Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade12
Mobilspel
Pågående19 887

Forumkategorier

Användare Inlägg  
corlini2013-02-27 22:42
Antal inlägg: 3172

ja Sote, visst är det lite lustigt att folk utan djur i innertaden och folk som inte ens äter kött är de som brukar bli mest uppjagade. jag tror det krävs lite vetskap, insikt, erfarenhet osv som inte är av enbart teoretiskt slag och på distans för att faktiskt veta vad det handlar om.

det är som vilken annan bransch som helst förutom att man kommer närmare sin produkt och skapar ett starkt band. hästen förlitar sig, ger tillgivenhet, lyssnar och är beroende av människan som tar hand om den. visst skapas det känslor och tycke från bägge håll men att förmänskliga djuret gör djuret en björntjänst. den förstår inte vårt språk, sätt, känslor som vi gör och mår bäst av att få vara just ett djur. måste djuret avlivas så är det kanske mat, kanske inte. det beror på djuret och dess medecinska historik.

alla mina hästar har egna namn, smeknamn och en speciell plats i min tanke och mitt tycke. att inte äta gott högkvalitativt kött bara för det är ju korkat. man måste kunna separera saker i livet, annars kanske man blir en innerstadsboende vegan som skriker högt över den älskade hästan fastän man aldrig vart i närheten av en eller vet något om dem.

som sagt, debatten beror faktiskt på köttets lämplighet pga den slaktade individens medecinhistoria och eventuella ickenaturliga preparat klassade som icke lämpliga för matkött.

sen har bohemveganen liza från innerstaden lagt det på en emotionell nivå och det har eskalerat lite. spårat ur lite.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-02-27 23:00
Antal inlägg: 1268

Nåja, det är lätt att raljera över veganer/vegetarianer – de röster som hörs mest är ganska enkelspåriga – men det är ju ett obestridligt faktum att djur systematiskt far illa i köttproduktionen, även i Sverige.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-02-27 23:01

Just hästar torde dock vara bland de lyckligaste djuren?

corlini2013-02-27 23:23
Antal inlägg: 3172

jo, visst borde man vara mognare än att blanda in veganerna men sagt är sagt och poängen kvarstår. det är ett lite udda faktum att de som beklagar sig högst är de minst insatta.

lyckligaste? man skulle som hästmänniska önska det men jag tror inte det. allt för många gånger ser jag folk som tror de vet bäst och kan bäst och aldrig har fel medans det syns på deras häst att den får fel mat eller fel hovvård, fel träning, fel handhavande eller hålls i tråkiga otillfredsställande hagar och boxar. folk känner ofta mer kärlek till tanken att ha häst än de faktiskt vet vad det innebär att ta hand om en.

ungefär som med andra tamdjur kan jag tänka, tex hundar. bara det att hästen inte syns för omgivningen på samma sätt eftersom du inte går med den på stan.

Minta2013-02-27 23:34
Antal inlägg: 20042

Det krävs väl inte så mycket fantasi för att föreställa sig att djuren lider. Arbetar man med att slakta djur är det väl inte osannolikt att man blir avtrubbad.

bolin1232013-02-27 23:39
Antal inlägg: 41

frågan är ju vem fan det är som inte lider

Sote2013-02-28 00:34
Antal inlägg: 3557

I dom flesta trådar som glider in på ämnet huruvida man bör äta kött eller ej så är det nästan alltid veganer/vegetarianer som tar upp ämnet från början. Det är även dom som är mest dömande i sin syn på "motståndarsidan" och dess val. Köttätare brukar oftast inte ha särskilt många åsikter angående vad vegar stoppar i sig och hur dom lever medan man ofta får höra tex likdelar och kadaver från dessa och hur inhumana och hemska köttätare är. Som om vi alla vore likadana och åt endast kött . Själv äter jag gärna vegetariskt men lika gärna en god biff eller kyckling.

Minta2013-02-28 01:04

Djurlidande är en relevant aspekt tycker jag. Det är inte så svårt att förstå att den djuretiska aspekten inte kan ses som vars och ens ensak om man är engagerad i detta. Man behöver ju inte säga att djurätare är hemska, men jag tycker att många är tanklösa. Om man handlar billigare köttprodukter, borde man vara medveten om att någon betalar priset för det och antingen är man inte det eller så bryt man sig inte. Det måste man få ha en åsikt om.

fengur2013-02-28 09:15
Antal inlägg: 66

Jag vill gärna veta vad jag äter. Innehållsdeklarationen ska stämma. Följdaktligen så ska en matvara inte innehålla t.ex. hästkött om det inte står angivet.

nulltj - Ej medlem längre2013-02-28 10:32
Antal inlägg: 14052

Grönsaker lider inte särskilt mycket, vilket många djur gör innan och under slakt. Därför är det väl inte så konstigt att fler som inte äter djur blir upprörda och moraliserar än tvärtom.

Sote2013-02-28 10:53
Antal inlägg: 3557

Jag har inte sagt att djurens lidande är orelevant men man behöver ju inte bli så hetsig i debatten bara för att man tycker det är fel det andra gör. Jag tycker det är fel att tala om likdelar och kadaver när man vill föra fram en åsikt. Bara för att man äter kött betyder inte det att man tycker det är ok med dålig djurhållning. Man måste även komma ihåg attför dom flesta handlar det om vad man har råd med. Om jag inte vill vara vegetarian men inte harråd med det skitdyra "bra" köttet så ska man väl intebehöva bli påhoppad för det. Det handlar väl om en balans och om att kunna diskutera utan att gå till ytterligheter hela tiden. Att börja prata om att äta människokött som någon gjorde är liksom inte särskilt sansat.

nulltj - Ej medlem längre2013-02-28 11:00

Jag håller med om att det är trist med rena påhopp, och riktade mig inte specifikt mot ditt inlägg; bara menar att jag kan förstå var det kommer ifrån, även om uttrycket är överdrivet.
Och vad gäller människokött-referenserna håller jag helt och hållet med, jättefånigt. Vilket jag redan påpekat.

Minta2013-02-28 11:01

Är det någon här som talat om likdelar och kadaver? Människokött tog någon upp, men det hade väl inte med köttätande i sig att göra utan med att man vill veta vad matprodukter innehåller. Men det är lätt att bli hetsig när någon uttrycker total likgiltighet för djurens lidande.

nulltj - Ej medlem längre2013-02-28 11:03

Fast det var faktiskt i stil med "då kan du ju ta och äta lite människokött, du verkar inte bry dig", vilket är en otroligt töntig kommentar.

nulltj - Ej medlem längre2013-02-28 11:04

Och ja, det har talats om kadaver.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-02-28 11:07

Pausunderhållning: www.youtube.com/watc...xQ ibuYKEiM

Gunso2013-02-28 11:13
Antal inlägg: 73

blogg.alltommat.se/v...ma p=%5B%5D

Minta2013-02-28 11:34

=)

Minta2013-02-28 11:34

=)

swein2013-02-28 12:45
Antal inlägg: 44

Det är bra med hästar speciellt i bilen om de är många...;)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?