Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 33 |
Mobilspel
| Pågående | 19 464 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SkySpy_ | 2012-07-17 19:16 | |
![]() | Jag vill bara mena att ett papper ska inte bedöma om man räknas som Svensk eller inte. Infödd svensk, invandrad Svensk. Känner mig som svensk. Gränsen kan vara väldigt luddig. Menar att vad har det för betydelse i det stora hela att man måste titulera någon Svensk. | |
| Gautama | 2012-07-17 19:18 | |
![]() | Fast det är inte så svårt egentligen. Man kan känna sig svensk, italiensk, spansk osv..., men det är som jag förstår medborgarskapet som avgör. Det är nog fakta helt enkelt. | |
| lappbiten | 2012-07-17 19:19 | |
![]() | finlandssvensk | |
| SkySpy_ | 2012-07-17 19:21 | |
![]() | Jag känner mig inte Svensk fast jag är Svensk. | |
| shuppashupps | 2012-07-17 19:22 | |
![]() | Finlandssvensk | |
| Gautama | 2012-07-17 19:23 | |
![]() | Nähä..., nu förstår jag inte vad du ville ha sagt med det? Betyder det att du inte är svensk då? Bara för att du inte känner dig svensk? Var vill du komma? Är jag spanjorska om jag bor i Spanien och känner mig spansk men inte är det på pappret?? | |
| Yamma | 2012-07-17 19:26 | |
![]() | Håller helt med SkySpy och giftkremla. Man är svensk när man känner sig svensk, det har inget med papperen att göra. Däremot är man enligt lag svensk medborgare när man får det på papper. Men det är ju en helt annan sak att vara svensk och att vara svensk medborgare. | |
| Yamma | 2012-07-17 19:27 | |
![]() | ...så svaret på din fråga Gautama är "ja" i mitt tycke. | |
| SkySpy_ | 2012-07-17 19:29 | |
![]() | Jag anser mig Svensk men känner mig inte typisk Svensk. Jag tyckte jag passade bättre in i USA när jag var där. Egentligen skulle jag då byta och bli Amerikan. | |
| Gautama | 2012-07-17 19:34 | |
![]() | Yamma, jag tror inte det handlar om vad man känner eller inte känner, det handlar om hur det faktiskt är. Men det ska bli intressant å se vad min sons vänner säger när han kommer hem efter ett halvår i Spanien och säger att han är spanjor. Det låter ju helt orimligt. Jag har alltid känt mig som Danska, ska kanske börja säga att jag är danska hädanefter. Sen om de börjar undra så säger jag att jag känner mig så, då är det så. En dag kände jag mig som kille, jag kanske kan välja det också lite sådär, beroende på hur jag känner mig. | |
| Obstinat- | 2012-07-17 19:37 | |
![]() | Men herregud vad patetisk du är. | |
| Yamma | 2012-07-17 19:39 | |
![]() | En person som är från Irak men har svenskt medborgarskap får alltså inte kalla sig irakier, tycker du? Är inte det lite otrevligt att tala om för folk vilken nationalitet de har? Om din son känner sig som en spanjor tycker jag väl att han kan få kalla sig det. | |
| Gautama | 2012-07-17 19:39 | |
![]() | Är jag? Men herregud, det kan väl för fan inte vara en känsla som avgör vilken land man kommer ifrån. Det är väl ni som tycker det som är patetiska! | |
| Yamma | 2012-07-17 19:42 | |
![]() | Okej. Så om man har svenskt medborgarskap så kommer man från Sverige? Nu blev det bara konstigt Gautama. Är man då inte svensk om man är född i ett annat land men har svenskt medborgarskap? | |
| Gautama | 2012-07-17 19:42 | |
![]() | Klart han kalla sig för Irakier..., om man fortsätter prata så kommer det säkert fram att han är svensk medborgare eller irakisk eller både ock. Jag pratar inte om känslor utan om fakta. Det är väl det som tråden handlar om? Att man ska berätta vilket ursprung man har och inte vad man känner sig som. Jag ifrågsatte då giftkremlas uttalande att det var så att man är svensk för att man bor i Sverige. För det är ju ren lögn, eller? Om det är en Irakier som bor i Sverige och har sitt Irakiska medborgarskap så kanske han inte vill kallas för svensk ens. | |
| Yamma | 2012-07-17 19:47 | |
![]() | Tråden handlade om huruvida man är svensk eller ej. Det betyder alltså att en person som kommer från Irak men har svenskt medborgarskap kan välja att säga att han/hon är svensk eller irakier. Vad personen väljer att säga beror på vad personen känner. Jag kallar mig halvtysk för att min mamma är född i Tyskland. Dock hade hon haft svenskt medborgarskap i 32 år när jag föddes. Det betyder alltså att hon var svensk på papperet när jag föddes (och hon kände sig troligen mer svensk än tysk), så jag kan ju naturligtvis välja att kalla mig helsvensk. Men jag tycker det är roligare att vara halvtysk, så jag säger det. Giftkremla har alltså rätt i det att man är svensk om man bor i Sverige - om man känner sig som en svensk. Väldigt tufft annars för de som aldrig fått medborgarskap men som ändå bott i Sverige hela sitt liv. Typ som Vreesvijk. Då kan han aldrig kalla sig svensk, om det bara beror på vad som står på papperet. | |
| Gautama | 2012-07-17 19:50 | |
![]() | Giftkremla har inte rätt i att man är svensk för att man bor i Sverige. Nu nedvärderar ju du en massa folk som bor här men inte vill vara svenska för den skull. Det kan ju inte vara så enkelt att man är den nationalitet som det land man bor i. | |
| blue_moon | 2012-07-17 19:53 | |
![]() | Giftkremla 2012-07-17 17:23 "Så klart att jag är svensk - jag bor ju i Sverige :-)" Vi borde nog reda ut begreppen. Vad som står i passet är en sak, hur man känner sig en annan och härstamningen en tredje. Jag syftade endast på min HÄRSTAMNING när jag skrev "Svensk med finskt påbrå." Eftersom min farfar kom från Finland borde jag vara 1/4 finländare och 3/4 svensk om rätt ska vara rätt. Men jag har inte lärt mig finska och har aldrig varit i Finland. | |
| pepscake | 2012-07-17 19:54 | |
![]() | 100% svensk, hade gärna haft lite annat ursprung in there. Avundsjuk på dubbelkulturen vissa får. | |
| Yamma | 2012-07-17 19:56 | |
![]() | Gautama, giftkremla har rätt i det om det samtidigt är så att denne känner sig sådan. | |