Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 276 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2012-02-21 11:26 | |
![]() | vad jag menar - detta är ingen naturlig språkutveckling, som språk naturligt förändras. Detta är ett intvingad ord som di vise menar gör gott för oss. | |
| le-lou | 2012-02-21 11:27 | |
![]() | hahaha, läste ett så bra inlägg. HEN ? Genialt ! Om vi sedan avskaffar pojk- och flicknamn så blir det hela lite vattentätare. Hur vore det med HEN-X där X vore ett utvidgat 39-siffrigt worldwide personnummer ? Men med könssiffran överpixlad. Olika toaletter för honor och hanar kunde strykas och ersättas med en HEN-inrättning med hål i golvet. Ståpinkning förbjudet pga stänkrisk ! Klädaffären kunde kallas HENnes-och-Mauritz och bara föra könsneutrala kläder och Dam- och Allsvenskan i fotboll skulle ersättas med HEN-svenskan. Tidningen Playboy döptes om till PlayHEN. Men å andra sidan så heter höna på tyska HENne. Vi får alltså ta något annat. Hur vore det med Grünka ? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-21 11:27 | |
![]() | Det är nog för tidigt att säga vad som är naturlig språkutveckling och vad som inte är det. Om språkanvändarna finner att ordet fyller en funktion så lär det användas och annars försvinner det. | |
| gnill | 2012-02-21 11:28 | |
![]() | Nä, jag tror inte hen gör oss jämställdare alls (har någon skrivit det? kanske har missat). Jag tycker bara det är bekvämt och bra av tidigare nämnda skäl. Det finns ett annat ord jag saknar i svenskan som också är rätt könsneutralt, jag försöker införa det (har redan använt det i den här tråden) och det är att "föräldra" om verb (jfr engelskans to parent your child), jag tycker att ordet fostra och uppfostra har en "hård" klang, och saknar verkligen detta ord i svenskan. Vissa (psykologer) har använt "att mamma" som verb, men då blir det ju sånt fokus på just mamman och man vill ju kunna prata generellt om hur man "föräldrar" barn... | |
| wildman | 2012-02-21 11:29 | |
![]() | Håller med mönjelilja här.Ord som inte får en folklig förankring kommer i vilket fall som helst sällan användas. Men jag känner spontant att jag kan vänja mig med hen även om det känns avigt än så länge. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-21 11:30 | |
![]() | Curla? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-21 11:30 | |
![]() | Nja, nu går du för långt i din hen-iver, le-lou.;-). Toalett för henne och honom är fortfarande bra. Det verkar onödigt att göra om alla toaletter till hen-toaletter. Hål-i-golvet-toaletter känns dessutom ofräscht. | |
| wildman | 2012-02-21 11:30 | |
![]() | @gnill Du har ju fått "att curla" iaf ;-) | |
| wildman | 2012-02-21 11:30 | |
![]() | Jonisk var snabbare :-) | |
| gnill | 2012-02-21 11:31 | |
![]() | nädå det är ingen som tvingar fram nåt, folk har börjat använda det bara på samma sätt som en massa andra nya ord, skillnaden är att nu går det fortare och skrivs mera om det pga nätet. | |
| le-lou | 2012-02-21 11:31 | |
![]() | hål i golvet toaletter är jag uppvuxen med. inget fel med det alls. kändes dessutom könsneutralt redan på sin tid. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-21 11:31 | |
![]() | Föräldra var ett bra nyord, gnill. Kan tänka mig att använda det. | |
| gnill | 2012-02-21 11:31 | |
![]() | fast curla är ju klart negativt belastat, väl? Det är inte så neutralt som parenting. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-21 11:32 | |
![]() | Det var inte helt utan ironi heller. | |
| wildman | 2012-02-21 11:33 | |
![]() | Samma här :-) Ironi alltså. Du får betänka att jag är av den ironiska generationen :-) | |
| gnill | 2012-02-21 11:33 | |
![]() | hey, mönjelilja ska vi börja använda det och se hur lång tid det tar innan det sprids? (Jag och en tjej gjorde faktiskt detta medvetet med begreppet stjärnfamilj, det tog ca två månader innan vi såg det i media efter att vi lanserade det och ca 4-5 månader innan jag hörde en politiker använda det). Det var min vän som hittade på det, och jag som sade att vi testar att sprida det i alla våra nätverk. Så hehe, jag är väl den där som tvingar in nya ord då :) | |
| gnill | 2012-02-21 11:35 | |
![]() | jamen, ironi går inte alltid fram i text och när man har lite ågren för att man egentligen borde jobba och inte hänga här :) | |
| wildman | 2012-02-21 11:36 | |
![]() | Jag kan vara med på det där gnill :-) Tycker det ordet var ok :-) | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-21 11:36 | |
![]() | Ok, jag är med på tåget, gnill. :-) | |
| wildman | 2012-02-21 11:36 | |
![]() | Jag vet. En av mina svagheter. Jag tror att alla ska vara med på min ironi. :-) Kanske lär jag mig någongång ... | |