Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 562

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2012-05-26 14:31
Antal inlägg: 4590

ok. då ska jag inte tilltala dig mer.

MrAtomic2012-05-27 10:12
Antal inlägg: 452

Tittar på det hela ur ett evolutionärt perspektiv så kan man ju tex lyssna på Dawkins och den själviska genen, då är det snarare vår egen överlevnad som ligger i något sorts grundfokus.

Att vara vänlig mot människor i den mindre gruppen är överlevnadsmässigt en fördel för oss och hjälper oss att skydda oss mot andra grupper och att svetsa samman gruppen.

Mer intressant är kanske att är vänliga mot totala främlingar där jag inte får något ut av det annat än att känna något varmt inombords. Människor som jag aldrig kommer att träffa igen.

Vår empati att känna med andra är en stor kraft det vet man om man tex jobbat inom vården och träffat utsatta människor. Plötsligt och inte viljestyrt kan vi till viss del känna som patienten vilket kan upplevas som obehagligt men ger oss senare en större insikt i hur patienten har det.

Men samtidigt finns inom oss alla en mer primitiv lust att gruppera i vi och dom på ett felaktigt sätt, att blint styras av auktoriteter och att dominera andra personer. Dawkins råd är att man bör vara medveten om dessa mer primitiva sidor och inte sträva efter att forma samhället efter dom som tex social darwinism. Mekanismerna för vår evolution som har skapat oss är inte något att eftersträva utan snarare motsatsen. Vi människor har utvecklats till att ha en större kapacitet än att vara bunden av de Darwinistiska spelreglerna.

Socialpsykologiska experiment har testat lydnad och sociala roller och i dessa experiment har människor gjort hemska saker. Tex Millgrams berömda lydnadsexperiment där normala människor ger elstötar till en man för att en auktoritet säger det.

Vad dessa experiment utvisade var att det fanns egentligen ingenting som kunde avgöra i personliga egenskaper om personerna skulle ge mannen stötar. Det finns dock en sak som man vet skyddar och det är vetskapen om att dessa krafter finns inom oss som lydnad, sociala roller, konformitet osv (egenskaper som är bra i andra sammanhang). Då är vi medvetna om att vi kan fastna i det där och utföra saker som går emot vad vi vill och det är det bästa motståndet mot det.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-05-27 10:16
Antal inlägg: 31064

Jag älskar Dawkins.

recidivfara - Ej medlem längre2012-05-27 14:00
Antal inlägg: 2385

Min dotter sa om lord voldemort när hon var 5.

"han är inte ond mamma, han gick sönder när han var liten och nu hatar han sig själv för det." stumpan!

X-ra Small - Ej medlem längre2012-05-27 19:50
Antal inlägg: 199

För att svara på någons tidigare "fråga", så JA, det är en tumör, den väger mellan 6-8 kilo, och det är konstaterat att det är en tumör och inte fetma!
Oavsett så säger man inte så... De som tydligt uttryckt sin avsky är män och kvinnor i ålder 45-50+.

apbur2012-05-27 20:08
Antal inlägg: 9699

Har din bror gett sitt godkännande att du får prata om hans hälsotillstånd här i forumet?

irgitta2012-05-27 20:48
Antal inlägg: 189

men apbur, har du tänkt att spåra upp personen bakom nicket för att titta på broderns rumpa eller? Forumet måste väl vara tillgängligt för denna typen av frågor också, inte bara "hur snygg är personen ovan" blaj?

recidivfara - Ej medlem längre2012-05-27 20:51

Ondska är en tumör, ondska är fetma? I dont get it.

recidivfara - Ej medlem längre2012-05-27 20:51

Aha.

apbur2012-05-27 21:03
Antal inlägg: 9699

irgitta, jag har inget sådant intresse men jag blev lite nyfiken på den där tumören och ville försäkra mig om att brodern var ok med det hela innan jag började ställa frågor.

Minta2012-05-27 21:43
Antal inlägg: 20042

Det finns enstaka människor som begår onda handlingar, uppenbart onda handlingar och de hamnar ofta i fängelse. Deras motiv är inte alltid klara, men deras egoism och egenintresse tycks vara större än empatin för andra människor. Det räcker ofta att de upplever att de blivit kränkta så tycker de att de har rätt att ta någons eller någras liv. Sedan finns ju regimer och personer i dem som inte kan betecknas som annat än onda, där man är beredd att slakta mängder av andra andra för egen vinnings skull. Det är mycket skrämmande att människor är kapabla till detta och att det nästan tycks normalt. En normal människa i vanlig bemärkelse kan väl inte har någon glädje av en sådan vinning eller en maktposition vunnen på sådant sätt.

hundbiten - Ej medlem längre2012-05-27 22:09
Antal inlägg: 2225

Enligt Bibeln och Koranen var jordens tredje människa så där psykopatisk och mördade sin bror i ren missunsamhet.

cizma2012-05-27 22:36
Antal inlägg: 109

Japp, människan är ond

MrAtomic2012-05-27 22:51
Antal inlägg: 452

Minta: Nej det kan verka helt ologiskt att vi gör hemska saker i våldsamma regimer, men vi har stora vinningar med att följa ledare och att konformt följa en grupp.

Konformitet är tex lysande i trafiken som skulle vara livsfarlig utan vår förmåga att vara konforma. Detta är ett av de starkaste krafter som människan har inom sig och spelar man på sådana strängar som grupptillhörighet, utsatthet och hat mot andra grupper som nazisterna gjorde på ett skickligt sätt. Så slår vi ihop en massa av de inneboende krafterna som lydnad, konformitet och vi och dom tänkandet i en mix.

Vad som kan vara dystert men också lite hoppfullt är Asch experiment. En deltagare sitter i ett rum med ett antal skådespelare som han tror är deltagare i experimentet. De skall svara på några enkla visuella frågor. Alla svarar öppet och skådespelarna säger något som uppenbart inte stämmer men alla säger samma svar. Deltagaren är mkt förvånad men svarar generellt som skådespelarna förr eller senare även om det är uppenbart fel.

De som ger en strimma hopp i de här försöket är att om bara en av skådespelarna säger det rätta svaret eller till och med ett annat felaktigt svar än de övriga skådespelarna kommer i stort sett alla som deltagit i den varianten av experimentet att våga svara rätt. Konformiteten är då bruten.

Det tyder på hur viktigt det är att stå emot sådana krafter som man vet är fel, man brukar få andra med sig.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?