Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 621 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Jobbar | 2011-12-21 22:37 | |
![]() | Studien visar väl egentligen att var och en har möjligheter att bli bra på många saker. Jag tror att våra medfödda förutsättningar kan begränsa vilka saker vi kan bli i elitklass på. Själv har jag t.ex. en muskeluppsättning som är mindre lämpad för snabbhet, men har god uthållighet | |
| pabster1 | 2011-12-21 22:38 | |
![]() | Äh jag har flera mensa medlemmar som vänner och nej de har inte tränat upp sin intelligens. De fattar saker snabbare och kan uppnå bättre resultat på mindre tid. Många lägger ner mer än 10000 timmar på olika sporter musik etc få blir riktigt bra. Det är klart att det finns förutsättningar som skiljer sig åt. Om någon lägger 10 000 timmar på att spela gitarr så kan någon annan bli bättre på 1000 timmar...... Kombinationen talang OCH många timmars träning är det som krävs för att bli en mästare inom något. Ingen får något gratis utan talang. Miljö har således givetvis en stor påverkan OCKSÅ! Ett mattegeni som aldrig får lära sig mer än grundskolematte blir inte något mattegeni.... | |
| Publikmagnet | 2012-01-18 22:59 | |
![]() | Nån frågade en berömd gitarrist vad begåvning var. "Att gå upp klockan åtta en måndagmorgon till replokalen och öva", blev svaret... | |
| rajden | 2012-01-19 23:18 | |
![]() | Även min inkomst är starkt överskattad... -I dubbel bemärkelse!! | |
| henrik_l | 2012-01-22 20:08 | |
![]() | www.youtube.com/watc...gD uRHEY6Xs :) | |
| Tornvy | 2012-01-23 22:23 | |
![]() | Jag måste bara poängtera det uppenbara faktumet att kunna målinriktat öva något i 10000-tals timmar i sig är en begåvning bara fåtalet är födda med... | |
| Minta | 2012-01-23 22:37 | |
![]() | Ja, så är det nog. Min systerson är klassisk gitarrist. Från den dag han fick en gitarr i handen vid 10 års ålder, övade han jämt och intresset höll i sig, han tröttnade aldrig. Det såg jag som ett tecken på talang. Det är hans yrke, att resa jorden runt och spela och hålla master classes. | |
| Mindymoo | 2012-01-23 22:38 | |
![]() | 10 000 timmar räknat om till normal arbetsvecka minus helger och semestrar - cirka 5,5 år. Mozart var 4 när han skrev sitt första verk - ergo var han ett geni. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-01-23 22:43 | |
![]() | "...att talang inte finns." Fortfarande ett osedvanligt dumt påstående. | |
| Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-01-23 23:33 | |
![]() | Ja, det är ett osedvanligt dumt påstående. Hela mänsklighetens historia och all samlad mänsklig visdom och vetenskap säger att medfödda talanger är något högst påtagligt och reellt, och dessutom går i arv. Notera att INGEN ifrågasätter om träning spelar roll eller inte. Det vet alla. Men vad Anders Ericsson och hans gelikar påstår är att gener, talang, ärftlighet INTE spelar någon nämnvärd roll. Och det är ovetenskapligt trams av värsta slag. Har dessa forskare hört talas om tvillingstudier, och hur försöker de bortförklara dessa, och de även i övrigt gigantiska högarna av vetenskapliga bevis för att ärftlighet och medfödda talanger finns? (Flertalet av de studier som gjorts uppskattar ärftligheten av intelligens till 40-80%, för att ta ett exempel.) "– Kanske hittar vi i framtiden en kombination av gener som kan förklara den här typen av begåvningar, men eftersom forskarna har letat i över 50 år utan att ha hittat något, tyder det på att betydelsen av dessa gener kommer att vara ganska liten, säger Anders Ericsson, på tillfälligt besök i Stockholm." Trams och fånerier. Det är först de senaste åren som man börjat tränga in i den komplicerade mänskliga arvsmassan på allvar, och redan har man exempelvis hittat orsaken till att kenyaner vinner varenda långdistanstävling som finns -- det visade sig vara så enkelt som att de har tunnare och därmed lättare smalben än andra folkslag. "Samtidigt har ett antal internationella schackspelare en IQ-nivå som ligger klart under genomsnittet, påpekar Anders Ericsson." Jag sätter det mesta jag äger på att han antingen ljuger eller hycklar genom att undanhålla information. Att någon ur schackeliten skulle ha en låg IQ tror jag när jag ser det bevisas. Vem? Kunde han inte nämna ett konkret fall när han gör ett så kontroversiellt påstående? "Hans forskning visar i stället att hemligheten bakom exceptionella prestationer är hårt arbete." No shit, Sherlock. Men nej, alla blir inte lika duktiga med rätt träning, och alla blir inte duktiga lika snabbt. För att vara tydlig, anser jag att det är jättebra att det slås fast att träning är viktigt. Men att för den sakens skulle förneka att talang OCKSÅ spelar roll är bara fånigt. | |
| halvkass | 2012-01-24 00:53 | |
![]() | Intressant ämne och som fotbollstränare har jag grottat ner mig lite i frågan tidigare. till att börja med är den en gosse som heter Malcolm Gladwell som kommit med teorin att 10 000 timmar träning ska ge dig möjligheten att uppnå "eliten" inom ditt område, han har presenterat det i boken "Outliers - The story of success". Om jag inte minns helt fel så har han omvärderat till 12 000 timmar nu. Kika på honom här, tex totalsågar han Mozarts första verk och menar att han inte gjorde något riktigt bra förrän långt senare. www.youtube.com/watc...PC OMtJL6vA Ska man lyssna på de större fotbollsklubbarna i dag så pratar de ytterst sällan om talang. De pratar om intresse, träningsvilja och att vara mer lättlärd. (är det vad som kallas talang?) Personligen tror jag mycket grundar sig i intresset. Det har sagts att under uppväxten så är det ingen som sett Messi, Zlatan mfl mer än 10 meter från en fotboll. | |
| Måns_E | 2012-01-24 05:05 | |
![]() | Vad säger citatet om att "ett antal internationella schackspelare har en IQ-nivå som ligger under genomsnittet"? Jo visst det finns säkert några internationella schackspelare som inte presterar så bra på IQ-test, förstår dock vare sig vad det har med schackspelares inteligens överlag att göra. Och framförallt så har det väl överhuvudtaget inget med talang att göra? | |
| HelenK | 2012-01-24 06:13 | |
![]() | Tänkte bara tala om att alla kan lära sig sjunga....det är ren teknik. Frågan är...You can sing it - but can you deliver it? och det ligger lite i personlighet. En annan aspekt på det hela är .....att hjärnan är komplicerad, hos en del människor blir det lite feltolkningar av sinnesintryck. Typ olika drag av autism. Ett symtom på det är sk enkelspår, man fastnar för en speciell sak och tränar upp det till ibland absurdum ex Einstein. Och ofta är det så att ju högre IQ ju lägre EQ och tvärtom. | |
| henrik_l | 2012-01-24 06:27 | |
![]() | Jamen är inte IQ sånt där skit där man ska räkna ut vilka figurer som kommer näst? Det tycker jag är direkt missvisande. | |
| HelenK | 2012-01-24 06:54 | |
![]() | henrik missvisande på vad? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-24 09:35 | |
![]() | det finns körer för omusikaliska,är du omusikalisk och inte kan ta en ton så går det kanske att öva till en liten del men vad är det för ide | |
| HelenK | 2012-01-24 09:50 | |
![]() | för att det är så himla kul att sjunga...även om man inte är bäst. | |
| joråsatt | 2012-01-24 10:23 | |
![]() | Jag vill också jättegärna tro att det är på det viset, att man inte föds med en talang. (Hur skulle man dessutom kunna göra det?) Däremot tror jag att om två personer båda försöker bli body builders och den ena har lättare för att bygga muskler, exempelvis, så har denne ett försprång. Såna rent biologiska faktorer tror jag kan spela in. Skulle jag använda ordet talang så är det för att någon är duktig på sin grej och förmodligen övat sedan barnsben. :) | |
| Zaskia - Ej medlem längre | 2012-01-24 10:32 | |
![]() | Visst finns det begåvningar inom olika områden. Inte många kan bli en ny Mozart t.ex. Det hjälper inte att öva om man inte har talang. Genom att öva kan man lära sig en del. | |
| Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-01-24 12:11 | |
![]() | Jag tror att somliga här i tråden missuppfattat vad talang ÄR. Så för att klargöra: En medfödd talang är inte egentligen att vara medfött bra på fotboll, utan att ha en uppsättning medfödda egenskaper som gör det lättare att lära sig att bli bra på fotboll. När Maradona, Nacka Skoglund, Pelé eller någon annan fotbollslegend första gången rörde vid en boll var de givetvis inga stjärnor. Och ifall de inte hade börjat träna på allvar hade de aldrig blivit särskilt duktiga. Men i 90% av fallen var sådana personer garanterat duktigare än sina jämnåriga, som inte heller hade tränat på det, redan första gången de prövade att jonglera en fotboll. När de började träna förbättrades de snabbare än sina kamrater. Och just därför var det roligt -- de flesta människor gillar nämligen att göra det de är bra på. Detta är en del av våra sociala instinkter, som har utvecklats för att vi ska fungera som flockdjur. En av sociologins klassiker, som jag glömt namnet på, talade om fyra grundläggande sociala behov varav två var "att vinna erkännande" och "att åstadkomma resultat". Enkelt uttryckt vill vi instinktivt både känna oss duktiga, och att andra ska se att vi är duktiga. Detta är naturligtvis lättare inom ett område som man har talang för, och därför är det i de flesta fall personer som har talang inom fotboll eller fiolspel eller matematik som tränar just dessa saker mest intensivt. Och ja, förmågan att träna hårt, att anstränga sig för att åstadkomma resultat, är också ett slags talang, som alla elitpresterande människor har gemensamt oavsett område. | |