Spelrum
Giraffen23
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade40
Mobilspel
Pågående19 162

Forumkategorier

Användare Inlägg  
corlini2012-04-01 18:25
Antal inlägg: 3172

någon som vet varför det är just ett "e" i kombinationen han-hon?
eller var kommer ordet ifrån?
visst kan det fylla en funktion i de exempel på tex manus som gavs här i tråden. med i språkbruk? när skulle man använda det?

hur översätter man det, hur tolkar man det? "it" eller jämnställt med "det"

LostElite2012-04-01 19:51
Antal inlägg: 23

Vad skönt det var att hitta den här tråden! Jag tror knappt mina ögon, det finns människor som fortfarande kan diskutera ordets praktiska användning på ett lugnt och sakligt vis! Jag blir alltid utskrattad när diskussionen kommer upp och jag inflikar att det faktiskt är praktiskt att ha ett könsneutralt pronomen. Dessutom vänds allting nästan varje gång till en diskussion om feminism. Det slutar också oftast med att någon blir aggressiv.

marmeladov222012-04-01 19:58
Antal inlägg: 4211

sätt bara in HEN, så löser sig allt

greatdane2012-04-01 20:06
Antal inlägg: 174

Jag längtar till den dagen jag kommer att komma ihåg att säga hen i en mening. Därefter misstänker jag att det knappt kommer att gå att stoppa mig. Det är så coolt på något sätt. Heja hen!

LostElite2012-04-01 20:16
Antal inlägg: 23

Det lär ju knappast lösa några samhällsproblem, men det underlättar ju en del vid uppsatsskrivning. ;)

"Man" ses som informellt och drar ner betyget, "hon/han" känns som en jobbig gardering och "den" och "denne" skapar intryck av att det inte syftar till en människa. Ett generiskt "han" skapar i vissa fall förvirring och komiska meningar. Visst kan de komplettera varandra, men ett personligt pronomen kräver inte dessa kompletteringar. Man slipper tråkiga omskrivningar och kan använda ordet i de flesta sammanhang där det behövs.

Jag själv använder mig av den/denne av vana. Jag tycker att "hen" har en ganska fånig klang och har svårt att vänja mig vid det. Dock har jag samma åsikter angående exempelvis ordet "blus" och tänker inte mitt personliga agg vara ett argument för att förbjuda andra att använda ordet.

ezye - Ej medlem längre2012-04-01 20:42
Antal inlägg: 447

Hen är ett smart ord i skriven text. Mycket bättre än att krångla med att skriva han/hon. Däremot är det störigt när man använder det i tal, där tycker jag att vi kan ha kvar "han eller hon".

Yamma2012-04-01 20:59
Antal inlägg: 2285

E_l_v_a, ditt exempel såg ut så här:

"Vid försöket visades de tre testpersonerna en lista med ord som de skulle memorera och sedan återge i ordningen de var skrivna.

En testperson ansåg att hen hade svårt att återge orden i rätt ordning."

Jag byter nu ut mot namn.

"Vid försöket visades Anna, Bella och Carina en lista med ord som de skulle memorera och sedan återge i ordningen de var skrivna.

Bella ansåg att Carina hade svårt att återge orden i rätt ordning."

Gunilla _2012-04-01 21:07
Antal inlägg: 4425

Två helt olika meningar Yamma. I E_l_v_as exempel syftar hen till testpersonen. Skulle man skriva "En testperson ansåg att han hade svårt att återge orden i rätt ordning." skulle ingen tvekan uppstå om vem det handlade om, eller hur? Om man nu inte vet könet på testpersonen så är hen ett smart pronomen att använda istf "han/hon" alt. "han eller hon".

gruken2012-04-01 21:56
Antal inlägg: 80

jag är ingen stor anhängare av ordet och låter därmed bli att använda det.

- men vilken bottenlös enfald kan förmå någon att uppröras av ordet eller till och med argumentera emot det?

*stänger tråden*

ektis - Ej medlem längre2012-04-01 21:57
Antal inlägg: 4505

gruken är en klok liten karl : )

e_l_v_a2012-04-01 22:34
Antal inlägg: 35

Yamma, som Gunilla_ skrev är det två olika meningar. I en forskningsrapport är det allt som oftast inte möjligt att namnge testpersonerna varför jag använde mig av formuleringen "de tre testpersonerna". Poängen med mitt exempel var att visa att hen fungerar där ditt förslag, de, inte gör det. Det fungerar eftersom hen, liksom han eller hon, åsyftar en person till skillnad från de, som kan åsyfta en eller flera.

Yamma2012-04-01 22:46

Ja jag förstod att det var det du menade, men min poäng var att det självklart kan finnas meningar där "de" kan bli oklar, men att det också finns meningar där "hen" kan bli det. Då får man omformulera, precis som man måste med alla andra meningar som i vissa former blir oklara i svenskan. Så fungerar språket.

Jag vidhåller dock att det inte i sig är nåt fel på ordet "hen", hela debatten är märklig och jag förstår inte att nån måste argumentera för att rättfärdiga sitt användande av ett ord, men i och med att ordet nu blivit så infekterat så bör man kanske snarare leta efter ett ord som inte är infekterat redan. Och då kan man alltså göra som man gör i engelska, eftersom det är ett språk vi redan lånar mycket från, är mitt argument.

gruken2012-04-01 22:59
Antal inlägg: 80

det viktiga är kanske att ordet fastnar i folks medvetande.

everthorns2012-04-03 10:56
Antal inlägg: 74

Jag har inget emot införandet av ordet "hen" för det praktiska bruket när man annars måste lång-skriva med "han eller hon", eller för sådana situationer där någon kanske föredrar att kallas "hen" (även om detta kan bli krångligt att hålla reda på).

Det som irriterar gallfeber på mig är hur vissa individer som jag pratat med anser att vi ska avskaffa han och hon och bara ha kvar "hen". Ärligt talat! Tänk om vissa av oss fortfarande vill kalla oss "hon", då?

Vad kommer härnäst, ska vi könsneutralisera alla namnen? Inga Per eller Pernilla, utan bara en massa Perni?

everthorns2012-04-03 10:57
Antal inlägg: 74

(Rättning till ovan... kan man verkligen säga "irriterar gallfeber"? Det heter väl "retar gallfeber"?)

Mindymoo2012-04-03 11:50
Antal inlägg: 1743

Lägger detta i rätt tråd:
Kasta inte brynstenar i hönsgården innan ni läst detta!
Upptäckte en hel blogg bara om HEN. Alla dumma motargument, några klokare invändningar, allt finns där - med lysande svar!

henom.wordpress.com/

Yamma2012-04-03 19:41

Everthorns, ord kan inte bara bestämmas bort. Så länge ett flertal människor använder han och hon kommer de finnas kvar i språket. Vad ska de göra liksom, sätta böter på den som använder dem... Om "hen" kommer in i SAOL eller ej beror bara på hur många som använder ordet eller ej. Och samma där, ingen böter på att använda det, och inget tvång att göra det heller.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?