Spelrum
| Giraffen | 55 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 91 |
Mobilspel
| Pågående | 19 629 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2012-12-15 19:10 | |
![]() | Minta Trådstarten handlar väl inte om pepparkaksgubbar alls... | |
| Ireen - Ej medlem längre | 2012-12-15 19:17 | |
![]() | Minta din fråga är retorisk, men likgiltigheten drar fler röster än den soffliggande besserwissern. | |
| Minta | 2012-12-15 19:22 | |
![]() | Vilken likgiltighet? | |
| kvillra | 2012-12-15 19:23 | |
![]() | Såg ett bra inlägg på fejan, kopar in det: er många fb-inlägg på temat ”rör inte våra svenska traditioner” och känner mig illa till mods. Själv ser jag det vare sig som ett hot eller något större problem att allt ifrån psalmsång på skolavslutningen till pepparkaksgubbar ifrågasätts. Jag känner mig vare sig förbannad eller kränkt. Möjligen kan jag känna mig lite förundrad ibland. Jag kan fundera över om det inte är paragrafrytteri som ligger bakom en del beslut, eller om det inte ibland ligger något förminskande i omtanken om förment svaga grupper. Men jag ifrågasätter inte själva ifrågasättandet. Tvärtom. Jag tror att bland det farligaste som finns är det reflexmässiga försvaret av traditioner. Att tankesätt och ritualer förvaltas och förs vidare utan någon annan anledning än att så har vi alltid gjort. Jag tror att det är förödande om vi slutar reflektera, och ännu värre, förlöjligar och tystar de som orkar och vågar ifrågasätta. Och då spelar det faktiskt ingen roll om det handlar om huruvida det bör finnas pepparkaksgubbar i luciatåget eller om det är ursäktligt att bete sig illa när man är på fyllan genom att till exempel vifta med järnrör och kalla folk för ”babbe” och så. Bägge företeelserna kan kritiseras och diskuteras. Ifrågasättande är i sig något bra. Några exempel på ”svenska traditioner” som åtminstone jag är glad att de ifrågasätts och har ifrågasatts: barnaga, skallmätning, inälvsmat, hustrumisshandel, lobotomi, drängfylla och tvångssterilisering. För att inte tala om systematisk diskriminering av romer, samer, finsktalande, kvinnor och personer med invandrarbakgrund. Så ja tack, rör gärna ”våra svenska traditioner”! Klappa till dem, peta på dem, ifrågasätt, kritisera, problematisera och diskutera. Att något är gammalt betyder inte automatiskt att det är värt att bevara, och om det ändå är det så tål det att ifrågasättas. God natt! | |
| Ireen - Ej medlem längre | 2012-12-15 19:25 | |
![]() | Vem orkar läsa ett så långt inlägg. | |
| kvillra | 2012-12-15 19:25 | |
![]() | Jag orkade...det var inte ens jobbigt :) | |
| micro113 | 2012-12-15 19:28 | |
![]() | kvillra Problemet är kanske att många är trötta på att det ständigt är det som upplevs som just svenskt/inhemskt som skall ifrågasättas, förändras och flyttas på ... men annat skall betraktas som heligt och absolut inte får just ifrågasättas, förändras eller petas åt sidan/flyttas på... Det börjar bli förbaskat ensidigt ... | |
| Ireen - Ej medlem längre | 2012-12-15 19:29 | |
![]() | Undantaget som bekräftar regeln :) | |
| Måns_E | 2012-12-15 19:31 | |
![]() | Jag är trött på gnällrövarna som skapar stormar i vattenglas om skolavslutningar och luciatåg. | |
| Yamma | 2012-12-15 19:32 | |
![]() | Ord. | |
| Måns_E | 2012-12-15 19:32 | |
![]() | De är ensidiga om någon. | |
| kvillra | 2012-12-15 19:33 | |
![]() | Vad är svenskt? www.youtube.com/watc...LR x9SZL91M | |
| micro113 | 2012-12-15 19:37 | |
![]() | kvillra Det som människor upplever som svenskt helt enkelt. Annars kan man som sagt var ifrågasätta de flesta kulturer - det är ingen kultur som är ensam om något i princip. | |
| Ireen - Ej medlem längre | 2012-12-15 19:37 | |
![]() | Sorry men Måns retorik påminner mest om en envis åsikt som ledde till en en ekonomisk kollaps. Men vissa skodde sig på eländet så... | |
| micro113 | 2012-12-15 19:39 | |
![]() | Måns_E Det är jobbigt med människor som du som tror att du äger rätten att bestämma vad som känns viktigt för andra. | |
| Yamma | 2012-12-15 19:39 | |
![]() | "Det som människor upplever som svenskt" - gäller det även människor som just flyttat hit? Som bott här fem år? Tio? När får man vara med och bestämma sånt? | |
| Ireen - Ej medlem längre | 2012-12-15 19:40 | |
![]() | I detta fall så besvarar frågan svaret.. | |
| micro113 | 2012-12-15 19:44 | |
![]() | Yamma Exakt vad menar du? De som flyttar hit upplever nog att en väldig massa saker är just "svenska företeelser" redan från dag ett. Har du en annan uppfattning? | |
| Måns_E | 2012-12-15 19:44 | |
![]() | Micro det gör jag inte, men jag retar mig på gnällrövar som förstorar upp skitsaker, men det får jag inte göra för dig micro? Om vi nu skall använda den retoriken. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-12-15 19:44 | |
![]() | Jag är jätteglad över att Måns orkar vara lite "jobbig". Jag tror dock inte alls att han tror sig äga rätten att bestämma vad som känns viktigt för andra. Micro 19:28 tycker jag var otroligt ensidigt uttryckt. Tvivlar på att ett enda riksdagsparti skulle acceptera medlemmar med den ståndpunkten. | |