Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 001 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Stroker Ace - Ej medlem längre | 2012-01-11 14:36 | |
![]() | Om man är hyfsat normalt funtad alltså. | |
| ceciliaerix | 2012-01-11 14:39 | |
![]() | Ord! :) | |
| micro113 | 2012-01-11 14:50 | |
![]() | ttiittii Det finns inga försäkringar som faller ut för att man super bort sina tillgångar. Däremot finns det försäkringar som faller ut om man får sjukersättning eller motsvarande - dvs samhället går in och tar ansvar och erkänner personen som sjuk. Det finns ingen poäng med att betala en behandling om personen inte vill ha behandling - säger inte det sig själv. Så länge han inte är motiverad så kan man inte göra mer än att avgifta och hålla honom under de perioder som han supit så hårt att han är en direkt fara för sig själv -- och inte ens då är det en åtgärd som är enkel att driva igenom eftersom man i princip äger rätten att förvalta sitt liv hur man själv vill. | |
| apbur | 2012-01-11 14:53 | |
![]() | En sak som är säker är att man på något sätt sjabblat till det om man står utan bostad. Det kan väl hända alla någon gång även om de flesta har lite mer framförhållning än så. En annan sak som är säker är att det inte är en omöjlighet att ordna till det för sig igen. Även om de som befinner sig i eländet naturligtvis upplever det som motigt att göra allt som behövs. | |
| ceciliaerix | 2012-01-11 14:55 | |
![]() | Har man sjabblat till det om sambon helt plötsligt gör slut och kickar ut en? | |
| apbur | 2012-01-11 15:01 | |
![]() | Ja. Om man inte har någonstans att ta vägen är det dålig framförhållning. Har man satt sig i en situation där man är helt beroende av att någon annan hyser en och att man inte ens lyckas hålla sams med vederbörande har man ju klantat till det för sig en del. Förhoppningsvis har man jobb och vänner. Har man inte det är även det dålig framförhållning och ansvarslöst. Det är verkligen ingen omöjlighet att se till att leva ett relativt tryggt och säkert liv i Sverige. Låter som man ska dadda med bortskämda och ansvarslösa individer. | |
| Katijoun | 2012-01-11 15:02 | |
![]() | Det märks ganska tydligt att man måste ha varit i en liknande situation, eller känna någon som varit hemlös för att ha förståelse för hur otroligt jobbigt det är. Man blir helt utmattad av att leva så, tycker det är tragiskt att sådana männsikor ska få så höga krav på sig för att få ett tak över huvudet. Gör på riktigt ont i mitt hjärta när jag läser vad vissa skriver här. | |
| micro113 | 2012-01-11 15:02 | |
![]() | ceciliaerix Rent lagligt så får inte din sambo kicka ut dig helt plötsligt om du inte sjabblat rejält och beläggs med besöksförbud. Dels har man hemrätt i bostaden - vilket innebär tre månaders uppsägning om den andra äger kvarsittningsrätten. Dels finns ju samborätten om bostaden är införskaffad för gemensamt bruk och då föreligger ingen självklarhet om vem som skall bostaden ens. Man kan alltså se till att få sitt boende - i hemmet eller annorstädes betalt under de tre uppsägningsmånaderna om den andra beter sig som en oxe utan legitimt skäl. | |
| apbur | 2012-01-11 15:03 | |
![]() | Se, det var ännu enklare än jag föreställde mig. | |
| micro113 | 2012-01-11 15:04 | |
![]() | apbur Fast man kan väl inte kräva att människor skall ha vänner de kan flytta in hos bara för att de har en partner? Konstigt resonemang. | |
| apbur | 2012-01-11 15:07 | |
![]() | Vill man ha en social trygghet ser man till att skaffa det. Som man sår får man skörda. Det handlar om vanligt konsekvens-tänkande. Nu finns det ju hjälp att få om man nu brister i den förmågan. Det är dock önskvärt att folk tar ansvar för sig själva. | |
| Katijoun | 2012-01-11 15:09 | |
![]() | Apbur, tanken har inte slagit dig att det finns människor som inte är så värst starka. Kanske extremt blyga och har svårt att ta för sig saker. Ska de bara skylla sig själva då? Fattar inte hur du tänker. | |
| apbur | 2012-01-11 15:10 | |
![]() | Jag tycker faktiskt att det är i sin ordning att soc hänvisar till vänner och bekanta i första skedet. Det är så vi naturligt brukar lösa våra problem, genom att hjälpa varandra. Förhoppningsvis framkallar det även större ansvarskänsla hos den som är hjälpbehövande eftersom de kan förlora rent socialt på det. | |
| micro113 | 2012-01-11 15:11 | |
![]() | apbur Ja, man måste själv se om sitt hus, fast för mig innebär det att så långt det är möjligt se över vilka möjligheter jag själv har ekonomiskt och lagligt - och vilka möjligheter jag har att få hjälp av samhället om mina resurser måste kompletteras. Jag har svårt att se att jag skulle vilja dra in vänner i det som var mitt - tanken är mig främmande, kan man nog säga. | |
| micro113 | 2012-01-11 15:12 | |
![]() | apbur Nej, det är faktiskt inte okej av soc att lasta över på vänner, bekanta, släkt eller familj - eftersom det kan bli en kedje-effekt där du exporterar problematik till andra familjer. Man skall begränsa - inte sprida - problem. | |
| apbur | 2012-01-11 15:15 | |
![]() | micro, det är min personliga åsikt. Katijoun, klart att människor har svaga sidor. Jag är dock inte benägen att i första hand ursäkta alla utan är mer benägen att stärka människors förmåga att själva kunna ta ansvar. Det förstnämnda finns det så gott om ändå. | |
| Katijoun | 2012-01-11 15:16 | |
![]() | Det finns människor som står alldeles ensamma, hur ska det gå för dom då? Speciellt om man varit hemlös under en längre tid förloras kontakten med det nät man haft omkring sig innan väldigt snabbt. | |
| Katijoun | 2012-01-11 15:18 | |
![]() | Ja men självklart vill man kunna stärka en människas förmåga till att ta ansvar, och där kommer bostaden in dvs första steget på den resan till att lära sig att ta ansvar. | |
| apbur | 2012-01-11 15:25 | |
![]() | Katijoun, varför ska det stanna där? Det är väl ännu lättare att komma på fötter om man får bo kungligt, få medborgarlön och kunna unna sig lite lyx. Inte behöva ta några konsekvenser för sina kriminella handlingar. Lär ju vara väldigt stärkande. Tak över huvudet behöver ju inte få alla missbrukare att sluta. Det vet vi ju av erfarenhet. Vill du inte ha lite större garantier? | |
| ceciliaerix | 2012-01-11 15:35 | |
![]() | Apbur, du har verkligen en krass syn på saker och ting. Är din värld verkligen så svartvit? Jag har en väninna som flyttade till en annan ort för att bo med sin dåvarande pojkvän, fick en timanställning, arbetskamrater och ett relativt gott liv. Helt plötsligt träffade pojkvännen en ny kvinna och gjorde slut. Hon stod då utan bostad, försökte få en ny, men utan resultat då bostadsköerna var enorma och hyresvärdar krävde fast anställning och hög årsinkomst. Hon sökte sig till annan ort, samma där. Hur mycket kan man göra i en sån situation? | |