Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 871 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| krysopras | 2013-01-31 16:09 | |
![]() | Jag tror som Limpan, hade någon föreslagit ringning i kyrkklockor idag så hade det blivit ett blankt nej. Men böneutropsfrågan hade nog kvarstått. För svenskar har ju ingen kultur som förtjänar att bevaras, det är bara andra folkslag som åtnjuter sådana rättigheter. | |
| Måns_E | 2013-01-31 16:11 | |
![]() | Nu så finns det väl förvisso kyrkor i ganska många muslimska länder, så det finns gott om exempel där islam och kristendom samverkar och även historiskt så har det inte varit något konstigt att muslimer har tillåtit kristna medborgare att utöva sin tro (det omvända har varit ovanligare). Men oavsett vilket så tycker jag att Sverige skall verka för att vara ett sekulärt land med religionsfrihet, att då jämföra oss med någon inskränkt teokrati (oavsett religion) är väl inte så relevant, så vill vi väl inte att vårt samhälle skall se ut? | |
| Måns_E | 2013-01-31 16:11 | |
![]() | Mitt svar var till Lotta_37 | |
| krysopras | 2013-01-31 16:12 | |
![]() | Corlini, det finns förmodligen de som anser att man är utrustad med en rätt rejäl psykisk störning om man ägnar sig åt att rida hästar varje dag trots att man redan dragit på sig fler skador än Börje Salming, dock utan att ens vara i närheten av hans inkomster. | |
| corlini | 2013-01-31 16:22 | |
![]() | ha ha :) jo, men det är kul och ett jobb, en sport, en aktivitet och den påtvingas ingen och syftet är inte att varken propagera, locka till sig folk, provocera, kalla, locka eller predika dess suveränitet. sen är det ur vissa perspektiv måhända ganska rubbat vilket jag kan hålla med om. men folk gör rubbade saker. vissa tycker bugyjump är en kick, sätt dem på 600 kilo muskler, 175 cm upp så de får huvudet kring 250 upp från marken och hoppa över saker som är 135 - 160 cm höga ett tiotal gånger i rad på tid i 50km/h på en yta inte mycket större än en hockeyrink. DET är kick. antagligen den mest skadedrabbade och farligaste av kicksökande sporter och något rubbat men som sagt, tolkningsfråga och jag anser det vara snäppet mer rubbat att klättra upp i ett torn i tid och otid och gapa ut entoniga monologer till allt och alla oavsett om de vill lyssna eller ej enbart pga sin egen övertygelse att man tillfredställer en profets vilja och önskan om envåldshärske. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-01-31 16:44 | |
![]() | Lotta_37: Det går alldeles utmärkt för dig som icke troende muslim att gå runt på gatorna i tex Dubai eller Qatar utan att behöva bära slöja. Om du nu bor i vårt öppna och frihetskämpande Sverige är det ganska skrämmande om du inte visste om det.... | |
| Måns_E | 2013-01-31 16:44 | |
![]() | Det kanske är en kick att ropa ut böner också, vem är du att döma corlini? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-01-31 16:46 | |
![]() | Corlini: Jag besökte spanska ridskolan i Wien och spanade in en uppvisning för bara några veckor sen. Jag tror på fullt allvar att jag får en större kick av ett snigelrace än det där.... =) | |
| ingson | 2013-01-31 17:15 | |
![]() | Förtydligande av locomondo I de flesta muslimska länder går det alldeles utmärkt att vara klädd precis hursomhelst. Även för kvinnor och i synnerhet om du är utlänning.Och det går även bra att bygga en kyrka och utöva din religion, hur det förhåller sig med klockringning känner jag inte närmare till. Så snacket om intoleranta muslimska länder är en myt. Vidare corlini är nuförtiden böneutropen från minareterna oftast bandinspelningar (liksom ofta kyrkklockor) Som vanligt skriver Sylvia Plath tänkvärt. Och frågan man bör ställa sig är; Hur skulle du ställa dig om det plötsligt intill just din bostad regelbundet strömmade högljudda böneutrop/musik/klockklan g/whatever? | |
| krysopras | 2013-01-31 17:19 | |
![]() | Corlini, jag menade inte att du ÄR psykisk störd, jag menade att bara för att man inte alls förstår sig på det som en annan person ägnar sig åt så har man inte rätt att omedelbart kalla den personen för psyksjuk. Böneutrop är idag inspelade, det är alltså ingen som klättrar upp i en minaret 5 ggr om dagen och ropar i megafon. Att du tycker att religiös övertygelse och den fröjd som kan fylla den religiöse utövarens sinne är helknäppt betyder ju inte att det ÄR helknäppt, det betyder bara att du tycker det. Liksom en muslimsk man mycket väl skulle kunna tycka att det är något genuint fel i huvet en kvinna och mor som ägnar sina dagar åt att sitta gränsle på hästar. Men jag håller 100% med dig om att böneutrop är något vi inte behöver i Sverige. Dina hästar är din ensak, men böneskrål på offentlig plats fem ggr/dag är ju nåt som drabbar alla vare sig de vill eller ej. | |
| krysopras | 2013-01-31 17:22 | |
![]() | Iran då, Ingson? Afghanistan!!! En myt? | |
| nincompoop | 2013-01-31 17:34 | |
![]() | 1. Olivsdugliga foster som aborteras = ej mord 2. Kyrkor byggs ytterst sällan nya = flytta inte intill en redan befintlig kyrka om du inte klarar av att höra klockorna 3. Nej, inga böneutrop | |
| ingson | 2013-01-31 17:42 | |
![]() | Krysopas Du kunde även lagt till Saudiarabien vilket ger tre vilket är en tydlig minoritet. Jag skrev de flesta | |
| Måns_E | 2013-01-31 17:44 | |
![]() | Fast i Saudiarbien skall man ju nu bygga en katolsk kyrka. Oavsett vilket så tycker jag att det är konstigt att vi skall jämföra oss med de värsta teokratierna. I Vatikanstaten finns det inga moskéer, är det ett hållbart argument för Afghanistan att förbjuda kyrkor? | |
| ingson | 2013-01-31 17:51 | |
![]() | Bra Måns ;) Jag tänkte närmast på klädseln. Och man kan tillägga att Vatikanstaten är en diktatur ;) | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-01-31 18:02 | |
![]() | Eftersom ingen svarade på mitt inlägg kan jag inte låta bli att undra: var det en dum fråga eller var det ingen som visste? Den moské i Fittja som sökt tillstånd för böneutrop har tydligen gjort det för som mest en gång vid varje fredagsbön. Jag kan tycka det är överkomligt. | |
| krysopras | 2013-01-31 18:17 | |
![]() | Jo, jag skrev i början av tråden att det handlar om en ggr/ vecka, men att det ju bara är en start, Har man väl godkänt den så vill fler ha, och sedan vill de ha mer och då kan vi inte säga nej. | |
| ingson | 2013-01-31 18:29 | |
![]() | arbetslinjen 18:02 Jag tycker din fråga är mycket bra och jag ställde samma 17:15 Precis som SP skrev så blir ju mitt svar helt hypotetiskt. Men ett jädrans oljud fem minuter en gång i veckan under dagtid är acceptabelt vad oljudet än består av. Men det är väl ungefär där gränsen går. Ett flertal gånger om dygnet skulle få mig att leta fram ungarnas gamla basebollträ | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-31 18:29 | |
![]() | en gång i veckan stör nog ingen | |
| Kokonut | 2013-01-31 18:31 | |
![]() | En trimmad volvofemma på 9000 varv.låter mums. | |