Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 977

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2012-03-15 07:58
Antal inlägg: 17500

Skolmaten är kanon på vissa håll (vi bytte skola för dottern för ett tag sedan - vilket lyft... maten är "hemlagad" på plats, fräscha fina salladsbord, minst två alternativ och god är den också, hon kommer väldigt sällan hem hungrig nu) - men skitdålig på andra: I hennes gamla skola åt inte ens lärarna sig mätta, hur otroligt kass maten bekräftades av både personalen själva och av lokaltidningen som regelbundet frågade sig om varför kommunen inte gjorde något åt eländet.
De hade tom uppe folk från livsmedelverket som testade näringen i den maten som serverades och den visade sig inte bara vara oaptitlig utan också undermålig näringsmässigt, alldeles för mycket fett i som ett exempel. Kommunerna är de bortskämda snarare, som är ute efter snabba lösningar på allt, i det här fallet färdigförpackad skitmat som personalen behöver göra så lite som möjligt med. Horribelt.

ttiittii - Ej medlem längre2012-03-15 07:59
Antal inlägg: 37631

le-lou du har tur

le-lou2012-03-15 08:01

tittii - jag vet, det är långt i från alla som har det så bra.

ttiittii - Ej medlem längre2012-03-15 08:32

ja att slippa inporterade pannkakor från danmark är ett lyft:)jag tycker mänskligheten idiotförklarar sig själv när dom importerar pannkakor från Dannmark,hur många går inte arbetslösa,som skulle kunna göra pannkakorna här i Sverige,men bäst vore att dom steks direkt på skolorna

slånbär2012-03-15 08:40
Antal inlägg: 5539

Fast Ttiittii-om pannkakorna kommer från Danmark spelar ju ingen roll vad gäller kvaliteten om man nu ska ha färdiga pannkakor. Det är väldigt få skolor som steker sina egna pannkakor helt enkelt för att det ta alldeles för lång tid. Vi provade en gång , ca 200 portioner och det tog galet lång tid att steka.Tänk att varje person äter ca fem sex st- det blir 1200pannkakor som ska stekas på kanske två tre timmar och man har ett stekbord där du kan göra kanske 15 st åt gången. Det man kan göra är att servera ugnspannkaka med det tycker inte ungarna om lika mycket. Vi har provat det också. Så tom dom mest fantastska skolorna som det står om i media som har "riktig" kockar och lägger mer pengar på maten serverar färdiga pannkakor. Det är helt enkelt inte värt den arbetstid det tar i anspråk. Då är det bättre att ta bort pannkakorna helt i så fall men då blir det ju ramaskri.

ttiittii - Ej medlem längre2012-03-15 08:58

slånbär,på dom större skolorna kunde dom anställa fler så skulle maten kunna göras från grunden,det går ganska fort att göra pannkaka på stekbord ,alla skulle vinna på det,om barnen åt maten skulle det bli bättre kvalite på skolarbetet

le-lou2012-03-15 09:21

pannkakor är ett ypperligt exempel på vad jag menar med skitmat för övrigt. Fattar inte hur man kan servera detta som skolmat till barn, ur näringssynpunkt är det att jämföra med dessert.

RaEl - Ej medlem längre2012-03-15 09:23
Antal inlägg: 449

På mina barns skola, är det bra mat. Det fnns nästan alltid tre alternativ, allt för att så många som möjligt ska hitta något. De har dessutom ett stort salladsutbud, med de vanligaste grönsakerna och lite mer "vuxen" grejer som oliver tex..=)

slånbär2012-03-15 09:57

le-lou-håller fullständigt med angående pannkakorna.
Ttiittii-har du jobbat i ett storkök med ett par hundra portioner att göra? För det är ju bara att räkna om du har lust.15 pannkakor åt gången, tar kanske några minuter per omgång, säg fem (för dom ska vändas och så) 1200 pannkakor-hur lång tid tar det?
Skolorna anställer inte fler -tvärtom så är dom flesta arbeen i skolköken deltid för att spara pengar. Kvalitet kostar och det är politikerna inte beredda att satsa på. Personalen måste även få vidareutbildning, utvecklingsmöjligheter med det får man inte heller. Jag har inte varit iväg på en enda heldagsutbildning på flera år. Det är helt enkelt ett lågprioriterat område.

ttiittii - Ej medlem längre2012-03-15 10:27

går inte ta ett exempel,vad jobbigt ni måste ha det som aldrig äter skitmat.nä jag har inte jobbat i storkök och kommer aldrig att göra det.Men man frångår syftet vilket är att barnen ska äta och bli mätta och kunna jobba bra med skolarbetet,det är inte ens viktigt,utan det handlar om makt gör äckligaste tänkbara mat och stå där och mys när barnen inte äter,arbets stolthet fins inte i skolköken

slånbär2012-03-15 10:46

Ttiitt-du snackar faktiskt skit nu rent ut sagt. Du vet uppenbarligen ingenting annat än det du har fått för dig. Du är så full av fördomar och okunskap att det är nästan löjligt. Jag har arbetat med barn och mat i runt 25 år så kan nog lugnt säga att jag har betydligt större kunskap än vad du har.
Det är för det första INTE personalen i köken som bestämmer vad som ska serveras och hur maten ska tillagas-det beror på vilken utrustning köket har, vilka råvaror man får köpa och hur mycket pengar som satsas just där. Politikerna ger pengar till skolorna och dom ska räcka till allt även maten och personalen. Om man har en rektor som inte tycker det är viktigt då är det väldigt svårt att göra annat än det bästa av det man har. Uttala dig inte om sånt du inte vet är du snäll för det blir bara dumt. Har du aldrig provat att göra det jobbet så vet du inte. Hos oss så skulle det ta 8 timmar att steka pannkakor till 200 personer. Jag skulle gärna göra det men vem ska göra mitt jobb under tiden?
Det handlar inte om makt utan maktlöshet om något-jag har aldrig träffat en skolkökspersonal som är nöjd med att servera skitmat och känner att den utövar nån sorts makt-det var verkligen något av det dummaste jag har hört.

frihet1232012-03-15 10:47
Antal inlägg: 122

Ett av mina barn gick på en friskola där maten lagades i deras kök och den var god. Den var billig, näringsrik och det bakades bröd på plats. Det handlar om intresse för mat, god planering och ett hjärta för barnen. Det fanns kryddor och salladsbuffe. Det tar inte så mkt längre tid att laga mat på plats. Idag finns otroligt bra maskiner till hjälp.

Mindymoo2012-03-15 10:56
Antal inlägg: 1743

Nån mer än jag som såg Jamie Oliver förändra skolmaten i England? Det blev ofta samma rätter som vanligt men bättre kvalitet: i stället för industri-pommesfrites blev det ugnsbakade stavar, fiskpinnarna byttes mot riktig fisk med nyttigare panering. O s v.
Pizza kan göras nyttig och god. Fullkornspasta är det inget fel på om det är en bra sås till. Barn behöver kolhydrater för att orka!

slånbär2012-03-15 10:57

frihet-helt riktigt men du måste fortfarande ha en rektor som prioriterar detta området. Det är svårt att förändra saker om man inte ges möjlighet till det. Många som jobbar i skolkök behöver också få fortbildning för att kunna utvecklas men det är ingenting som prioriteras. Jag sitter personligen innte med både ideer och kunskap men ges inte några möjligheter att använda det. Detta är ett av dom vanligaste svårigheterna som skolkökspersonalen ställs inför när det pratas om förändringar- man förväntas helt enkelt att trolla. Vi ska tex öka det ekologiska vi serverar till 20% men vi får inte en krona mer i budgeten vilket innebär att något annat måste tas bort. Ekologisk mat kostar mer men det räknar man inte med när budgeten sätts. Vi vill kunna ge skolbarnen frukt nån gång i veckan med det är för dyrt men frukt till personalen ska finnas varje vecka för att inte tala om vad kaffet kostar årligen. Felprioriterat som jag ser det. Men som vanligt är det inte vi som bestämmer.

frihet1232012-03-15 10:59

Det var ett program som visades för nårga års sen om en skola här i sverige som fick ett besök av en kock, det förändrade maten i deras skola oxå. Ibland så räcker det med att ge possitiv feedback till de som jobbar i skolkök, de gör ett hästjobb många gånger.

slånbär2012-03-15 11:00

Mindymo- när vi serverar fullkornspasta och fullkornsris så går det åt mycket mindre för barnen gillar det inte. Föräldrarna gnäller för att vi inte serverar vitt bröd längre och för att vi har tagit beslutet att försöka var en sockerfri skola. Dom tycker att barnen ska få äta det som är gott inte det som är nyttigt-det är svårt att förändra föräldrarna och då blir det svårt att nå barnen också.

le-lou2012-03-15 11:01

ska också tillägga att det är en friskola dottern går i nu, och vår känsla sammantaget är att personalen själva har mycket mer att säga till om här än på den förra skolan, till det positiva. De bryr sig mer just för att de själva känner att de kan påverka.
slånbär har rätt i att de är bakbundna, särskilt i kommunala skolor där mycket är toppstyrt.

frihet1232012-03-15 11:02

slånbär: Absolut håller med dig, det krävs en rektor som har rätt prioriteringar och kan föra skolans talan. Barnen har ju en arbetsdag de oxå.

frihet1232012-03-15 11:08

Finns det fler yrken som är lika utskällda som "mattanterna"?

Sensationell2012-03-15 11:13
Antal inlägg: 240

Uppskattade det mesta av den mat jag fick i grundskolan men vet att det var många som ratade den. Inte för att den var dåligt lagad utan för att de helt enkelt var kräsna. Själv fick en varierad kost hemma med mycket fisk och grönsaker och fick lära mig att alltid testa och det kanske är därför det var så för mig. Tror att mycket beror på att barn är för bortskämda med mat hemifrån precis som andra här i tråden säger. Inte alla såklart, men många.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?