Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 809

Forumkategorier

Användare Inlägg  
arbetslinjen - Ej medlem längre2012-10-11 22:27
Antal inlägg: 1268

Vad är det Herr Hansson har sagt egentligen? Allting jag sett är att han har använt ordet "svarting", men inte i vilken mening.

crooked rain - Ej medlem längre2012-10-11 22:29
Antal inlägg: 6334

*SOM mänskliga reaktioner på språk, ska d va.

Hinken76 - Ej medlem längre2012-10-11 22:30
Antal inlägg: 1194

CR>> Jamaica? In my dreams... Korea. Har även jobbat i Japan ett halvår och dom är ännu mer rasistiska.

crooked rain - Ej medlem längre2012-10-11 22:35

Ja, tänkte mig att de spelade på sina steel drums och sjöng run away white boy run away varje gång du gick förbi :(

Hur yttrade sig rasismen i Korea? Hade ingen aning om att det var så.

Silfverkrok - Ej medlem längre2012-10-11 22:40
Antal inlägg: 7174

gaijin hinken :)

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-11 22:53
Antal inlägg: 416

När har jag sagt att jag förväntade mig stringens? Språk lever alltsom oftast sitt eget liv och ord kan ibland byta betydelse till det rakt motsatta inom loppet av några decennier. På samma sätt avgör trender vad som är okej och inte okej att säga.

crooked rain - Ej medlem längre2012-10-11 22:55

Nej det skrev du inte rakt ut, det verkade bara som att du inte riktigt "gillade läget". Men okej.

Hinken76 - Ej medlem längre2012-10-11 22:56

CR>> Off topic kanske, och jag gillar verkligen koreaner så jag vill inte smutskasta dem, men för att sammanfatta:

Japaner är genuint hatade (förståeligt om man kan historien)
Sydostasiater ser man ner på som fan. Billig arbetskraft på sin höjd.
Kineser gillar man INTE. Förakt även där. Kommunistbarbarer som bara stjäl koreanernas uppfinningar (vilket är ironiskt eftersom Korea byggt sin ekonomi på ungefär samma premisser).
Svarta, Indier och Araber betraktas med ett förakt som är svårt att förklara till och med i vårt självgoda lilla land.

Som vit har jag upplevt en hel del, bland annat:
- Nekats inträde på klubbar och restauranger (Sorry, Koreans only)
- Fått MÄNGDER med elaka kommentarer på koreanska (eftersom dom inte visste att jag förstår koreanska), typ "skitstövel" och "apa".
- Enorma problem med självklarheter som att teckna internetabonnemang, mobilabonnemang, kontokort, gymkort etc. etc.
- Kunder som tagit varje tillfälle i akt att maktdemonstrera för att jag var utlänning genom små men tydliga signaler, till exempel genom att ignorera mig och bara tala med tolken (stackars tolken förstod oftast inget om tekniken så det var säker lika jobbig för henne/honom)
- Äldre personer på gatan som i princip spottar efter en.

In alles ett väldigt trevligt land ändå! Man får som gäst ta rasismen med en klackspark. Alla som känner en vet att man gör sitt bästa för att uppskatta kulturen, lära sig språket och så vidare.

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-11 22:56

(Däremot gillar jag stringens.)

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-11 23:07

Några generationer tillbaka ansåg afroamerikanerna att "black" var väldigt nedsättande, och de föredrog "negro". Tänk så det kan ändra sig.

Hinken76 - Ej medlem längre2012-10-11 23:10

Greven>> WaeGuk på koreanska :)

Hinken76 - Ej medlem längre2012-10-11 23:25

Appropå ingenting så går en av mina favoritfilmer på tvåan nu, Die Welle. Berör i allra högsta grad ämnen som xenofobi.

Sakyamuni2012-10-12 00:07
Antal inlägg: 19

Intressant Hinken om koreanerna. En visserligen ganska sorglig men samtidigt nyttig påminnelse om att rasism inte bara består av finniga, sönderrunkade svenska flashbackare, eller tyska neonazister. Eller äldre herrar som Bosse Hansson.
När satt jag satt på ett utefik i Skärholmen i somras började en turkisk gubbe prata med mig. Han hade kommit hit i början av 70-talet. Hans svenska var så knagglig att jag knappt förstod vad han sa. Men helt utan anledning började han göra en massa utfall mot invandrare, som naturligtvis kommit till Sverige efter honom och hans fru, som satt med ett litet distanserat och saligt leende på läpparna och nickade vänligt då och då. Jag tror inte hon fattade ett ord.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?