Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 19 916 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Spira - Ej medlem längre | 2013-01-24 21:46 | |
![]() | Orkar inte läsa hela tråden. Det är för mig obegripligt hur man kan likställa miljöpåverkan och djurvälfärd för kött som kommer från länder där djuren fötts upp på enbart odlat foder i s.k "feedlots" (en liten hage fullpackad med djur) och sedan transporterats över halva jordklotet eller från djur som fötts upp i Sverige, gått på lösdrift med gott om plats på vintern och då ätit nästan enbart grovfoder (=konserverat gräs) och på sommaren betat naturbetesmarker där ingen skulle varken kunna odla något eller skörda gräset. Det finns forskning som visar att kött från djur som fötts upp mestadels på gräs inte har någon negativ påverkan på koldioxidbalansen (även fast de rapar och fiser lite mer när de får mkt grovfoder för de är idisslare och om vommen fungerar bra så bildas det mycket gas). I Sverige äter vi mer kött än någonsin men aldrig förr har andelen kött som kommer från Sverige varit så liten. Nu under 25% tror jag. Köttskatt är dumt, men varför kan folk inte göra skillnad på olika sorters kött, varför blir det så här fel? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-24 21:48 | |
![]() | därför att alla djur skiter lika mycket så det spelar ingen roll | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-24 21:51 | |
![]() | lolan,Du har fel | |
| Sharky68 | 2013-01-24 22:00 | |
![]() | Djuren äter vegetariskt och människan äter djuret! Smart va..då slipper jag som människa tugga tonvis med grönsaker! Dessutom får jag i mig B-vitaminer genom köttet! | |
| Tronvy | 2013-01-24 22:01 | |
![]() | Eller.... Öka kunskap om kött. Förändra hemkunskapen i skolan. Förklara hur mycket det kostar för miljön med alla färdiglagade mål som slängs oavsett hur ekologiska dom är vid inköpstillfället. Lär barnen i dessa forum att lära sig att räkna på hur mycket mat som behövs. Vi lagar för mycket mat. Punkt. Hellre att ha lite mindre på bordet och ett gäng knäckebröd i förrådet om man räknar fel. Det är inte just kött konsumtionen det är fel på. Det är oförståelsen för överkonsumtion. | |
| magnusito | 2013-01-24 22:05 | |
![]() | sharky, Du har FEL! | |
| Spira - Ej medlem längre | 2013-01-24 22:09 | |
![]() | Ja, vi konsumerar som om vi hade oändliga resurser. Och att föda upp köttdjur i sverige är förmodligen ett effektivt sätt att få tillgång till proteiner på vintern när man inte kan äta växtlighet för att den är under snön. Visst kan man skörda och spara en del (spannmål, rotfrukter t ex) men om man ska tillfredsställa sitt näringsbehov på vintern utan att äta kött måste man förmodligen äta en hel del produkter som antingen odlats i länder med annat klimat eller produkter som lagrats i kylrum t ex (= energiåtgång). Blir det inga utsläpp alls av dessa långa transporter med fossila bränslen? | |
| Spira - Ej medlem längre | 2013-01-24 22:14 | |
![]() | Dessutom tycker jag att vi har för dålig respekt för själva näringsinnehållet och kvaliteten i maten. Vi äter vadsomhelst som är söndermalt och fullt med tillsatsämnen och hopklämt igen. Bara det är billigt. | |
| Sharky68 | 2013-01-24 22:28 | |
![]() | Magnusinto! Hur fan åt vikingar för i tiden då? Tror du de odlade grönsaker i snön? | |
| llloyden | 2013-01-24 22:52 | |
![]() | Spira: såå bra - helt rätt. När hör man talas om hur t ex godis framställs och innehåller, transporter etc. Ta bara - varför köper vi vatten som transporteras från Frankrike och säljs i petflaskor - även svenskt vatten i petflaskor!! när vi har helt OK vatten direkt ur kranen för ca 25 - 20 kr/kmb??? inte 15 kr/ 50-cl flaska!!! Grundlurade av maknadsföring är alla flaskköpare. Petflaskor framställas ur petroleum. Hur mycket förstör det i naturen med alla frakter och framställning av petflaskor etc? Det hör man aldrig talas om. Kan det bero på att veganer och Miljöpartister dricker flaskvatten hellre än öl och vin?? Bara en undring... Just nu pågår debatten om hur mycket kor pruttar ut i form av koldioxid...... Jämför det med transporterna/framställni ng av flaskvatten hit o dit och framställningen av godis, läsk o alla kemikalier som ingår etc. Vafan, varför bråkar man om allt i Sverige som trots allt är rätt så klimatvänligt etc jämfört med alla andra länder. Kolla på utsläppen av idiotgrejor inkl. förpackningar för chips, glass, godis och allt annat som vi äter och egentligen inte alls behöve, för att inte tala om leksaker, verktyg etc. som ingen djävel kan öppna.... Jag kommer fortsättningsvis att äta kött med gott samvete och dricka vatten ur kranen...Jag tror det jämnar ut sig och känner mig inte alls som någon miljöförstörare. Hoppas korna betar ute och håller landskapet öppet! | |
| dinodog | 2013-01-24 23:06 | |
![]() | Har en bekant som gick bort i cancer. Han var en strikt vegetarian i hela sitt liv. Var oerhört sportig löptränade och åkte skidor. Men han fick cancer ändå. Hans far rökte som en borstbindare drack mer än gärna och åt så ohälsosamt man bara kan. Rörde aldrig på sig men levde länge. Tror inte det spelar så stor roll vad man äter. Tror inte att icke köttätare är friskare än en köttätare. | |
| petunia88 | 2013-01-24 23:23 | |
![]() | Djuren är mina vänner, och inte äter man väl sina vänner. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2013-01-25 07:38 | |
![]() | petunia... en del av dina djurkompisar skulle inte tveka en sekund på att äta dig. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-25 07:51 | |
![]() | bortsätt från det vegetariska tjafset,så är djuruppfödning katastrof på sikt kan ingen läsa in sig på ämnet så det går att diskuteraa | |
| limpan__2 | 2013-01-25 08:06 | |
![]() | Du kan väl lära folk leta upp fakta ttiittii, det är ju lite av ditt kännetecken här på forumet. Att en hög köttkonsumtion och produktion ger upphov till en rad problem torde vara ganska klarlagt numera och det finns rätt gott om studier som visar på såväl miljöpåverkan som hälsorisker (att genomföra en statistiskt studie om cancerrisker baserad på två observationer är inte på riktigt samma nivå som dessa studier). Däremot vore det vansinne att införa en skatt enbart i Sverige, vilket Jordbruksverket även förklarade. Miljöskatter ska sättas för att korrigera externaliteter och funkar såklart bäst om man inte kan flytta utsläppskällan utomlands. | |
| boffertomte | 2013-01-25 08:27 | |
![]() | Spira, läste på om feedlots. Så jävla sorgligt. Vad vi gör mot våra minsta bröder. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-25 08:32 | |
![]() | jag gillar Montessoristuket,där folk letar själva utom jag,bortsätt från hälsorisker och vegetarianer,så ser man enbart till miljön,så är köttdjuren ett stort problem bara övergödning av sjöarna,och grundvattnet som blir förstört,önskar jag hade tid att vara här och diskutera detta men det har jag inte | |
| boffertomte | 2013-01-25 08:47 | |
![]() | Det här med att kött ger tarmcancer är väl inte riktigt rätt, det är väl snarare så att om man äter en fiberfattig diet på kött och charkprodukter så tar det längre tid för maten att passera genom tarmen, det blir fickbildningar där toxiner samlas och skadar tarmvävnaden och resulterar i cancer. Men man måste ju inte äta kött istället för grönsaker. Man kan äta en massa grönsaker och kött. Men vikingar äter ju inte grönsaker iofs, och vi är ju vikingar. Vikingarna åt f ö en jävla massa gröt. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-01-25 10:13 | |
![]() | Bra inlägg: www.dn.se/debatt/kot...up pfodning | |
| corlini | 2013-01-25 10:30 | |
![]() | kött är gott och en viktig del av min dagliga kost. där slutar egentligen debatten eftersom allt annat har lika många synpunkter, infallsvinklar och teorier som det har åsiktstagare. | |