Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 19 887 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-25 22:34 | |
![]() | kyrkan har en massa bra barn aktiviteter,körer, scauter,läger,och vi som mist träffar,Ria verksamheter,promenadgrup per,syföreningar,alfa ,beta,och en massa volontärer som jobbar idielt,kyrkan utomlands,mission,och massor med insamlingar och hjälp arbete,Krishantering | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-02-25 22:36 | |
![]() | Föräldrarna är ju barnets förmyndare. Medlemsskapet är ett aktivt val. | |
| pabster1 | 2013-02-25 23:40 | |
![]() | Fint det där med limpans och andras åsikt att barn inte ska uppfostras enligt föräldrarnas värderingar. Tex en kristen värdering som ett par miljarder människor tror på. Istället ska barnen då skyddas och lära sig att bli ateister och få nyliberala värderingar. På 70 talet när jag växte upp ja då skulle vi på dagis lära oss kommunistiska värderingar. Nassarna som uppfann dagis versionen tyckte också att barnen tillhörde staten och att staten redan i tidig ålder skulle bestämma barnens värderingar. Jag tycker att barn tillhör sin familj och att det är föräldrarna som ska i full frihet få lära sina barn de värderingar de vill. Är de kristna så ska det respekteras. | |
| jag vinner | 2013-02-25 23:47 | |
![]() | pabster: Så satanister ska få härja fritt med sina barn då? Och det är helt ok att föräldrarna bestämmer att barna ska vara sektmedlemmar? Ska de få bestämma om könsstympning också då? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-26 07:45 | |
![]() | jag vinner,du har visst svårt för att dra gränser,och vad tycker du själv om köns stympnng ?och hur kan du dra paraleller mellan satanister och barndop ?allt är inte svart eller vitt det finn en grå skala därimellan | |
| limpan__2 | 2013-02-26 07:54 | |
![]() | "Tex en kristen värdering som ett par miljarder människor tror på" Jag som trodde det fanns en rad olika kristna värderingar, med vad är en genuint och unik kristen värdering? Dessutom finns det väldigt många begränsningar i föräldrars rätt att uppfostra sina barn efter sina egna värderingar. Till exempel är aga förbjudet trots att det är en av de uppfostringmetoder som beskrivs i bibeln och som praktiseras av miljarder rättrogna kristna. För övrigt har jag inte sagt att jag inte tycker barnen ska få influeras av sina föräldrars värderingar, jag vände mig i inlägget mot att kyrkan i olika debatter använder sitt stora medlemstal som ett argument för att man ska lyssna på just dem. Det blir då problematiskt om ett antal hundra tusen medlemmar inte själva har valt att vara med där. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-26 08:05 | |
![]() | Bibeln är skriven för så länge sedan,så ingen Kristen praktiserar den så,i många delar är den som en gammal telefonkattalog sen 1932 många har bytt nummer sedan dess | |
| limpan__2 | 2013-02-26 08:45 | |
![]() | Jo | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-26 08:59 | |
![]() | efter att ha talat med en präst i Svenska kyrkan,Och om en 9 åring kommer till honom och säger att hen vill gå ur Svenska Kyrkan pga bla bla bla,så kommer inte han iaf att neka hen | |
| Gunso | 2013-02-26 14:54 | |
![]() | Dopet måste vara oerhört betydelsefullt (farligt, kränkande, skadande...) enligt dig jag vinner om du kan dra paralleller till könsstympning och satanism. Återgå till att dra parallellerna med SSU vetja. | |
| lamaglama | 2013-02-26 16:19 | |
![]() | Ja, den där kristna besvärjelsen måtte verkligen vara stark och fruktansvärd. | |
| lamaglama | 2013-02-26 16:21 | |
![]() | I Kina tog man väl barnen tidigt och började uppfostra dem i samhällelig, maoistisk anda. Jag vet inte varför det skulle vara mindre kränkande än att folk får lov att döpa sina barn om de vill. | |
| lamaglama | 2013-02-26 16:29 | |
![]() | Kyrkan får inte bidrag till byggnadsvård baserat på antalet medlemmar i svenska kyrkan. | |
| limpan__2 | 2013-02-26 17:06 | |
![]() | Är det någon som nämnt det kommunistiska Kina som en förebild? Och varför skulle kyrkan få byggnadsvårdsbidrag baserat på antalet medlemmar? | |
| Pelle J | 2013-02-26 17:11 | |
![]() | Många intressanta synpunkter. Det är väl i alla fall bra att man har rätt att bestämma om utträde efter att man fyllt arton. Om föräldrarna döpt sitt/sina barn av "slentrian" så kommer de troligen inte att uppfostra barnet så att det känner sig tvingat att döpa sina barn. Det jag vill ha sagt är att det troligen kommer att klinga av efter halvannan generation. | |
| jag vinner | 2013-02-26 18:11 | |
![]() | lamaglama: intressanta kopplingar till Kina...... | |
| lamaglama | 2013-02-26 18:15 | |
![]() | limpis Det var väl nån som föreslog att barn skulle ha rätt att inte påverkas av sina föräldrars värderingar, religiösa eller politiska? Då tyckte jag Maos Kina var ett bra exempel på hur det kan se ut, när staten inte anser att föräldrar kan anförtros den ideologiska fostran av sina barn. Någon föreslog att svenska kyrkan fick statsbidrag baserat på antalet medlemmar, ttiiitttiii kom då med en siffrra på vad svenska kyrkan får i statliga bidrag för byggnadsvård. Jag ville bara understryka att byggnadsvårdsbidraget inte har med kyrkans medlemsantal att göra. | |
| lamaglama | 2013-02-26 18:21 | |
![]() | Oavsett hur vi gör så är det inte rimligt att uppskjuta alla viktiga beslut tills ett barn når myndighetsåldern. Vill barnet när det blir vuxet att en massa djur ska ha lidit och dött för att det skulle få mat eller vill det uppvuxna barnet hellre ha utfodrats med vegetarisk föda ? Än värre om barnet fått kosherslaktade djur att äta, visst borde varje barn ha rätt att besluta om de vill låta djur förblöda för att få mat på tallriken? Men eftersom barnet inte är moget att fatta ett så viktigt beslut förrän det fyller 18 år, så får barnet väl suga på ramarna tills dess? | |
| jag vinner | 2013-02-26 19:51 | |
![]() | Lamaglama: Mat måste man ha men inte religion | |
| lamaglama | 2013-02-26 20:01 | |
![]() | Man måste inte ha mat i form av döda djur. | |