Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 19 405 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Zetax - Ej medlem längre | 2012-05-08 14:45 | |
![]() | Enligt läkarna på "Fråga doktorn"var dom tveksamma till att det fanns något som hette "sockerberoende". Dom menade att en alkoholist kan dricka typ t-sprit för att komma åt alkohol, medans de sk "sockerberoende" inte äter rent socker ifall dom inte har tillgång till godis och sånt. Det lutade mer åt ett bullemistiskt beteende tyckte dom. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-08 14:50 | |
![]() | Det ju inte om att tvinga någon att göra något (gå ner i vikt) utan att göra det lättare att undvika t ex impulsköp av godis, och att ge folk möjligheten att i större utsträckning cykla säkert - två åtgärder som förmodligen ger en positiv påverkan på hälsan hos populationen i det långa loppet, men inte tvingar någon enskild att ändra sin livsstil. Det enda skulle vara att du får gå tjugo meter extra för att köpa ditt godis. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-05-08 14:55 | |
![]() | Helt rätt Jonisk. Jag tycker absolut att det är ett bra förslag, eller åtminstone ett bra utkast till en förändring. Första gången ever tror jag som jag hör nåt vettigt från KD =) | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:00 | |
![]() | "Missbruk" är ett väldigt stigmatiserande ord så många tvekar nog att använda det om vardagliga företeelser, som att äta jättemycket bullar? Appropå KD så tror jag faktiskt att Alf Svensson sa något vettigt en gång, i stil med "inget parti har patent på klokhet och vi kan alltid lära av andras idéer". Så för mig var det andra gången. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:05 | |
![]() | Bitte, förklara nu vad det är som är så korkat i vad Göran Hägglund säger: www.dn.se/nyheter/sv...-m idjematt | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:09 | |
![]() | Bra förslag. Jag är själv en sån där impulsiv person som tar onyttiga saker i sista stund för att de råkar finnas vid kassan - mig skulle det hjälpa. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:12 | |
![]() | Samma här. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:12 | |
![]() | Att sträva efter att alla tjockisar skall bli smala är ju bra eftersom fetma innebär sämre hälsa. Sen är det ju ett faktum att vissa människor har tendens till övervikt för att de är skapta så, inte för att de tillför skräpmat. Den saken kan man inte så enkelt ändra på ens om man är politiker. | |
| anka_i_potta - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:12 | |
![]() | alkohol är väl mer typ substansen som du blir beroende av... jag menar ingen blir ju beroende av just appletinis, det är alkoholen som är beroendeframkallande. på samma sätt som man kanske mer blir beroende av sockret eller fettet i bullen och inte bullen i sig. så på det sättet kan man ju förstå bittes inlägg. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:15 | |
![]() | Men den som är predisponerad för att lättare lägga på sig mår ju inte heller sämre av förslaget. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:15 | |
![]() | Fast det råder delade meningar om sk sockerberoende. Jag håller nog med läkaren Stefan Rössner där. Man kan inte bli beroende av socker, däremot kan man ha ett ätbeteende som inte är sunt, överätning. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:19 | |
![]() | Det kan vara så men varför hör man då bara om att folk stoppar i sig alldeles för mycket sötsaker eller skräpmat? Har någon någonsin läst/hört om någon som har ätit sig överviktig på sallad och broccoli? | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:19 | |
![]() | Det finns inget korkat i det Göran säger, han är en mycket klok man. Finns inget bra med övervikt och den fortsätter ju dessutom bara att öka. Det handlar ju inte heller om att bestämma om individen, utan att ge denne fler möjligheter att göra kloka val. Sen är det upp till individen att bestämma själv. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:20 | |
![]() | Självklart kan man bli beroende av socker och annan kemisk belöning, det kan man räkna ut med sunda förnuftet. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:21 | |
![]() | Ja, det är jag också helt övertygad om. Av egen erfarenhet om inte annat. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:23 | |
![]() | Det handlar om ett stört ätbeteende, en slags bulimi och inte beroende då det inte finns något som kan göra en beroende i socker. | |
| peanutbunny | 2012-05-08 15:24 | |
![]() | Visst är idén i sig bra men å andra sidan kan man ju fråga varje tjockis då varför dem är tjocka? Jag trro då inte att dem är tjocka för att godiset finns nära kassorna eller för att det finns färre cykelvägar. ska vi verkligen lägga problemet med fetma på staten, är inte det ett personligt problem till störst del? Jag handlar minst 3 gånger i veckan och väljer SJÄLV (uppmärksamma SJÄLV) vad jag vill ha. Det finns ju faktiskt något som heter egen personlig vilja. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:26 | |
![]() | Finns inget beroendeframkallande i vatten heller, ändå blir man törstig 125478. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:28 | |
![]() | Anledningen till att man väljer att betona det sjuka ätbeteendet och inte sockerberoendet är ju politiskt - för att inte samhället skall behöva ta ansvar för "missbrukarnas" tillfrisknande. Och det skall det ju inte. Någonstans får vi dra gränsen. Även om det på kemisk nivå kan definieras som ett missbruk, så får varje person ta ansvar för sin hälsa på beteendenivå. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-05-08 15:30 | |
![]() | Konstigt resonemang. Du är inte beroende av en viss typ av mat, du kan välja vad du äter! För att bli beroende bör ju saken i fråga innehålla ett ämne som är beroendeframkallande... | |