Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 236 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lillstölla | 2012-04-09 15:59 | |
![]() | Jag blir så trött när jag ser sånt dravel från vissa personer, ingen nämnd, ingen glömd. Varför kan man inte bara få välja utan att behöva få skit för det, man är inte en sämre person oavsett vad man väljer, om det nu är att stanna hemma med barnen eller lämna dom på dagis och jobba. Sen som det sagts innan, alla har inte den möjligheten att stanna hemma med barnen hur mycket de än skulle vilja för de har inte den ekonomiska möjligheten. Jag ser fram mot den dagen då denna diskussionen är över, då man slipper se det där "mammor", är aldrig någon som säger detsamma om pappor. Att de skulle vara sämre föräldrar för att de går tillbaka till jobbet och inte stannar hemma med barnen, för det är ju ett faktum, hemmapappan är en raritet. Min mamma valde ett yrke som gjorde att hon kunde vara hemma med mig och min bror under några år när vi var barn, det var härligt, men jag minns att jag då önskade att pappa hade kunnat göra detsamma. När mamma sen valde att börja studera för att kunna få ett bra jobb så fick hon ta så mycket skit av en äldre släkting, hon skulle ju minsann vara hemma och ta hand om man och barn. Den personen levde ju kvar i hur det var förr, på dennes tid. Är tragiskt att se att folk fortfarande lever kvar i den tiden. Jag är för båda sidor, vill man stanna hemma och har möjligheten, kanon, vill man jobba, så är det lika bra det. Och sluta upp med att döma andra för deras val! Respekt borde vara ett ledord!! | |
| Felix mormor | 2012-04-09 16:58 | |
![]() | Jag förstår inte riktigt vad vissa här pratar om. Att vara feminist är ju att tycka att alla människor har lika mycket värde. Det måste väl alla tycka är bra. Att vara feminin har ju inget med saken att göra! Inte heller om man vill vara hemma med sina barn eller arbeta. Samma lön för lika arbete om du är man, kvinna, invandrare eller svensk. | |
| corlini | 2012-04-09 17:22 | |
![]() | man gör faktiskt val i livet, vissa val leder till att man måste ta vad ni kallar skitjobb och vissa val till att man kanske inte måste det. man kan inte säga att man måste för man har inget val! det är ingen annan som bär ansvaret över vilka val man måste göra idag än man själv och den egna historiken. det jag reagerar på i trådens ämne, jargongen hos feministleden och den där artikeln är att det ständigt indikeras att det är primitivt, konservativt, fult, fel, förtryckande, kvinnoförnedrande osv att vara sk hemmafru. vad är det för fel på det? barnen får se mycket mera av sin ena förälder, slipper stresset kring att lämna-hämta-schema-dagis- fritids osv och trötta föräldrar som måste planera in allt från att handla till att tvätta och har samma skittrista rutin vecka ut och vecka in. jag kan inte se var det "förlegade" ligger i att välja att vara hemma? jag ser bara fördelar med det. dessutom tror jag att fler skulle kunna vara hemma även om de jobbar. det finns mängder med arbeten, studier, inkomstmöjligheter och uppdrag i vår moderna ITvärld som man kan ha som bisyssla eller inkomst om man väljer att vara hemma. alla kan inte göra detta, det säger sig självt. men alla dessa måsten folk beklagar sig över nästan i en offer roll är faktiskt självförvållade och borde därför inte vara maskerade i någon jävla kvinnokamp som klankar ner på oss som tycker det är både kvinnligt, kul, givande och underbart att vara hemma och jobba hemifrån när man vill och hur man vill. vi har valt detta och andra har valt annat. vi är inte emot rättvisa bara för det, jag vill ha rösträtt och har rätt till allt som män har för jag är oxså medborgare. men jag är kvinna, föder barn och gillar hemmet, därför blir jag förbannad när en senil dam får publicitet för en helt igenom ogenomarbetad och usel artikel. dessutom, var är den där karriären hon nämner, vilka har den menar hon?. det är faktiskt skrattretande. | |
| Jöhnk | 2012-04-09 17:48 | |
![]() | Jag önskar verkligen att min ekonomi tillät mig (nu och som pensionär) att vara hemmafru. Skulle inget hellre önska. Då skulle jag tom iddas städa. | |
| ifallomatt | 2012-04-09 17:52 | |
![]() | Felix har en klok mormor | |
| yogamama - Ej medlem längre | 2012-04-09 18:05 | |
![]() | "man gör faktiskt val i livet, vissa val leder till att man måste ta vad ni kallar skitjobb och vissa val till att man kanske inte måste det. man kan inte säga att man måste för man har inget val! det är ingen annan som bär ansvaret över vilka val man måste göra idag än man själv och den egna historiken" Är du inte lite väl kortsynt nu corlini? Ibland händer det saker utanför det man kan styra över själv, och en blomstrande hushållsekonomi kan gå åt helvete. Jag tycker att det är fantastiskt att du kan välja att leva som du vill, men alla har inte den förmånen. Jag slängde tidigare i tråden ut frågan om det skulle gå lika bra om mannen i familjen var hemma med barnen, men fick just ingen respons. Någon som har några åsikter angående det? Är det alltid bäst för barnen att mamma är den som stannar hemma? | |
| slånbär | 2012-04-09 18:10 | |
![]() | Corlini-helt ärligt nu-har du någonsin levt i samhällets lägre skikt? Har du en aning om hur svårt det är att göra dessa val du talar om när många inte ens vet om att dom har den möjligheten? Jag häpnar fortfarande över att det finns människor som sitter i sina fina hus och dömer andra som inte gör det genom att bara säga att dom hade ju valet att ha det lika bra som jag. Jisses människa!!! Marie Antoinettes klassiska uttalande gäller visst än i dag för en del. Visst i teorin kan alla göra ett val åt endera hållet men i praktiken så är det inte riktigt så. Alla har inte kraften som krävs. Om du startar på botten och aldrig ser något annat så är det svårt att motiveras att ta sig därifrån-en del lyckas men många inte. Att då säga att dom har gjort det valet är en kränkning i sig. Det är inte ett val man gör det är avsaknaden av möjligheten att klara av att välja. Att veta att man kan när ingen annan tror på en. Om man anser att rätten att skaffa barn är en klassfråga så är man riktigt långt ifrån verkligheten. För som du själv skrev så borde ju inte en kvinna som jobbar i kassan på coop ha barn om hon inte har råd/vill att vara hemma med dom. Vi behöver inga män som trycker ner oss längre - vi har ju andra kvinnor som gör det jättebra istället. | |
| slånbär | 2012-04-09 18:12 | |
![]() | yogamamma-precis. Corlini-om din man skulle vilja vara hemma med era barn och inte arbeta skulle ni klara er då? För som jag har förstått så är det ju hans yrkesskicklighet som ger dig möjlighet att ha din hästgård. Om han inte jobbar då? Om du blir ensam? Har du råd då? Och är det då du som har valt det? | |
| Lillstölla | 2012-04-09 18:20 | |
![]() | Yoga: Jag skrev ju i mitt inlägg att jag som barn gärna sett att min pappa kunnat stanna hemma hos oss med liksom mamma gjorde. Men jag tror inte att det gör nån större skillnad faktiskt om det är mamma eller pappa som stannar hemma för barnets/barnens skull men att det liksom bara blir så att mamma stannar hemma, dels för att det alltid varit så och dels baserat på ekonomi eftersom just mannen är den som oftast tjänar mest. Men barnen skulle ju inte må vare sig bättre eller sämre om det var pappan som stannade hemma. Men minns mina kompisars reaktioner på att min pappa städade, tvättade och lagade mat eftersom mamma pluggade och pendlade till skolan. De var paffa, svårt att fatta att pappa faktiskt kunde laga mat, och baka med, visserligen höll han sig till bröd, men ändå. Jag i min tur tyckte det var lustigt att deras pappor inte kunde/ville göra det min gjorde. Dessvärre tror jag inte vi har kommit så värst långt gällande den saken på de 20 åren det gått sen dess. | |
| yogamama - Ej medlem längre | 2012-04-09 18:27 | |
![]() | Jag frågade därför att jag ville kolla lite hur mycket man tänker på barnens bästa och hur mycket det är för ens egens skull man vill vara hemma. En pappa är ju precis lika bra om det bara är närvaron och att slippa barnomsorg man är ute efter. I mitt äktenskap så var det jag som jobbade mest och barnens far som hade mest hemmatid (fast han jobbade också), det fick jag en massa skit för ibland, trots att barnen mådde toppen av situationen. Vad jag menar är att alla måste få välja själva, en glad förälder är en bra förälder. Sen måste jag hålla med felix mormor, en del har en väldigt snedvriden bild av vad en feminist är för något. | |
| blue_moon | 2012-04-09 18:28 | |
![]() | Slånbär och yogamama, väl talat! Jag beundrar er oförtröttliga kamp mot trångsyntheten i tråden. | |
| Lillstölla | 2012-04-09 18:29 | |
![]() | Yoga: Självklart är det så, löjligt att man ska få skit för att man som mamma inte är den som är hemma med barnen. Skrämmande att vi inte kommit längre i utvecklingen faktiskt. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-04-09 18:30 | |
![]() | Felix mormor har sammanfattat det hela på ett bra sätt. | |
| Minta | 2012-04-09 18:49 | |
![]() | Så man gör val i livet, vissa gör bra val och andra jobbar i kassan på Coop. De som gör andra och bra val kan vara hemmafruar, resten, packet, som inte gjort ett bättre val, sitter i kassan på Coop. | |
| slånbär | 2012-04-09 18:52 | |
![]() | Där dom som gjorde dom bra valen går och handlar.......vilken tur att det var någon som gjorde ett dåligt val då så att någon kunde jobba i den då. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-04-09 18:53 | |
![]() | förstår inte hur folk kan tro att den som kan och vill vara "hemmafru" på något sätt är fötryckt. förstår inte heller hur man kan störa sig på den som gör det valet. klart inte alla kan (eller vill). självklart ska också de pappor som vill vara hemma med sina barn, få vara det. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-04-09 18:54 | |
![]() | förtryckt, skulle det såklart stå. | |
| slånbär | 2012-04-09 20:08 | |
![]() | Ektis- grejen är ju den att det är ofta tvärtom. Dom som kan eller vill vara hemma är tyvärr ofta dom som dömer dom som inte kan eller vill det som dåliga föräldrar. Det kan man se typiska exempel på här i tråden. Jag tycker att det är jättebra att det finns dom som kan och vill vara hemma med sina barn och ser inte det som något förtryck i sig. Det är ju inte det detta handlar om. Det handlar om att dom som kan och vill ofta gör det med ett slag för bröstet och talar om att alla har samma val här i livet minsann!! Det är ju inte så och då kan det upplevas jäkligt kränkande för dom som inte kan eller vill göra det valet när man får läsa sånt. Att säga att man är emot jämställdhet som kvinna när man har den ekonomiska möjligheten att inte jobba är ju en käftsmäll åt alla andra. Om inte kvinnor hade stått på barrikaderna under alla tider så hade vi inte kunnat skryta med att vara ett så jämlikt land som vi ändå är. Utan dom hade kvinnor inte fått rösta, vi hade inte haft fri abort och lönerna hade förmodligen varit ännu sämre än dom är idag. Vi hade dessutom inte sett kvinnor som långtradarchaufförer, läkare,professorer,polise r och en massa andra typiskt manliga yrken. Vi hade heller inte haft några män inom tex barnomsorgen och sjukvården. Jämställdheten handlar ju mycket om lika löner för lika arbete och samma möjligheter på arbetsmarknaden. Om vi hade lika löner så skulle vi ha bättre möjligheter att dela på föräldraledigheten och vab m.m. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-04-09 20:11 | |
![]() | ja, så kanske det är. och är det så, är det ju det lika illa såklart. läste tidigare i tråden någon som skrivit något om att mammor som jobbar på coop inte prioriterar sina barn. det var ju det dummaste.. menade verkligen inte att "hemmamammor" är bättre mammor än de som måste jobba lite mer. men det tror jag du förstod.. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-04-09 20:12 | |
![]() | menade att så kanske det är, att de som kan välja att vara hemma dömer andra som inte kan det också. | |