Spelrum
| Giraffen | 51 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 473 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lisa2009 | 2012-05-06 09:46 | |
![]() | Denna idiot lär nog inte överleva kåken. Om han lyckas med det så väntar nog anhöriga tills han är ute. Skulle nån döda nån av mina så jagar jag fanskapet resten av mitt liv! Jag hoppas han brinner i helvetet!! | |
| Furios | 2012-05-06 09:48 | |
![]() | Breivik humor: i.imgur.com/WZtl1.jpg | |
| Dyslekso | 2012-06-09 23:00 | |
![]() | Lite mållös blir man allt av det här: www.svd.se/opinion/b...26 5197.svd "Det finns mycket som talar för att Breivik lider av Aspergers Syndrom men att påstå att han har Tourettes syndrom är en ganska teoretisk konstruktion där Malt började fiska i grumligt vatten när han tolkade Breiviks leenden som försåtligt uttryckta tics. Malt slog därmed sönder det enda försvar Breivik har i den mycket pressade situation han befinner sig i under den långa rättegången, hans leenden. Hur kommer han att klara det, med dessa diagnoser, tror Malt?" Alltså - nog för att jag finner rättspsykiatrikers fabulerande om åtalades mentala tillstånd ganska äckligt och tyder på en självgodhet hos yrkesutövarna som jag misstänker de saknar täckning för, men att börja tycka synd om Breivik för att han blir pressad i rättegången - är inte det lite väl magstarkt med tanke på den press han utsatt andra för? | |
| Minta | 2012-06-09 23:34 | |
![]() | Varför är det fabulerande? Psykiatriker och psykologer har inte biologiska bevis för det de kommer fram till. De måste bygga sina antaganden på annat. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-06-09 23:41 | |
![]() | Jag förstår inte varför man behöver en armada av psykdoktorer för att avgöra om en barnamördare som Breivik är sjuk i huvudet. Kan det bli mer uppenbart? Möjligt att böckerna saknar ett namn för det hela, men då får väl kvasivetenskapen uppfinna ett då om det har någon relevans. | |
| Minta | 2012-06-09 23:52 | |
![]() | Frågan gäller om han är sjuk "otillräknelig" och inte kan dömas till fängelse eller bara störd och kan göra det. | |
| Dyslekso | 2012-06-09 23:59 | |
![]() | Ja Minta. Och hur testar de sina antaganden? Vad har de för grund till att tro att antagandena stämmer? En säger Asperger och Tourettes, en annan paranoid schizofreni och en tredje - vad var det - frontallobsepilepsi, en fjärde "psykopati, narcissim, borderline men kanske framförallt ett tvångssyndrom". Utan att ens ha pratat med Breivik? Gissningslek är vad det liknar. Tycker att de psykiatriker som inte genomfört en undersökning av Breivik ska ha vett att hålla tyst. Man börjar misstänka att de lider av narcissistisk personlighetsstörning med tvångsdiagnostiskt syndrom. ;) | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-06-10 00:00 | |
![]() | Jo jag vet det. Måste vara lilla julafton för psykiatrikerna att få vältra sig i det här. Fantastiskt intressant också att två utredningar kommer fram till helt olika slutsatser. Man borde kanske kolla om utredarna själva är tillräkneliga? Det väcker hur som helst relevanta frågor om precisionen i dessa människors yrkesutövning och huruvida deras utlåtanden över huvud taget bör ha något inflytande i en rättsprocess. Som sagt. Kvasivetenskap. | |
| Minta | 2012-06-10 00:03 | |
![]() | Jo, det är verkligen förvirrande och lätt att tänka att de aldrig vet vad de talar om. Men han är väl en riktigt komplicerad gåta. Och det är för snävt att bara säga att han bara är sjuk eller bara fascist. Det finns ju ganska många som inte tror att han lider av paranoid schizofreni dock. | |
| Minta | 2012-06-10 00:05 | |
![]() | Det verkar lite knäppt att tolka hans leenden som tourettes enbart efter att ha studerat honom i rättssalen. Det kan väl finnas andra anledningar till det. Men aspergers verkar inte alltför långsökt. | |
| Pierrebara | 2012-06-10 00:17 | |
![]() | Utan att ha läst inläggen ovan så vill jag bidra med min åsik: Jag är otroligt starkt för dödsstraff för de grymmaste gärningar människan utför. Dessa ska aldrig få släppas tillbaka i samhållet och kostar bara onödiga skattepengar inlåsta... | |
| Minta | 2012-06-10 00:20 | |
![]() | Sten Levander verkar vettig, han lutar dock åt psykos (som ändå kan innebära tillräknelighet enligt honom): www.dn.se/nyheter/va...n- ar-tokig | |
| Minta | 2012-06-10 00:22 | |
![]() | Ett vanföreställningssyndrom (och en föreställningsvärld som vi trots det vet att han delar med somliga andra). | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-06-10 06:24 | |
![]() | I SvD idag ifrågasätts det etiska förfarandet hos norska psykiatriker av en svensk psykiater. Mycket intressant och tänkvärt. Kan inte länka nu från mobilen. Men läs debattartikeln! | |
| Sheingold | 2012-06-10 06:53 | |
![]() | Nja, vad ska man säga om en en person dom ljuger och bedrar? Killen är ju helt tydligt smart, envis och har gjort en sak som han ansåg var en bra idé. Är man sjuk då? Jag vet inte hur jag ska svara på detta riktigt. Jag har sett hur otroligt elak en människa kan vara och så otroligt god. Men nej jag tror inte att han är sjuk men en mycket ond människa som borde spärras in. | |
| Humblen | 2012-06-10 08:53 | |
![]() | I det här fallet så blir det ju lite udda när någon som inte har träffat den åtalade skall uttala sig. Även om han är påläst i hans utredning. Att han uttalar sig om tics och liknande problem utan att egentligen veta om så är fallet tycker jag blir lite konstigt. Men rent emotionellt kan jag tycka att psykiatern i SvD:s artikel formulerar sig lite konstigt också angående kränkning av Breivik. Det är faktiskt lite skönt att det inte bara är "Breivikshow". För att förtydliga det här med sjuk så är man rent juridiskt bara intresserad av vad som i juridiken benämns som allvarliga psykiska störningar och den definitionen är huvudsakligen psykotiska tillstånd. Andra definitioner av sjuk som tex psykopat är inte av intresse för om han hamnar i rättspsykiatrin eller i fängelse. I Sverige sätts diagnoser efter en omfattande utredning av ett multiprofessionellt team där man skall ta hänsyn till många faktorer. Utredning görs med hjälp av intervju, kognitiva förmågor, psykologiska tester, anamnes, studerande av akterna (brottet) och intervju med anhöriga och andra kopplade till brottet. | |
| MrAtomic | 2012-06-10 08:55 | |
![]() | Ojdå nu var min sambo inloggad, Humblens inlägg är mitt. Det är andra gången jag gjort det misstaget. ;-) | |
| Heyday | 2012-06-10 22:27 | |
![]() | Finns det mycket info om hans barndom? Man blir ju lite nyfiken på hur den såg ut. Nån som läst någon artikel? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-10 22:29 | |
![]() | dom var oroliga för honom när han var barn på skolan eller om det var dagis han levde själv med sin mamma | |
| Heyday | 2012-06-10 22:46 | |
![]() | Hurdan va han? Eftersom folk oroade sig. Aggressiv? | |