Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade34
Mobilspel
Pågående19 592

Forumkategorier

Användare Inlägg  
difkepan2012-01-22 07:32
Antal inlägg: 161

"Diktatorer finns det mer än en handfull av i Arfrika. Kadaffi var en av de, men han gjorde samtidigt Libyen till ett av de mest utvecklade länderna i Afrika. Hans stora misstag var att utmana petrodollar systemet!" Oj. Alltså, Libyen har så få invånare och så mycke olja att deras standard kunde ligga på norges nivå, med en demokrati, och det gjorde den väl knappast?

Mindymoo2012-01-22 09:15
Antal inlägg: 1743

@ BSKV - Jag är enig med dig i sakfrågan - men så hittade jag detta: "Jag kan sträcka mig till att man kanske kan ha färgade krönikörer men de ska absolut inte tillåtas att få den mediamakt som t.ex. Lena Mellin har."
Och då undrar jag om du plötsligt förespråkar censur och statskontrollerade medier? Verkar inte rimma med dina övriga ställningstaganden.

amoma2012-01-22 09:17
Antal inlägg: 163

Carl Bildt bör alltid avgå - från allting!

BSKV - Ej medlem längre2012-01-22 09:40
Antal inlägg: 512

Mindymoo:

Ajdå, det var ju inte meningen att det skulle uppfattas så! Naturligtvis är jag inte för någon slags diktatorisk statskontrollerad censur. Nej, jag anser att det är upp till dessa krönikörers arbetsgivare, chefsredaktörerna, att inte ge dem det okontrollerade svängrum som tyvärr råder idag. Och det är inget konstigt i sig att artiklar noga filtreras av chefredaktören innan de hamnar i tryck...ja, förutom skvallermaffian med Aftonbladet i spetsen. Robban Becirovic t.ex., som är chefsredaktör på hårdrocksblaskan Close-Up, hävdar att det endast hänt en enda gång att en artikel sett dagens ljus utan att hans kontrollerande ögon godkänt den.

Vet inte om även det jag ska skriva nu väcker samma fråga igen, Mindymoo - yttrande- och pressfrihet i all ära, den ska vi vara rädda om. Men den som brukar den friheten borde beakta normen "frihet under ansvar". Något som främst Nakenbladet och Sexpressen skiter fullständigt i och därför är de också i behov av en rejäl uppsträckning!

Zaskia - Ej medlem längre2012-01-22 11:25
Antal inlägg: 576

Ja, Carl Bildt bör avgå.

jpcnrd - Ej medlem längre2012-01-22 11:46
Antal inlägg: 620

Jag tycker hela den här diskussionen återspeglar socialdemokrater och socialdemokratiska väljares självbild. ''Carl Bildt ska avgå -- han har ju visat gång på gång att han inte har socialdemokratiska värderingar'' typ.

Jag har en socialdemokrat på jobbet som tyckte att ledningen var sjukt högervriden. Jag påpekade att fyra av tio i ledningsgruppen var medlemmar i socialdemokraterna och att övriga var opolitiska (dvs. inte medlemmar i något parti) varpå hon svarade: precis, exakt min poäng. Det är en så förunderlig samhällssyn. Allt annat än 100 procent socialdemokrati ska förstås som något slags misslyckande med krav på avgång.

BSKV - Ej medlem längre2012-01-22 12:05

jpcnrd:

Jag vet inte det, jag...men kan du trolla fram någon här som sagt att Bildt borde avgå för att han inte "socialdemokratiska värderingar"? Jag har då inte påstått det, tycker bara att han brister i trovärdighet i sin roll som statsråd i allmänhet och utrikesminister i synnerhet.Oavsett partifärg är väl bäst att tillägga...

jpcnrd - Ej medlem längre2012-01-22 12:16

Du har helt rätt. Ingen i den här tråden har sagt varför han ska avgå, annat än att man inte gillar hans politik. Han ''brister i trovärdighet'' i någon vag, opreciserad mening. Hurdå? Om vi tar TS exempel -- brister han i trovärdighet när han säger att man inte ska göra något överilat i Lybien? Eller att han tror att sanktioner kan vara kontraproduktiva? Hela hans karriär har ju gått ut på att man ska vara avvaktande i utrikespolitiska spörsmål. Bristen på radikal retorik har ju till och med gett honom jobb som internationell medlare.

Jag har lätt att se att människor fostrade i Palmes attityd har svårt att ta till sig denna politik. Jag har svårare att se varför vi som gillar den borde anse att han ska avgå? Att inte bli omvald är bara samma sak som att avgå i en totalitär regim -- eller i en värld där man går runt och tror att alla är socialdemokrater.

BSKV - Ej medlem längre2012-01-22 12:38

Nej, det är klart att man vill att han avgår om man gillar det han gör och det han står för. Men jag gillar inte Bildt som politiker och anser som sagt att hans oljehänder är lite väl blodiga och att hans inställning till Syriensanktioner är ren feghet. Därför vill jag ha väck honom.

Palme...generellt så tycker jag att han gjorde ett bra statsministerjobb. Finner dock en del tveksamheter i hans karriär, utan att jag nu vill förtala ett mördat statsråd. Hans flörteri med Kubas f.d. diktator Fidel Castro är spyhinksvarning på hög nivå! Har också för mig, men är inte säker, att han uttalade sig varmt om Mao Tse-Tung när han dog 1976. Spyhink där om det stämmer och man får i så fall verkligen hoppas att Maos fruktansvärda gärningar blev ordentligt kända först efter dennes död, vilket då kanske kan förklara Palmes klavertramp där...om det nu stämmer förstås!

Kommunism är bland det värsta jag vet och föredrar hellre borgerlighet a la Bildt t.o.m!

BSKV - Ej medlem längre2012-01-22 12:41

Fel i början där...INTE vill att han avgår, ska det ju vara!

jpcnrd - Ej medlem längre2012-01-22 12:50

Om du vill ha väck honom får du väl rösta på något annat parti på valdagen. Det är den vanliga ordningen när man inte gillar en viss politik. Avgångskrav är en förtroendefråga som handlar om att man brutit förtroendet hos de som GILLAR politiken, kanske genom att agera trolöst eller stick i stäv med den stipulerade ideologin.

De här ''associationerna'' -- att Bildt skulle ha någon slags koppling till svenskt näringsliv och det påverkar utrikespolitiken -- är därför en ganska udda poäng att ta upp när vi diskuterar förtroendefrågor. Nu tror jag inte att näringslivets inflytande är speciellt stort, men OM det skulle vara det är det en politisk fråga och knappast en förtroendefråga. Moderaterna är ju ett väldefinierat arbetsgivarparti, så det vore ju konstigt om svenskt näringsliv inte fick visst inflytande. Socialdemokraterna har knappast hymlat med att man gått i LO's ledband. Skulle en arbetsmarknadsminister för S avgå om det visade sig att han satt i samma styrelse som LO's ordförande? Det hade varit ont om socialdemokratiska arbetsmarknadsministrar då.

Kopplingarna mellan Bildt och internationella oljekonglomerat kan ligga honom i fatet på valdagen, men knappast inom partiet. Förtroende hos väljare är en sak, förtroende hos partikamrater en annan.

Tillägg: att S traditionellt gjort likhetstecken mellan ''avgå'' och att ''inte bli omvald'' är förstås del av den maktfullkomlighet som blivit partiets fall. Juholt har till exempel varit helt uppslukad av att flirta med gräsrötter INOM partiet, när han egentligen borde åka land och rike runt och fundera över vad icke-sossar tycker är viktigt. Under Per-Albin Hanssons tid, när sossarna hade 54 procent, var detta kanske en rimlig hållning, men knappast idag.

everthorns2012-01-26 00:06
Antal inlägg: 74

Jag håller med de som pratar om att rösta. Vill du ha eller inte ha en politiker eller ett politiskt parti vid makten i detta land, så har du (om du nu är över 18 år gammal) den stora förmånen att få rösta. Var glad! Det är inte alla länder runtom i världen där man får det.

I övrigt avskyr jag all form av smutskastning och personangrepp, oavsett vem det riktas mot. På det stora hela har det fått mig mindre benägen att läsa tidningar, för jag blir bara less.

Rabiesgalen2012-01-26 00:37
Antal inlägg: 396

Hm är det medelsvensson som startat denna tönttråd. Medlem av SSU förmodar jag? Nej dra ett täcke över dig istället. Carl Bildt har väldigt högt anseende internationellt och är högt aktat bland internationella ledare.

recidivfara - Ej medlem längre2012-01-26 19:17
Antal inlägg: 2385

äsh, carl bildt är inte så jävla aktad som ni tror. ogillar människan. ja han ska bort. vem vill ligga med honom? förutom fascisthäxan corazza då.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-01-26 19:31
Antal inlägg: 3613

På vilket sätt är hon fascist?

recidivfara - Ej medlem längre2012-01-26 19:55
Antal inlägg: 2385

hennes familj umgås visst med mussolini familjen, den är fortfarande politiskt aktiv. men vad hennes fam. gör ska jag väl inte hålla mot henne. jag associerar henne starkt till pasolinis salo och färgen brunt iaf.

marmeladov222012-01-26 20:24
Antal inlägg: 4211

vad har de för handväskor undrar jag

ektis - Ej medlem längre2012-01-26 20:28
Antal inlägg: 4505

jag tycker han är rätt frän.
och ja. han är väl rätt respekterad internationellt.
hans fru känner jag inte.

jpcnrd - Ej medlem längre2012-01-26 20:34

Jag tror recidivfara snart måste ladda upp en bild på sig själv så vi kan njuta av lite riktig skönhet. Som kompensation för alla fula politiker hon uppmärksammar oss på.

ektis - Ej medlem längre2012-01-26 20:34
Antal inlägg: 4505

; )

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?