Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 890

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2012-12-07 07:03
Antal inlägg: 37631

rebel,jag tror du har fel,det är viktigt för icke kristna att ta bibelvärser ur dess samannhang.shulten den värsen är en av mina favoriter också,men du vet inte vad den betyder, för oss som vet det är den fantastisk

Nawth - Ej medlem längre2012-12-07 07:04
Antal inlägg: 82

Varför är inte trådstartartrollet här och diskuterar bibeln. Hon som är så religiös.

Nawth - Ej medlem längre2012-12-07 07:04
Antal inlägg: 82

Jahaa när man talar om trollen .

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-07 07:09

Det var inte jag som startade tråden och jag är inget troll

_hedvig_ - Ej medlem längre2012-12-07 08:50
Antal inlägg: 339

bibeln är lite marig eftersom alla böcker som egentligen skulle finnas med inte är det. Än märkligare är det at många citat i denna tråden kommer från urkunder utanför bibelns pärmar

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-07 09:10

hedvig,och varför är det ett problem?

jonisk - Ej medlem längre2012-12-07 09:25
Antal inlägg: 7985

Jag håller med, tar man lösryckta verser ur bibeln kan man tycka att dom låter lustiga; men att plocka godtyckligt för att försöka bevisa något blir ju lika galet oavsett syfte.

bowlorama2012-12-07 12:49
Antal inlägg: 278

Jag startade tråden och är också lite av ett troll. :-)

bowlorama2012-12-07 12:52

Om det är okej som kristen att godtyckligt plocka verser ur bibeln tycker jag nog att det är okej för meningsmotståndare att göra detsamma. Fram med lite citat nu människor, det är det tråden är till för!

bowlorama2012-12-07 12:56

Rebell99, gillar du inte tråden kan du väl hitta en annan tråd att hänga i? Jag startade tråden för att få läsa bra citat, både bisarra och vackra. Det är nytta nog för mig.

boffertomte2012-12-07 13:16
Antal inlägg: 1128

Jag blir förvånad över att så många tycks tro att man behöver vara religiös för att läsa bibeln. Oavsett om man tror på gud eller ej så kan bibeln intressera en eftersom den är återkommande inom så många områden så som litteratur (sekulär), konst, stadsplanering och historia. Att säga att bibeln är larvig och bara till för konstiga kristna dårar är att bortse från hela vår kulturhistoria från de senaste tusen åren.

Vi har kanske vant oss vid tanken på att svenskar inte har rätt till någon kultur eller kulturhistoria, kultur är ett privilegium för icke-svenskfödda.

bowlorama2012-12-07 13:19

Jag läser nog ändå hellre hisorieböcker skrivna av folk med koll, än Bibeln. Men jag håller med dig om att den kan roa även en ateist som jag.

Lill-IT2012-12-07 13:25
Antal inlägg: 31592

Det står många kloka saker i bibeln.. och väldigt mycket obegripligt.
Jag började en gång i tiden att läsa gammelhebreiska för att översätta böckernas bok själv. Varje ord kan tolkas på väldigt många sätt.. Och jag förstår verkligen att man, som det står någonstans i den, inte får ändra en endaste prick.. Vokaler skrivs bara ut med små prickar och streck. Ändrar du en prick blir det genast ett helt annat ord.
Jag gav upp efter 2,5 år. Dock då än mer säker på att bibeln är mer komplex än vi anat.

För att återgå till citaten.. Jag gillar den gyllene regeln:
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. (Matt. 7:12)
Den här enda regeln, om vi hade levt efter den allihopa, hade kunnat ge fred på jorden och gott liv för alla. Den är inte unik för kristendomen utan de flesta religioner har kommit fram till detta.

Den som själv är utan skuld kastar första stenen (Joh 8:7)
Vi är så jäkla snabba med att döma andra.. Men är vi så himla bäst och felfria själva? Den här bibelversen manar till självrannsakan och förhoppningsvis självinsikt och ökad förståelse för andras handlande.

Och naturligtvis det viktigaste av allt:
"Om jag talar både människors och änglars språk men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan förflytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit.

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.

Kärleken upphör aldrig. Den profetiska gåvan, den skall förgå. Tungotalet, det skall tystna. Kunskapen, den skall förgå. Ty vår kunskap är begränsad och den profetiska gåvan är begränsad. Men när det fullkomliga kommer, skall det begränsade förgå.

När jag var barn, talade jag som ett barn, förstod som ett barn och tänkte som ett barn. Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga. Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig.

Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken."

1 Korintierbrevet 13
Kärleken är viktig.. ja faktiskt viktigast av allt. Min livsfilosofi. Inte alltid lätt att leva efter.. men man måste ju sikta på något. :)

bowlorama2012-12-07 13:32

Bibeln är komplex för att de är så många författare till den. Alla med egna vinstintressen och åsikter. Det gör inte boken mer intressant, i min mening.

Sen vet jag inte vad jag tycker om det där med att göra för andra vad man själv vill att andra ska göra en. Eller att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Människor är olika och vill inte per automatik bli lika behandlade. Jag försöker behandla människor som DE vill bli behandlade och vara noga och tydlig med hur jag själv vill bli behandlad.

Sen är det ju svårt att misslyckas när man skriver om kärlek. :)

boffertomte2012-12-07 13:33

Bowlo, jag menade inte bibeln som en historiebok, jag menade vår faktiska historia som reglerades av kyrkan i stora stycken ända fram till modern tid. Lagstiftning, krig, korståg och erövringar, häxbränning, nazisternas tredje rike. Alltihop har influerats eller rent av styrts av kyrkan med bibeln som utgångspunkt.

Om det var bra eller dåligt spelar ingen roll i ett sånt sammanhang, det var ändå så det faktiskt funkade. Och om man inte skaffar sig kunskap om det så blir ju vår historia mer eller mindre obegriplig.

Bibeln var ofta den enda bok folk läste förr. Den genomsyrade därmed vår "folksjäl", den hade alltså en enorm genomslagskraft, större än tom Melodifestivalen har numera. Eller Filip och Fredrik.

bowlorama2012-12-07 13:37

Absolut, men vi har ju kommit längre än så nu. Det finns andra böcker som på tydligare och mindre färgat sätt visar hur världen ser och har sett ut. Jag fattar din poäng dock och det skadar nog inte att åtminstone ha skummat igenom Bibeln en gång eller två.

boffertomte2012-12-07 13:45

Det där med att göra för andra vad man själv vill att andra ska göra en eller att behandla andra som man själv vill bli behandlad tycker jag handlar om att behandla folk hyggligt. Och vad det innebär är givetvis olika från fall till fall. Men det är en liten vacker tumregel, var hygglig mot folk så gott du kan.

För mig är det ganska tydligt vad som är motsatsen till hygglighet. Det är småsinthet, att vara nedlåtande, att förringa andra, att förse sig med mer än man behöver på andras bekostnad, att baktala folk och att döma utan att ha alla fakta i målet. Till exempel.

boffertomte2012-12-07 13:50

bowlo, jag är enormt glad över att vi t ex inte stenar folk som arbetat på en söndag numera. Vi har kommit längre, absolut. Numera är dödsynderna mer åt glömma-att-ta-bort-torktu mlarluddet-i- tvättstugan-hållet.

Lill-IT2012-12-07 13:54
Antal inlägg: 31592

"Var hygglig mot folk så gott du kan" <3

"Numera är dödsynderna mer åt glömma-att-ta-bort-torktu mlarluddet-i- tvättstugan-hållet". :D

bowlorama2012-12-07 13:55

Föredrar den formuleringen! :)

Och ja, den som glömmer ludd i torktumlaren ska stenas av byns alla män!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?