Spelrum
Giraffen40
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 622

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mamman - Ej medlem längre2008-07-27 16:04
Antal inlägg: 6379

Som tjej får man inte lämna blod om man haft samlag med en man som haft samlag med annan man....
Det sitter i än att alla homosexuella (och främst bögar) är HIV-smittade... eller kan vara/bli det... Frågade på vår blodcentral och hon sa at DOM får inte ändra det där, det är tydligen "högre upp" man ändrar kriterierna..

SaraAras2008-07-27 18:46
Antal inlägg: 222

Ok, tycker det är väldigt upprörande! Blir skitarg när jag tänker på det!!
Aja, nån som vet om man får ärr?

_Candid - Ej medlem längre2008-07-27 20:18
Antal inlägg: 2602

Ja, ärr kan man få, jag gick och tappade varannan vecka under flera år, så jag har en del ärrvävnad i båda armvecken (för de har ju också försökt att sticka på olika punkter varje gång, gör lite mer ont att sticka i ärrvävnaden).

blue_moon2008-07-27 20:23
Antal inlägg: 9713

Jag lämnade blod några gånger (A+) men blev tvungen att sluta på grund av lågt Hb och sjunkande järndepåer. Tyvärr.

SaraAras2008-07-27 20:31

Varannan vecka?? Låter mycket, har hört att man gör det typ var tredje månad, men de kanske e fel?

_Candid - Ej medlem längre2008-07-27 20:38

Ja, så är det nog med blod, men jag lämnade oftast plasma ;-) Vilket man troligen får mer ärr efter också, eftersom de använder grövre nålar då!

blue_moon2008-07-27 20:39

Plasma kan man ge två gånger i månaden. Man blir då tappad men får tillbaka de röda blodkropparna.
Jag försökte men inte ens plasma fick jag ge på grund av mitt låga Hb!

iothal - Ej medlem längre2008-07-27 20:40
Antal inlägg: 169

Hmm jag har för mig att det är 4 gånger per år för män och 3 gånger per år för kvinnor. Om dom inte har ändrat det förståss, det var ett tag sedan jag lämnade blod.

_Candid - Ej medlem längre2008-07-27 20:42

Ja, hur ofta man får ge blod kan jag inte svara på på rak arm =) Då får jag ta och googla först. Men plasma vet jag bestämt att man kan ge varannan vecka.

iothal - Ej medlem längre2008-07-27 20:43

Ärr tror jag inte att man får om man bara blir tappad en 3-4 gånger per år? Däremot så kan man bli både gul och blå när dom sticker fel ibland, det är väl det jobbigaste.

_Candid - Ej medlem längre2008-07-27 20:46

Ja, du har så rätt iothal =) 3 ggr per år för kvinnor, fyra för män är den nyaste uppgiften jag hittar och då lär det inte hinna bildas just någon ärrvävnad antar jag...

iothal - Ej medlem längre2008-07-27 20:53

Så, då har man signat upp för att ge blod till röda korset på tisdag - tack för tråden annars hade jag fortsatt glömma bort det tyvärr.

SaraAras2008-07-27 20:55

ok. ska ta kontakt med dom så får vi väl se om jag får ge blod eller inte.

blue_moon2008-07-27 20:57

www.geblod.nu/genera...x? PageId=6

snuskgrisen2008-07-27 20:59
Antal inlägg: 26

För min del är det till och med onödigt att ge blod. Jag kan ta från alla grupper men kan bara donera till min egen, vilken är ett rätt ovanlig grupp (AB+). Så det skulle nog bara ligga och koagulera nånstans.

iothal - Ej medlem längre2008-07-27 21:02

Jag tror nog att dom har nytta av allt blod som dom kan få. Själv så borde jag inte glömma bort att ge blod för dom kan ge mitt blod till vem som helst utan att behöva kolla blodgrupp först. Vilket tyvärr behövs göras ibland.

sa fröken - Ej medlem längre2008-07-27 21:13
Antal inlägg: 353

I Finland har vi Blodtjänst www.veripalvelu.fi/a...mp ;C=24800 som sköter "blodhandeln" (man får alltså _inte_ någon ekonomisk ersättning för att donera!) här.

Har donerat ungefär två ggr i året och det har fallit sig naturligt som en lämplig rytm hittills. Jag donerade för nittonde gången häromdagen och tyckte igen, precis som alla andra gånger, att känslan av ett speciellt välbefinnande både psykiskt och fysiskt infann sig efter åtgärden.

Jag vill för min del verkligen peppa var och en som funderat på att bli donator, men som kanske av olika orsaker inte kommit till skott, att ge det en chans! Allt friskt blod behövs - man vet aldrig när ens egen livstråd kan hänga på donerade påsar! :)

CHL2008-07-27 21:48
Antal inlägg: 1212

jag har kommit till skott!

I tisdags var jag där och tog alla prover. Resultaten hitills var alldeles prima :)

Nu är det bara svaren på dom hemska sjukdomarna då :(
Eftersom jag lider av viss hypokondri så har jag stressat upp mig som fan över dessa proverna, inget kul alls!

Väntan på svaren är längre än en evighet ju... blä

CHL2008-07-27 22:39
Antal inlägg: 1212

var ingen mer nervös inför såna svar?

Det är ju massa hemska sjukdomar, hur ska man veta om man har dom eller inte?

SaraAras2008-07-28 09:27

Jag var så upprörd igår över att homosexuella män inte får ge blod så jag var tvungen att skriva till dom och fråga varför det finns en sån idiotisk regel, fick detta svar:

Hej!
Socialstyrelsen, som bestämmer vilka regler som ska gälla, vill att män som har sex med andra män ska få en karenstid för blodgivning. Deras förslag är nu ute på remiss. Men tills vidare gäller nuvarande regel. Så här skiver överläkare Bengt Ekermo: "Viktigaste orsaken till regeln är att risken för HIV-smitta vid sex mellan män i Sverige fortfarande är hög: 130 av 500 nysmittade med HIV under 2007 fick smittan via sex med annan man. Det är en kraftig ökning jämfört med år 1999 då siffran var cirka 50. Enligt svensk statistik är risken för HIV-smitta för män som har sex med andra män, även om den är liten, mångdubbelt större än för personer som har sexuellt umgänge endast heterosexuellt. Förutom att blodet testas på olika sätt (vilket tyvärr inte medför 100 procents säkerhet) har sedan länge personer som löper stor risk att ådra sig allvarlig infektionssjukdom som kan överföras med blod, inte tillåtits bli blodgivare. Detta gäller inte enbart man som haft sex med annan man, utan även exempelvis den som utanför sjukvården någon gång injicerat sig med droger, anabola steroider eller annat preparat samt den som erbjudit sex i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning. Bengt Ekermo, överläkare "

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?