Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 18 992 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| elgen5 | 2012-01-20 18:56 | |
![]() | Jag tillägger jag har ingen hund, vll inte ha någon. MEN det är fortfarande ett ansvar av ett liv, så jag ville säga att jag tycker att den gemförelsen är bra. Försöker var tydlig igen. Jag respekterar att människor är vegiterianer även om dom KAN äta kött. Jag respekterar att människor inte vill ha barn även om dom KAN. Jag respekterar att människor gör sina livsval och klappar INGEN på huvet för att jag inbillar mig att jag skulle veta vad någon annan känner eller vad som är BÄST för dom. Ps: ser att du redan har planer för ditt ofödda barn, måste vara jobbigt att leva upp till dina förvänntingar. Att du ska "fostra" barnet tll något du tycker e fint och inte låta barnet välja sin livsväg. | |
| nystan1 | 2012-01-20 19:04 | |
![]() | Pottränad - den blinkande smileyn efter mitt inlägg indikerade att jag var ironisk! Herregud.. | |
| Pandina | 2012-01-20 19:07 | |
![]() | Ingen har påstått vad som är bäst för vem, däremot har det påståtts att det där nog kan komma att ändras. Ingen påstår sig heller ha rättast eller felast, däremot har folk berättat om sina egna erfarenheter. När det gäller sådana här diskussioner tänker jag mig att man gör klokt i att lyssna på folk som faktiskt HAR erfarenhet kring området. Därför önskar jag att fler självvalt (eller ej) barnlösa deltog i tråden och tillförde lite erfarenhetsskildringar. PS elgen5, vänligen behandla inte mitt framtida barn som ett välgörenhetsprojekt. Jag skrev bara "potentiell framtida". | |
| elgen5 | 2012-01-20 19:12 | |
![]() | Vad skönt att du har förstått Pandina | |
| Saldina | 2012-01-20 19:48 | |
![]() | Nu är det ju faktiskt flera frivilligt barnlösa som har delat med sig av sina tankar och erfarenheter i den här tråden redan! | |
| slånbär | 2012-01-20 19:58 | |
![]() | Fattar inte varför så många ändå tjatar om att man ju kan ändra sig. Varför skulle dom göra det? Det finns många som inte vill ha barn och aldrig ändrar sig och är väldigt nöjda med sitt val. Att komma med argumentet att det finns ju så många barn här i världen som behöver föräldrar så då kan man ju adoptera istället är ju lika dumt det. Spelar väl ingen roll om det är adoption, dom vill ju inte ha barn!!! Sedan tycker jag att det där med att man skulle bli en bättre människa för att man har barn är lite märkligt. Så dom som inte kan få barn gör en dubbel förlust då eller? Dom missar både barn OCH möjligheten till att bli en bra människa? Det är liksom dubbelt kört för dom då? För om det nu var så att man blev en bättre människa bara genom att ha barn hur kan det då komma sig att så många barn far illa och att det sitter så många människor inlåsta både i fängelser och psyket som ,hör och häpna, har barn. Hur gick det till? Hurdana monster skulle dom ha varit om dom inte ens hade haft barn tro? | |
| Saldina | 2012-01-20 20:05 | |
![]() | Och om man per automatik blir mer lyhörd och empatisk av att skaffa barn, hur kommer det sig att man inte använder sig av det i kontakten med de som valt bort barn. Hur kommer det sig att man då inte visar respekt för deras livsval. För mig är mognad något som har att göra med att man också inser att man inte sitter inne med sanningen, utan att det finns lika många sanningar som människor, och att jag omöjligt kan veta hur en annan människa bör leva sitt liv. Och den mognaden har mig veterligen mycket lite med att skaffa barn att göra, utan man kan utvecklas och växa på väldigt många olika sätt. Visst, barn är ett sätt. Men långtifrån det enda. | |
| Saldina | 2012-01-20 20:06 | |
![]() | Och med "man" menar jag självklart inte alla med barn, utan de som känner sig tvungna att hävda att man kommer ändra sig eller dylikt :) | |
| elgen5 | 2012-01-20 20:14 | |
![]() | Bra skivet Saldina : ) | |
| Pandina | 2012-01-20 20:20 | |
![]() | Jag har väldigt svårt för att tro på att folk som säger att det kommer att ändras menar att "läxa upp" eller tillrättavisa människor som valt bort familjeplanerna. Antagligen talar de helt enkelt av egen erfarenhet, och det där med att "jag ska aldrig ha barn" är nog jäkligt vanligt speciellt bland yngre människor. Har man kommit upp lite i åren och fortfarande känner samma sak, då menar jag verkligen känner så, ja, då är det en sak - är det ingen barnlängtan, så är det ingen barnlängtan and that's that. Men speciellt efter att ha läst de inläggen om folk som ångrade sitt barnlösa beslut när de var efter klimakteriet, vrider det sig lite i magen på mig av småoro över att man rentav ger sig fan på att inte ha barn för "nu har jag sagt så" - förnekar det i all oändlighet - och står där 80 år gammal och har levt sitt liv i förnekelse. Missat något så naturligt och underbart. | |
| Saldina | 2012-01-20 20:26 | |
![]() | Men att det är naturligt och underbart för dig betyder inte att det är det för alla. Alla andra tänker och fungerar inte nödvändigtvis som du. | |
| Pandina | 2012-01-20 20:27 | |
![]() | Slånbär man behöööver ju inte ändra sig om man inte vill... men en människas känslor kan ändras över åren. Människor förändras! Man menar ju inte att "seså, du kommer bli en duktig avkomma och du kommer att göra dina förfäder stolta när de ser från himlen att du minsann valde att göra det rätta och sprida släktens säd". Man menar väl snarare att "Du känner så nu, men det är väldigt stor chans att din biologiska klocka ger dig en ordentlig käftsmäll senare och då får du såklart själv ta ställning till hur du ska göra". Människor säger det av erfarenhet för de är lika mycket människa som vem annan som helst. Möjligt att mammorna till dem som valt att inte ha barn också tänkte likadant. Och mammorna innan det. Och nog minsann ska man väl vara glad att de i så fall ändrade sig. :) | |
| Pandina | 2012-01-20 20:28 | |
![]() | Hahah, Saldina, men så slipp då. | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2012-01-20 20:31 | |
![]() | Bravo Slånbär! Att påstå att föräldrarskap automatiskt gör en till en "bättre" människa (vad det nu är,bättre än vad?) är korkat. (T.ex om jag (ej förälder) frivilligt arbetar som läkare i ett U-land där total fattigdom råder och dagligen räddar livet på människor,bl.a barn, då är jag en sämre människa än en person som är förälder och jobbar 9-5 på ett kontor hemma i Sverige?? ok, det är att hårddra, men det är för att belysa hur korkat det är att påstå att föräldrarskap gör en till "bättre människa"...Jag tycker att personer med barn är mycket mer stressade,oroliga och deprimerade än de utan barn.Ansvar och oro,denna ständiga oro för barnets hälsa,skolarbete,kompisar ,mobbning,mm.mm i oändlighet... Jag är glad varje dag över att jag inte har barn.! Än en gång, ni som på allvar är intresserade av ämnet frivillig barnlöshet läs denna studie från Göteborgs Universitet: gupea.ub.gu.se/bitst...16 77_1.pdf | |
| elgen5 | 2012-01-20 20:33 | |
![]() | När du skriver att,människor inte läxar upp andra, får stå för dig. Ja det talar sina erfarenheter, men alla människor är olika och vad som är en bra erfarenhet för en person, behöver inte vara det för någon annan. Att människor ändrar åsikter med tiden om olika saker är vi överäns om, men ger det någon rätten att "klappa någon på huvudet" Många är ofrivilligt barnlösa och jag har sätt, vad dom fått utstå. (kanske inte alla vll skrika ut jag kan inte få barn.) Många har också mist ett barn, Och då vill man kanske inte heller SKRIKA UT SIN SORG. Eller för den delen höra tjat om att du ändrar dig senare. När människor inte vet bakgrunden. Ska man bli tvungen att förklara sina val, för människor som tror sig veta! Nej, acceptera att många människor har integritet och vill inte förklara varför till orörstånde människor som säger "du ändrar dig nog" Och då har inte en jävla aning om denns personens liv. | |
| Pandina | 2012-01-20 20:34 | |
![]() | Det där med att föräldrar skulle vara bättre människor var bara någonting jag kom att tänka på att en klasskamrat sa, och tyckte det var en intressant tanke. Faktum är att de allra flesta av de nyblivna föräldrar jag träffat, och som jag känt sedan innan graviditeten öht, ändrats väldigt mycket i sitt sätt gällande exempelvis hur de använder rösten, hur de resonerar i diskussioner, hur de förhåller sig till andra människor. Det betyder inte att de var drägg innan de skaffade barn, haha, så sluta nu. De satt inte i fängelse heller.... x) | |
| Saldina | 2012-01-20 20:39 | |
![]() | "Hahah, Saldina, men så slipp då." Slippa vad? | |
| Pandina | 2012-01-20 20:42 | |
![]() | elgen5, umpf, givetvis. Man ska inte ge folk käftsmällar över deras olycka heller. Det finns två sorters människor: de som kan få barn, och de som inte kan få barn. Det finns tre sorters människor: de som VILL få barn, de som INTE vill få barn, och de som inte vet. Det finns de som fick barn men som inte ville. Finns de som ville ha barn men som inte kunde. Det finns de som kunde få barn men var inte säkra på om de ville, och kom på sitt svar när sedan tiden var ute. | |
| Pandina | 2012-01-20 20:46 | |
![]() | Saldina: Tycker du inte att det är fantastiskt och underbart så tänker jag inte sitta i en traktor och hota att köra över dig tills du går med på att också tycka så. Det är väl helt soligt absolut makalöst frustrerande SJÄLVKLART att åsikter, känslor och människor skiljer sig åt. Vi kommer uppenbarligen fram till rena livsfilosofierna i den här tråden tillsammans. :) | |
| elgen5 | 2012-01-20 21:25 | |
![]() | Sadina har inte påstått du försöker att framstå heller. Köra över med traktor? Kanske ska du titta lite på hur du själv formulerar dig om du tycker att Sadina har gjort något annat än uttryckt sina åsikter. "drama drottning" ? Ja, ja alla gör ju sina tolkningar. | |