Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 852

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Zaskia - Ej medlem längre2012-12-20 18:16
Antal inlägg: 576

Man skall alltid ha väskan i knät på bussar och spårvagnar. Ingen skall behöva be om att få sitta. Mobil behöver man ju inte sitta och glo i just vid sådana tillfällen. Många människor saknar hyfs tråkigt nog.

gnagelram - Ej medlem längre2012-12-20 18:26
Antal inlägg: 1646

Att sätta sig demonstrativt på någons väska är ju direkt sinnessjukt. Åk inte buss om ni inte kan uppföra er bland folk.

kajix2012-12-20 18:58
Antal inlägg: 7767

den här tråden gör mig nästan mer upprörd än "jag måste väl för fan få röka på balkongen"-trådar.

men bara nästan.

crooked rain - Ej medlem längre2012-12-20 19:03
Antal inlägg: 6334

"Ingen skall behöva be om att få sitta." Jo. Man ber personen att flytta på väskan, och personen gör det. Det är normalt interagerande mellan två socialt fungerande människor.

slånbär2012-12-20 19:06
Antal inlägg: 5539

Tycker det är mer normalt beteende att redan från början ta hänsyn till andra och ha sina grejer i knät eller på golvet.

crooked rain - Ej medlem längre2012-12-20 19:08

Ja det kan också vara trevligt, men det kan vara så att väskan är för otymplig att ha i knät, att golvet är för slaskigt, att personen är kär tankspridd och osv osv. Vad kostar det dig att fråga?

Vendela342012-12-20 19:11
Antal inlägg: 145

Klart att man frågar först.
I dagens läge är DE FLESTA i yngre generationen i en annan värld med sina mobiler och inte vakna för sin omgivning.

magnusito2012-12-20 19:17
Antal inlägg: 4983

Som sagt en trevlig gest mot andra skapar den bästa atmosfären.
Kollektivtrafik är det vi diskuterar, inte vars och ens egna lilla färdmedel.

Dagmar Ebbessen hade absolut förordat en artig uppmärksamhet mot andra och lite hyfs!

Lyssna på Dagmar, eller Hjördis Pettersson eller Julia Ceasar.
Gör det och ni behöver inte krångla och argumentyera.
Ja jag vet, det är dädssynd idag att påstå att det finns förhållningsregler, att säga hur någon ska göra. Dödssynd i individualismens storhetsera.

Frasse2 - Ej medlem längre2012-12-20 19:21
Antal inlägg: 1465

En blick av Julia Ceasar finge nog den värsta bussegoisten att blixtsnabbt flytta på väskan..:)

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-12-20 19:24
Antal inlägg: 31064

Klart som fan att ansvaret ligger på den som ockuperar flera säten. Det kostar inget att be om att få sitta men det betyder inte att det är rimligt att man skall behöva göra det. Jag kan bara tala för mig själv och jag vill helst slippa interagera med främmande pundhuvuden det första jag gör på morgonen. Ni som menar att jag äger problemet - inte den som breder ut sig och är nonchalant - ni är antingen jävligt obstinata eller uppfostrade av vargar.

Yamma2012-12-20 19:28
Antal inlägg: 2285

Jag bor i Sthlm och åker både buss och T-bana till jobbet varje dag. Rätt sällan jag ser väskfenomenet som beskrivs, kanske inte funkar så i sthlm där så många åker.

Själv har jag alltid väskan i knäet eller på golvet just för att slippa behöva hålla mig vaken.

apbur2012-12-20 19:29
Antal inlägg: 9699

Haha, jag uppfattar dock inte en person som har en stor väska på sätet som nonchalant. En kärring med näsan i vädret som placerat sin handväska på sätet hade jag däremot uppfattat som nonchalant, eller en tonåring som placerat benen över två säten.

crooked rain - Ej medlem längre2012-12-20 19:35

Verkar vara nya forumtrenden att försöka definiera vem som "äger problemet", d e så ointressant. Mer intressant hur man väljer att lösa det s.k problemet, jag väljer alternativ prata över alternativ koka inombords av vrede men hålla käften, men det kanske bara är jag.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-12-20 19:42

Nej, crooked rain, det är inte bara du. Jag har lika lite problem med att hävda mig irl som här. Jag ber att få sitta alternativt gör en ansats att sätta mig så att personen tvingas flytta väskan. Poängen är att jag inte skall behöva göra det. Är man normalt funtad så känner man att man borde flytta väskan så fort det fylls på med folk. Läser man signaler så ser man att någon är intresserad av sittplatsen redan innan den hunnit öppna käften. Då talar jag förstås om normalpopulationen, inte människor med allehanda diagnoser. Ber om ursäkt om någon som saknar den förmågan känner sig diskriminerad av mitt resonemang.

slånbär2012-12-20 19:45

Nu tror ju inte jag att sådär väldigt många"kokar över" av ilska över detta men det är ju bara onödigt att visa upp en sådan attityd tycker jag. Det ser väldigt avvisande ut när en person gör på det viset som ts beskriver och för mig är det helt enkelt bara onödigt att bete sig så. det gör inte att jag kokar över av ilska men jag tycker synd om den där lilla människan som inte har fått lära sig hur man beter sig på ett hyfsat sätt bland folk eller bara skiter i det. Såna människor har ofta ett liknande beteende över lag.
Jag skulle bli betydligt gladare om gulliga ektis/snövits satt på bussen och log när jag klev på än locomondo med sin trunk på sätet och avvisande sätt. Tror att stämningen överlag skulle vara mycket bättre om folk bara log nån gång ibland.

slånbär2012-12-20 19:47

Sylvia P har helt rätt.

Måns_E2012-12-20 19:47
Antal inlägg: 12028

Det är också intressant hur man definierar problemet.

Det kan inte vara nyttigt att reta upp sig så för småsaker. Att en del är egoistiska och inte tänker på andra när de har parkerat sin väska på sätet bredvid förekommer, men jag tror att det oftare beror på att personen i fråga inte har uppmärksammat att det är ont om platser och helt enkelt sitter försjunken i något annat. Då är det väl bättre att påkalla uppmärksamhet, om man nu vill/behöver sitta ned?

Att kräva att alla som åker buss, tåg eller tunnelbana hela tiden skall hålla 100% uppmärksamhet på om det kommer någon i det fall man har en väska på sätet bredvid låter ju lite barockt. Och om man har mycket packning så kan det vara praktiskt av olika skäl att använda ytterligare ett säte även om det naturligtvis inte innebär att den platsen är upptagen för kommande resenärer.

Den kategorin som fullständigt skiter i sina medmänniskor kan man nog ändå inte göra så mycket åt, och det kan man ju förfasa sig över, även om de i ärlighetens namn inte är så astronomiskt många som en och annan vill göra gällande här i tråden.

crooked rain - Ej medlem längre2012-12-20 19:50

Handlar verkligen inte om att hävda sig, för mig är det lika naturligt att be om en plats som det är att uppfatta att ngn annan vill ha den. Det är något jag gör, inte något jag "behöver" göra. Är absolut ingen zen-människa (inte för att ngn trodde det...) men att människor ibland är morgontrötta/tankspridda/ av annan anledning icke-perceptiva är faktiskt inget jag tuggar fradga över.

Sin Corazon2012-12-20 19:51
Antal inlägg: 123

Nej varför ska någon behöva ha koll på andra? Vem som kommer varifrån om de blinkar vänster i en rondell t,ex (vilket är självklart för var och en med huvudet mellan axlarna) eller att det förmodligen är någon som vill sitta på, den av få tomma, platsen bredvid en. Det är väl ens förbaskade skyldighet att ha koll om man ockuperar fler än en plats. Slapptaskar finns det gott om. Alla andra ska. Men jag ska ha.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-12-20 19:52

Apbur, det nonchalanta ligger i att inte snappa upp att någon annan vill åt sittplatsen och förekomma personen genom att erbjuda den. Jag har sett otaliga gånger hur puckon sitter och uppehåller flera säten utan att verka det minsta berörda av att folk - inklusive gamlingar - får stå omkring dem. Tragiskt att se hur vanlig hederlig artighet är på utdöende. Mitt tips till den som vill ta med halva bohaget på bussen är att vara lyhörd för andra människors behov alternativt överväga en ny morgonrutin.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?