Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 236

Forumkategorier

Användare Inlägg  
crooked rain - Ej medlem längre2012-04-18 20:38
Antal inlägg: 6334

Det kanske har undgått dig lemontart, men verket (och bilden isht) rör många fler än afrikanska kvinnor. Att påstå att vem som får tycka vad om ett konstverk bör avgöras av kön och härkomst är att cementera de strukturer du säger dig vara emot.

magnusito2012-04-18 20:42
Antal inlägg: 4983

Konstig reaktion, verket är verkligen genialiskt bra och i totalt motsatt riktning än vad afrosvenska föreningen förstått det som.

Minta2012-04-18 20:51
Antal inlägg: 20042

Lena Adehlsom kan mycket väl ingå i installationen. Hon säger själv "jag blev ombedd att komma och skära i en tårta".

Eller som Johan Wirfält skriver:

Lena Adelsohn Liljeroth är helt enkelt en pjäs i Makode Lindes större drama. Att, som Afrosvenskarnas riksförbund, hävda att hon deltar i en ”rasistisk manifestation” är ungefär lika intelligent som att anklaga Bruno Ganz för antisemitism för att han brukar spela en upprörd Hitler på Youtube.

jaapmeister - Ej medlem längre2012-04-18 20:55
Antal inlägg: 2109

Ja det var bloggaren jag inte mindes namnet på. Och de verkar långsökt att det var planerat. Ex post verkar det ju uttänkt men jag tvivlar på att det var det ex ante.

MrAtomic2012-04-19 09:46
Antal inlägg: 452

Jag tänkte skriva ett inlägg i den här tråden. Men märkte att crooked rain egentligen har sagt allt som jag skulle vilja säga att det enda jag kan säga att jag instämmer i alla hennes inlägg, som jag också förövrigt tycker är mycket bra och knivskarpt formulerade.

numsan2012-04-19 12:05
Antal inlägg: 6327

En ganska intressant artikel om man vill ha omvärldens syn på det hela..

www.guardian.co.uk/c...?f b=native

gnagelram - Ej medlem längre2012-04-19 13:22
Antal inlägg: 1646

Omvärldens syn? Den artikeln är ju skriven av Jallow Momodou, från afrosvenskarnas förbund/centrum mot rasism.

Det är snarare så att han försöker övertyga omvärlden om en Sverigebild som känns rätt snedvriden.

Dezziz - Ej medlem längre2012-04-19 13:50
Antal inlägg: 115

Hemskt!!!!!

Dyslekso2012-04-19 21:03
Antal inlägg: 8945

Från numsans länk:

"In March last year a popular celebrity, Alexander Bard, declared on national television station SVT that there is nothing wrong with calling black people "niggers" – "If I can refer to myself as a faggot then I should be able to call black people niggers" – and when confronted on social media by an Afro-Swede, he insisted on using the word repeatedly to make his point."

Öh, motsvaras "neger" verkligen av "nigger"? Trodde det var "negro" i så fall. Men ok, kanske inte var det viktigaste i artikeln. Men lite väl svartmålande :) i sin helhet tycker jag.

Palnatoke - Ej medlem längre2012-04-19 21:32
Antal inlägg: 229

Om installationen: Sjukt smaklöst. Jag har hjälpt till lite med kampanjen Stoppa våldtäkterna för ett tag sedan, och jag vill inte ens tänka på hur folk hade reagerat (med rätta!) ifall vi manifesterat mot våldtäkter genom att göra en tårta föreställande en kvinna med blödande underliv. Att associera så allvarliga saker med att glufsa i sig tårta är bara respektlöst.

Köper däremot inte "afrosvenskarnas" (blotta ordet är för övrigt helt idiotiskt, en neger i Sverige är inte mer svensk än vad jag blir kines av att flytta till Kina) förklaring att det skulle vara "rasistiskt". Den moderna konstvärlden är nämligen just så här sinnessjuk, respektlös och vedervärdig mot alla etniska grupper. Barnporr, tidelag och djurplågeri har rättfärdigats som "performancekonst".

Skjut konstnärerna och bränn ner museet. Ja, jag menar det.

Palnatoke - Ej medlem längre2012-04-19 21:34

Jaja, jag vet, nej, jag menar det inte bokstavligt. Inte att skjuta konstnärerna i alla fall. Men att bränna ner museet (utan folk i) vore fanimej en välgärning.

crooked rain - Ej medlem längre2012-04-19 21:37
Antal inlägg: 6334

Säker på att det inte var Linderborg som skrev guardian-artikeln? Det var ca samma nivå iaf.

Jag ignorerar SD:s kulturpolitiska manifest ovan och bjuder istället på genial bildsättning:
i.imgur.com/lySuC.png

jonisk - Ej medlem längre2012-04-19 21:38
Antal inlägg: 7985

Haha

Rabiesgalen2012-04-19 21:45
Antal inlägg: 396

Jag blev sugen på lakritsgodis. De hade ett liknande "konstverk" på förpackningen.

Egentligen var det ett smaklöst jippo som en minister i Sveriges regering inte skall deltaga i, vem vet i vilka syften dessa bilder kommer att användas i senare.

Skblole2012-04-19 22:03
Antal inlägg: 922

Har inte läst något om händelsen egentligen men min första reaktion när jag ser bilder från det nu är att det är ett väldigt konstigt sätt att belysa problem. Hur ska man reagera när man står och tar en tårtbit från en skrikande kvinnas underliv? Jag vet inte, ett som är säkert är att det inte för tankarna till problemet i alla fall utan det blir något slags jippo som blir svårt att ta seriöst.

Hela grejen får mig också att sucka på grund av vilken låg nivå delar av konstvärlden ligger på idag.

Ölbaronen2012-04-19 22:15
Antal inlägg: 201

Har konstvärlden någonsin legat på en hög nivå? Jag menar installationer i modern tid.

Ölbaronen2012-04-19 22:15
Antal inlägg: 201

Har konstvärlden någonsin legat på en hög nivå? Jag menar installationer i modern tid.

Skblole2012-04-19 22:35
Antal inlägg: 922

Det finns delar av konstvärlden än idag som ligger på en väldigt hög nivå. Dessvärre tycks den bli mindre och mindre i och med alla dessa alltför desperata försök att vara nyskapande.

Palnatoke - Ej medlem längre2012-04-19 23:48

En konstnär som ligger på en hög nivå, målar med klassisk teknik och inte drar sig för att provocera (men inte för provokationens egen skull) är Markus Andersson: www.andersson-markus.se/

Han är dessutom genuint trevlig och sympatisk (har träffat honom personligen vid ett tillfälle) vilket tycks vara sällsynt i dagens konstvärld. Givetvis har han utmålats som "nazianstruken" med mera, helt utan skäl kan tilläggas.

Den som vill se det moderna konstparadigmet kläs av på ett ytterst roligt, lärorikt och förintande sätt bör för övrigt läsa The Painted Word/Det målade ordet av Tom Wolfe (mest känd för "Fåfängans fyrverkeri").

Mindymoo2012-04-20 00:28
Antal inlägg: 1743

Tja, jag känner nåt drygt dussin konstnärer rätt väl, alla är sympatiska och trevliga. Om det är sällsynt eller inte kan jag inte uttala mig om eftersom jag bara känner dem, och inga otrevliga. Konstvärlden är stor.
Det finns fler som använder klassisk teknik än Markus Andersson, väldigt många fler, ocg fler som provocerar...
Så tillbaka till Makode Aj Linde. Med tanke på hur debatten kommit igång efter tårtan - om invandrares villkor, svartas historia, och konstlivet i Sverige - så har han uppnått sitt syfte.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?