Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 36 |
Inloggade | 71 |
Mobilspel
Pågående | 19 779 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-01-27 00:34 | |
![]() | Det är väl snarare för att tacosåsen var steriliserad som den stod sig så länge. Hade konserveringsmedlen gjort allt hade den ju inte möglat i kontakt med syre och sporerna i luften. | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-27 07:20 | |
![]() | "Men bara för att någon inte gör som en själv behöver man ju inte tala om för den att den äter sopor" Nä, så sant, det behöver man inte göra. Fast det kanske kan ses som en förmildrande omständighet att det skrev jag inte förrän efter såna repliker som den här nedan. *ber om nåd* "3½ månad gamla ägg har jag använt i matlagning. Oöppnad mjölk, någon vecka." Jag menar att om det där nu är sant, så är det ju superäckligt. Och en del av sådant som slånbär skrev om är jag också tveksam till. Ska jag hårddra något så skrev hon väl ungefär som att så länge fläskfilen inte direkt är slemmig och grön till färgen så är den ätbar. Jo, tjena. Ät på ni bara. :P Tack det samma, smaklig lunch. :) Vad ska du äta? Här blir det restauranglunch. Hos goda vänners sådan, så jag vet precis hur god och fräsch mat jag kommer att få (grönöga ô.ô). | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-27 07:23 | |
![]() | arbetslinjen 2012-01-27 00:34 "Det är väl snarare för att tacosåsen var steriliserad som den stod sig så länge. Hade konserveringsmedlen gjort allt hade den ju inte möglat i kontakt med syre och sporerna i luften." Tror du, eller vet du det? Hur har den blivit steriliserad i så fall? | |
laizah | 2012-01-27 07:45 | |
![]() | Hur gjorde man INNAN datummärkningen kom? Då använde man näsan och smaklökarna till att inse och förstå om maten var dålig eller bra. Det är inte svårt alls: sur mjölk luktar surt, härsket smör vill man inte lukta på, gamla ägg luktar värst. Jag tycker personligen inte att man ska stirra sig blind på datummärkningen - använd dina sinnen. Matvaror som "gått ut" blir ju inte dålig på tolvslaget!! Det låter ju helt vansinnigt att slänga mat bara för att datumet på förpackningen visar gårdagen - men det är ju bara min åsikt, bland mångas! | |
Rosa450805 | 2012-01-27 07:48 | |
![]() | Jag säger som min mor gjorde, smaka och lukta,modern brukade använda grädde som inte var så färsk, att baka våfflor på. På den tiden fanns inga kylskåp, bara ett skafferi. | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-27 07:54 | |
![]() | Så hur många av er vill skrota hela datummärkningen? För (i konsekvensens namn) det låter så på er att den skulle vara fullkomligt onödig. Vi kan återgå till allt det där som var INNAN, eller hur? | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-27 07:56 | |
![]() | Aha, nu fattar jag. Pensionärerna är på intåg. :P *utgår* | |
laizah | 2012-01-27 08:19 | |
![]() | Inte vet jag om vi ska skrota den, den har egentligen ingen funktion mer än att den är en garanti (?) på att det du köper är och ska vara OK. Om en mjölk är dålig du du öppnar den men utgångsdatum är imorgon - dricker du den ändå?? | |
slånbär | 2012-01-27 08:21 | |
![]() | Äggsmet-läs vad folk skriver INNAN du kommenterar. Jag har inte någon stans skrivit " så länge fläskfilen inte direkt är slemmig och grön till färgen så är den ätbar" Jag skrev "känns fläskfilen liksom klibbig och har passerad sista datumet då äter jag den inte"-det är ju väldigt långt ifrån slemmig och grön eller ? Dessutom så finns det inget äckligt alls med en veckas gammal mjölk, inte heller något farligt-så länge den smakar och liktar bra så är den helt ok att använda. Men som sagt allt häner ju på hur mycket kunskap och erfarenhet man har när det gäller livsmedelshantering och matlagning. | |
marmeladov22 | 2012-01-27 08:26 | |
![]() | 3½ månad gamla ägg? håller de så länge? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-27 08:31 | |
![]() | var på ett cafee en gång där det jobbade gamla tanter dom hadde kaffemjölken i en kanna,den var gällen och delade sig i kaffet,och jag ville ha nytt kaffe,dom tycke men mjölken är bara lite gällen det går bra att dricka den i kaffet,det är sådan skilanad på ålder när det gäller gammal mat,vi har lite småkonflikter om mjölken i våran kyrka,eftersom vi driver cafee verksamhet,så tycker jag att när mjölken gått ut ska den kastas,men pensionererna tycker att mjölken ska vara kvar till den blir sur,dom ger sig inte ,och inte jag heller,jag kan avslöja att jag slänger gammal mjölk i smyg så ingen ser | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-27 08:32 | |
![]() | ägg håller länge i kylskåp,knäck dom i ett glas,luktar äggen illa ät inte luktar äggen ingenting ät dom | |
marmeladov22 | 2012-01-27 08:53 | |
![]() | aha jag blir nojig efter en vecka | |
marmeladov22 | 2012-01-27 08:55 | |
![]() | brukar köra äggvitetestet; är en i två skikt=friskt är den tunn vattnig= dålig är det kris använder jag det om den inte luktar konstigt handlar ifs oftast det jag behöver och använder direkt samma dag | |
Salthatten - Ej medlem längre | 2012-01-27 09:03 | |
![]() | Datummärkning är naturligtvis bra, men det bör kompletterqas med sunt förnuft och näsa! Hittade idag en oöppnad mjölk med 13 jan som sista förbrukningsdatum i kylen. Öppnade, avsmakade; helt ok. Bestämde mig för risgrynsgröt, för attbli av med hela på en gång, för öppnad så håller den nog inte länge. Det går fö. lika bra med plättar. Det blir även utmärkta plättar även på ännu äldre mjölk som är lite småsur (skär sig i kaffe). Om det luktar illa, bör man naturligtvis kassera produkten. | |
Tornvy | 2012-01-27 09:04 | |
![]() | Jag köper köttet hos slaktaren. Där finns det inget bäst före datum. Däremot så finns det isterdoppat hängmörat kött... Det har hängt i minst 12veckor. Svårt att få tag i bättre kött:) Näsan är det bästa verktyget i köket. | |
slånbär | 2012-01-27 10:03 | |
![]() | Håller med om att näsan är bra att använda sig av. Kunskap kring livsmedel är också bra. Många är direkt livräda för allt vad E-nummer heter men faktum är att många E-nummer är av helt naturligt ursprung och inte "farligt" alls. Andra E-nummer måste tillsättas om vi ska kunna handla mat i butik eftersom dom har konserverande egenskaper och utan dom skulle maten bli dålig på några dagar. Så var det förr i tiden när vi levde nära den som producerade maten men även då använde vi oss av olika konserveringsmetoder som egentligen i många fall är precis samma sak som dagens E-nummer. Kunskap är väldigt bra att ha. Det finns tex ett färgämne som faktiskt har sitt ursprung i döda löss och det ingår i tex en del godis. Tror inte att alla veganer känner till det men ändå äter det med glädje. | |
apbur | 2012-01-27 10:07 | |
![]() | Allt beror på hur man förvarar och hanterar livsmedel. Jag har mjölk i kaffet som passerat bäst-före-datumet för 7-10 dagar sen. Ibland har man otur men oftast fungerar det alldeles utmärkt. Låter aldrig mjölken stå framme. Ut ur kylen, ner i kaffet, på med locket och in i kylen. | |
apbur | 2012-01-27 10:08 | |
![]() | Förr i tiden var man heller inte så kinkig utan åt halvruttna, mögelangripna livsmedel. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-27 10:24 | |
![]() | Äggsmet>> Bf-datum fungerar ju som en guide, men sunt förnuft går före. Tycker jag. Du skulle ju inte äta ngt som luktade surt och kändes härsket bara för att datumet inte gått ut än? För mig gäller även det omvända. Och en annan sak, innan du talar om för andra att dom är dryga och inte värda att lägga tid på, se över din egen ton i diskussionen. | |