Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 251

Forumkategorier

Användare Inlägg  
VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-28 12:21
Antal inlägg: 633

Du har helt rätt där, thegreatest, ridhusen och anläggningarna får stå tills dom nästan förfaller. Medan kommunerna kan satsa många många miljoner i andra nya idrottsarenor och anläggningar...

limpan__22012-05-28 12:30
Antal inlägg: 2847

Om man bygger en idrottshall kan dessa nyttjas av innebandyspelare, handbollsspelare, basketspelare, volleybollspelare, gymnaster, motionär, korpidrottare andra större sammankomster. Ett ridhus används av ryttare och deras hästar. Det är väl ganska rimligt att idrottshallar och andra arenor som kan nyttjas av flera sporter prioriteras högre?

Thema32012-05-28 12:32
Antal inlägg: 3

Det blev mycket fotboll och ridning här.... jag kan bara tycka att det rent generellt är snedfördelat mellan "killsporter" och "tjejsporter". Vi utnyttjar ishallen till vår sport och jag kan bara säga att hockeyn är betydligt mer subventionerad än vad konståkningen är.....
Sen om man vill hålla på med en "dyr" sport så är det ju lite upp till var man. Två av mina barn håller på motorsport. Vaddå subventionerat? Icke! Däremot tycker jag att det är en självklarhet attt stat och kommun ska gå in och fixa förutsättningar för idrottsutövande, dvs ridhus, motorbanor, fotbollsplaner innebandyhallar ishallar friidrottsarenor osv.... sen kostar ju all utrustning och att ta sig till och från m.m....thats life.

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 12:34
Antal inlägg: 11463

På vilket sätt är hockeyn mer subventionerad? Kostar det inte lika mycket för konståkningen att boka en timme?

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-28 12:51

Det är inte helt riktigt limpan__2 Ridhus används i huvudsak till ryttarna och deras hästar. Det används även till hund och kattutställningar och ibland även till andra aktiviteter. Dock är användningsområdet begränsat med tanke på underlaget. Men man försöker att utnyttja ridhusen i möjligaste mån. Sedan måste du nog räkna ihop antalet utövare av all dom sporter du räknar upp för att komma upp i samma antal som utövar ridsport. Så huruvida det ska prioriteras beroende på antalet sporter eller antalet utövare är nog diskutabelt......

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 12:58

Eftersom innebandyn erhåller ungefär lika mycket LOK-stöd som ridsporten, räcker det nog med att räkna upp innebandyn ...

limpan__22012-05-28 13:00

Vad snackar du om? Antalet medlemmar i ridsportsföreningar är 169 469. Innebandyn har 204 273 medlemmar, basket 104 000, handboll 110 000, budo och kampsport 46 455, badminton 31 197...

Men det är alltså fler som håller på med ridsport?

limpan__22012-05-28 13:01

Allt enligt: www.rf.se/Forskningo...St atistik/

boffertomte2012-05-28 13:09
Antal inlägg: 1128

Att den enstaka sporten innebandy själv sysselsätter fler idrottsutövare än ridsporten torde väl vara tillräckligt med statistik för att visa att bollsport sysselsätter fler än ridningen. Alla andra bollsporter kommer ju till, men redan vid innebandyn har bollsport "vunnit" över ridningen sett till antal utövare.

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 14:02

Jag tycker att vi ska ta lite bidrag från ridsporten och satsa pengarna på matematik- och statistikundervisning.

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 14:13

Det corlini menar med att bidragen till idrotter borde fördelas jämnare, är att man borde ta pengar från idrotter som även fattiga människor har råd med och fördela om så att rikemanssporter får mer bidrag.

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-28 14:25

Ja det tycker jag låter som en strålande idé Resurrection, men i rättvisans namn bör du nog ta lite ifrån alla sporter! Statistik kan man som ovanstående mycket riktigt verkar vilja påpeka, läsa på många olika sätt. Och google du allsmäktige har hjälpt många att snabbt hitta den fakta dom söker och även den dom vill ha, beroende på vem som har tolkat. Det finns massor av varianter att både föra-, och tolka statistik. Så vem vet vilket av våra framgooglade resultat som är närmast sanningen?

1 miljon svenskar kommer på ett eller annat sätt i kontakt med hästar.

• Ungefär 500 000 svenskar rider regelbundet för motion, rekreation och tävling.

• Ridsporten är Sveriges näst största ungdomsidrott, bara fotbollen är större, räknat på antal sammankomster för utbetalat LOK-stöd.

• Ridsporten är tredje största idrotten bland tjejer efter fotboll och gymnastik, räknat på antal utövare.

• Ca 8 miljoner ridtimmar genomförs varje år på landets ridskolor.

• Nästan 200 000 svenskar är medlemmar i någon av Svenska Ridsportförbundets ca 980 medlemsklubbar.

Grundsnygg - Ej medlem längre2012-05-28 14:34
Antal inlägg: 3451

@VonSchnygg: Nu när det vimlar av siffror så kanske en källa skulle vara bra. Sen är det ganska ointressant vad vuxna väljer att roa sig med.

jonisk - Ej medlem längre2012-05-28 14:38
Antal inlägg: 7985

>> Ridsporten är Sveriges näst största ungdomsidrott, bara fotbollen är större, räknat på antal sammankomster för utbetalat LOK-stöd

Men då får ridsporten det LOK-stöd dom ska, eller?

Furios2012-05-28 14:43
Antal inlägg: 253

Alla sporter borde få lika mycket pengar per medlem. Bara för att någon råkar vara dyrare ska inte mer pengar gå dit. Lite måste man punga ut själv.

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-28 14:52

Ja det får dom alldeles säkert jonisk? Jag har aldrig påstått att dom inte får några bidrag. Det var corlinis tråd och hennes åsikt.

jonisk - Ej medlem längre2012-05-28 14:53
Antal inlägg: 7985

Ja, och jag frågade rakt ut, jag ifrågasatte inte. Men det var nog lite otydligt, my bad.

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-28 14:57

haha.. Jag kom precis på att inlägget kanske inte var ställt till mig jonisk. Men jag var för snabb på att skicka iväg det :)

limpan__22012-05-28 14:58

Men att börja prata om rekreation och annat är ju att blanda in helt andra aspekter. Diskussionen handlar om stöd till barn- och ungdomsidrotten. Hur många som då kommer i kontakt med en häst eller rider för rekreation är lika oväsentligt som att fler miljoner kommer i kontakt med ett fiskespö någon gång. Men nu kommer kanske en företrädare för Castingförbundet in i tråden och kräver mer pengar...

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-28 15:16

Nu läste du bara hälften limpan__2 det stod även motion och tävling! Precis samma fördelning som det är inom dom flesta sporter... Även dom du räknade upp. Och din statistik gjorde väl ingen skillnad på vuxna eller barn heller?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?