Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade23
Mobilspel
Pågående19 235

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jonisk - Ej medlem längre2012-10-19 13:01
Antal inlägg: 7985

Där håller jag med dig.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-19 14:11
Antal inlägg: 316

Just det ja... gästarbetarna på Öland... slitet folk... det där tivolit är bland det smutsigaste jag sett. Och så plockar vd:n ut 25 miljoner i lön? Vad gör lokaltidningarna egentligen? Sitter de och sover på redaktionerna, år ut, år in? Eller är det som vanligt... ekonomiska frågor är för svåra att bevaka, är detta Zoo en flitig annonsör? Alla känner alla?

hundbiten - Ej medlem längre2012-10-19 16:04
Antal inlägg: 2225

Här har ni "skatans" huvud på ett fat...

www.aftonbladet.se/n...56 38258.ab

Bazoo2012-10-19 16:14
Antal inlägg: 2443

Tack apbur! Jag är stolt över att vara placerad i samma fack som Speeedo!

le-lou2012-10-20 01:06
Antal inlägg: 17500

herregud vad ni håller på. Haters. Jag förstår inte exakt vad det är som är så otroligt upprörande med det som skett? Att de avlivat djur?
Finns det bevis på att de avlivat djur med påkar så är det djurplågeri, i annat fall vad? Att avliva de här pantrarna är väl inget värre än att avliva andra friska djur, som vi gör mest varje dag och glatt tuggar i oss? Eller? Vad jag fattar det som så avlivades de för brist på plats, inte för nöjes skull.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-20 01:13

Att avliva djur eller liv för att de inte "får plats" är som le-lou påpekar det som skett. Gillar jag det? Nej så tusan heller. Vidrigt.

le-lou2012-10-20 01:26

men hur ska de lösa det då ? om de jobbar för att bevara arter, och en art inte får plats. Vad göra?
Inte fan vet jag men en sak vet jag, och det är att vi avlivar djur för betydligt mindre skäl än så. Kolla hur många som går med sina kära husdjur och sätter en spruta i skinnet på dem hos veterinären, pga "tidsbrist" el det ack så populära "allergier". Det tycker jag är värre.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-20 01:27

Bara för att något är lagligt att göra, eller snarare, svårt att bli straffad för, betyder det inte att handlingen är bra, lämpligt, etiskt riktig eller försvarbar.

le-lou2012-10-20 01:32

vad är det som är fel då menar du? förklara. Att det avlivas djur pga platsbrist? Du tror inte det sker mest hela tiden? Vi skjuter av fullt friska djur lite här och där, nu är det väl älgarna vad jag vet som ryker i skogarna häromkring. Förstår fortfarande inte vad som gör detta så ohyggligt mkt värre att folk dödshotar den här parken? Jag kan LOVA att men gör likadant på alla djurparker, där man har djur som helt enkelt inte får plats och inte heller kan skeppas till andra parker av ett el flera skäl.

Det är så överdrivet att man kan spy faktiskt.

apbur2012-10-20 01:58
Antal inlägg: 9699

le-lou verkar nykter i kväll trots den sena timmen :)

Anders A2012-10-20 02:34
Antal inlägg: 161

Det är glädjande att så många med mig blir upprörda över plågeriet och inser att djurparker med vilda djur i fångenskap inte passar in i ett modernt samhälle.

boffertomte2012-10-20 08:14
Antal inlägg: 1128

le-lou, är det någon här som försvarar avlivandet av fullt friska sällskapsdjur pga "allergi" eller "tidsbrist"?

Vad gäller älgarna som skjuts i skogen så är jag ingen fan av det heller, men de älgarna har i af levt sina liv som fria älgar i naturen, inte som turistattraktioner i burar.

Argumentet att det här inte är något att bli upprörd över för att samma sak sker på "alla djurparker" är väldigt konstigt. Ungefär som "Våldtagen? Äh vadå en liten våldtäkt, jag kan lova er att i Syrien, där blir kvinnor våldtagna i parti och minut, och där blir det inga fåniga rättegångar och tidningsrubriker."

marmeladov222012-10-20 09:44
Antal inlägg: 4211

släpp ut dem i djungeln

apbur2012-10-20 11:42

Jag blir också upprörd över djurplågeri. Även om man tycker att det är djurplågeri med djurparker generellt så är det tillåtet och de bryter inte mot djurskyddslagen.

boffertomte, fullt friska djur tas av daga på löpande band i samhället. Upprördheten visar ju att folk är oerhört naiva som inte själva kunnat lista ut att djur på djurparker avlivas utan har tagit dit sina barn och vaggat in barnen i deras egen naiva föreställning av att djurparker är samma sak som ett djurpensionat.

jonisk - Ej medlem längre2012-10-20 11:51

Återigen håller jag med dig helt (vad händer?), att folk inte själva kunnat inse att djurparker är långt ifrån för djurens bästa - det är skrämmande naivt.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-10-20 12:07
Antal inlägg: 31064

Jag håller inte med. Det är väl inte ATT man har avlivat som upprör utan omständigheterna under vilka det har skett. Man kan tycka vad man vill om idén med djurparker, men de flesta av oss har väl förutsatt att en sådan verksamhet bedrivs av yrkesmän och under granskning av något kontrollorgan. Det tycker jag inte är naivt så mycket som det är cyniskt att förutsätta vanskötsel och djurplågeri.

jonisk - Ej medlem längre2012-10-20 12:11

Naivt att tro att djuren mår lika bra som vilda djur, och att djurparker eg är till för annat än vårt nöjes skull.

apbur2012-10-20 12:23

Sylvia, jag förutsätter inte att djur på djurparker vansköts och plågas mer än det faktum att de inte lever ett lika gott liv som om de fått vara ute i det vilda. Jag tror de allra flesta som jobbar inom verksamheten har ett stort djurintresse. Att man inte kan hysa alla djur man tagit in tills de självdör är för mig givet. Vet inte ens om det hade varit speciellt bra ur djurskyddssynpunkt heller. Parken zoo har fått ta mycket skit när det i själva verket är Ölands djurpark som verkligen har ägnat sig åt djurplågeri och bedrivit sin verksamhet på ett fult sätt.

boffertomte2012-10-20 12:38
Antal inlägg: 1128

Jag tror att jättemånga djurparks- och sällskapsdjur har det mycket bättre i fångenskap än ute i det vilda där de får gå och självdö i utdragna plågor av infekterade sår eller av att ha svalt en för stor klump ben eller vilka andra lättbotade skitbagateller som helst. Att bli dödad av ett rovdjur är säkert heller inte särskilt trivsamt för ett bytesdjur.

Men håller man djur i fångenskap så har man ju ett ansvar som inte "naturen" kan åläggas. Man ska inte slå ihjäl sin näsbjörn med en käpp t ex. Det är jävligt kass.

F ö tycker jag att köttindustrin är betydligt vidrigare än djurparkeriverksamhet, men det kan vi väl diskutera i nån annan tråd, nån annan gång. Det blir inte rätt att plåga djurparksdjur bara för att vi beter oss som monster mot kycklingar.

jonisk - Ej medlem längre2012-10-20 12:49

Om vi bara pratar död, kanske. Men jag är övertygad om att ett lejon hellre har en hel savann att röra sig på än en inhägnad konstgjord sådan.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?