkade sida däremot är : "Du har rätt till akut sjuk- och tandvård samt vård som inte kan vänta. " | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-10 22:19 | |
![]() | SylviaPlath 2011-12-10 22:10 " Som vanligt då, Nanna." Och du tänker sätta igång - som vanligt då? Du är bara för nedrig. *pftp#p#ftt* Lustigt så rätt jag fick då, för då är det verkligen dags för mig att avgå. Du kan spy ditt illgröna galla över någon annan. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-10 22:19 | |
![]() | Minta>> Det låter som en alldeles utmärkt diskussion att ta upp. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-12-10 22:19 | |
![]() | jag håller tummarna för att arbetslösheten i landet puttas ner några procentenheter framöver - då kommer invandringen att vara en ren vinst | |
| Tina Marie - Ej medlem längre | 2011-12-10 22:21 | |
![]() | Klart att Sverige skall ta emot mera flyktingar, vi vattnar ur och ser vad som finns kvar..... | |
| schlagertös - Ej medlem längre | 2011-12-10 22:21 | |
![]() | Vad är akut tandvård? Om det kommer en med försäljningsstöd eller asylsökande så får de sina tänder lagade, utbytta mm. För mig är akut tandvård att man fixar det som är akut med så görs det inte. De lagar och gör vid allt som behövs även sätter in protes eller kronor vilket som blir billigast. Så nej inte akut tandvård utan ALL tandvård KOSTNADSFRITT..den som inte tror mig kan vända sig till närmaste folktandvård på måndag och kontrollera!! | |
| Minta | 2011-12-10 22:22 | |
![]() | nulltj, vi har flyktinginvandring och anhöriginvandring samt en liten arbetskraftsinvandring. Vi har som alla EU-länder åtagit oss att ta emot en viss kvot, vi tar emot något fler än flera andra, delvis därför att vi behöver invandring för vår egen tillväxt, men också för att vara en bra förebild för de länder som inte tar sitt ansvar. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2011-12-10 22:22 | |
![]() | nanna - "cm: "-invandrare bör bo i alla delar av landet, också i de lite finare kvarteren" De som har uppehållstillstånd och därmed kan börja bygga upp sitt liv här har ju såklart den möjligheten i samma utsträckning som vilken ursprungssvensk som helst. Fast du kanske menade ngt annat?" ja - jag syftade på att de praktiska utmaningar som uppstår när det blir väldigt mycket invandrare på ett ställe (svårt att undervisa, mycket sociala problem osv) också borde komma våra politikers familjer till godo. - vi borde dela - då blev det lättare för alla :) | |
| Tina Marie - Ej medlem längre | 2011-12-10 22:23 | |
![]() | Hey, var kan man få en snabbkurs i somali? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-10 22:24 | |
![]() | Minta>> Du missförstod mig nog. Jag menade att det var en vettig tanke att bredda diskussionen, så som du skrev i ditt förra inlägg, just för att slå hål på myten om att invandrare bara kostar. | |
| Minta | 2011-12-10 22:24 | |
![]() | Ja, det vore absolut ett ämne för en bra diskussion :) | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-10 22:24 | |
![]() | Det står 50 kr för akut tandvård, kommer vi akut handlar det om helt andra siffror, läs även övriga kostnader för sjukvård etc Det är inte invandrarnas fel, det är systemet som är sjukt, men det tråkiga är ju att det går ut över dem. | |
| le-lou | 2011-12-10 22:25 | |
![]() | schlagertös - akut tandvård är akut tandvård - man har ont och behöver vård. Du kan vända dig till närmaste folktandvård och kolla själv ja. Asylsökande vuxna har inte rätt att få regelbunden tandvård, tandhygienistbehandlingar , flourlackningar, utbyte av kronor-broar eller borttagande av amalgam tex. Det är akut vård som gäller, läs regler och föreskrifterna så framgår det ganska tydligt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-10 22:25 | |
![]() | Jag är inte på något sätt emot invandring, jag vill bara att diskussioner ska kunna föras med alla parter, så att det inte blir en missnöjesklick som gror för att ingen bemöter deras (i mina ögon) ogrundade argument. | |
| magnusito | 2011-12-10 22:26 | |
![]() | Fantastiskt att fler verkar upprörda över att de som flyr för sina liv behöver hjälp än att de som suger ur det svenska välfärdssystemet ( t ex carema) blir multimiljonärer av våra pengar. | |
| Minta | 2011-12-10 22:26 | |
![]() | Absolut. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-10 22:27 | |
![]() | Tina Marie, Sluta droppa en massa innehållslösa kommentarer och skriv något vettigt om du, enligt dig själv, har något vettigt att bidra med. | |
| le-lou | 2011-12-10 22:28 | |
![]() | Sluta kalla flyktingar för "invandrare" ullis. Det är att blanda äpplen med päron. En flykting är en person som kommer hit utan ett skit, och flyr från saker värre än tandvärk. Hur ska man göra tycker du? Den här personen ska ligga utan vård då för att han/hon inte har bott i landet sedan innan och betalat skatt? Man kanske ska låta personen dö eller ligga i plågor om hon inte kan betala ur egen ficka? | |