Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade11
Mobilspel
Pågående19 583

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Locomondo - Ej medlem längre2013-05-30 13:18
Antal inlägg: 3768

Hur kom du in på det där med religion?

Porla - Ej medlem längre2013-05-30 15:57
Antal inlägg: 1471

Buffertomte. Vadå, han är väl moderat? Eller vad menar du?

Porla - Ej medlem längre2013-05-30 16:01
Antal inlägg: 1471

Buffertomte. ok, du menar så. Jag menar naturligtvis att han ska säga typ. Vi har makten och vi kan att lösa problem.

jellyflower2013-05-30 17:37
Antal inlägg: 1108

Kritik mot (företrädesvis islamiska) krav på väldigt stort utrymme för religiöst betingade seder och bruk döps vanligen till rasism. Religioner har ofta ngn form av geografisk förankring. Det var så jag kom in på religion, Loco.

Din nya profilbild är fö väldigt bra, mer än tusen ggr bättre än din förra.

Frasse2 - Ej medlem längre2013-05-30 20:09
Antal inlägg: 1465

Corlini:
Dom är allt ett jävla pack, arbetarjävlarna..ställa krav ..hmpppff , nä arbeta och håll käften och var tacksam för böfvelen...
Förresten, statartiden det var grejer det...........

Locomondo - Ej medlem längre2013-05-30 20:34
Antal inlägg: 3768

Jelly:
Smickrare där.... :-)

Men hänger inte det ihop med att folk i allmänhet har en mycket större rädsla för just islam så när det hörs något därifrån så förstoras det upp som att de vill ta över världen och äta upp våra barn och då också besvaras med samma rädsla och så går man till överdrift och där kommer rasse-tonen fram?

boffertomte2013-05-30 20:37
Antal inlägg: 1128

Corlini, en annan grej som är fin med polsk arbetskraft är att om de skadar sig eller blir sjuka får de svensk sjukvård, betald av svenska skattebetalare (de där gnälliga, du vet, de där som betalar skatt i Sverige på sina inkomster). Och du tillhör ju inte skattebetalarnas skara, så där slipper du pröjsa IGEN!

Coolt!

ingson2013-05-30 20:49
Antal inlägg: 4285

Alla kritiserar corlini. Vågar man drista sig att vara djävulens advokat?

Corlini driver ett företag.Iallafall om det är ett aktiebolag är man skyldig att inte medvetet göra dåliga affärer. Vi har en gemensam arbetsmarknad inom EU och såvitt jag förstått gör corlini inget olagligt.(Fast jag tycker hon har en nedlåtande syn på svenska hantverkare och uttrycker sig klumpigt)
När hon ska köpa in en likvärdig vara eller tjänst köper hon den billigaste, allt annat vore korkat.

Samma människor som hackar på corlini köper kläder och andra produkter till NB lägsta möjliga pris tillverkade i Bangladesh och Kina med ofta vidriga arbetsförhållanden utan att blinka. Det vore klädsamt om corlinis belackare hållit sig till svensk konfektion och svensktillverkade varor när sådana finnes oavsett pris.

Frasse2 - Ej medlem längre2013-05-30 20:57
Antal inlägg: 1465

Då borde väl alla företag importera billig arbetskraft och inte vara korkade och anställa inhemsk...

Hinken76 - Ej medlem längre2013-05-30 21:26
Antal inlägg: 1194

Den enda bra hantverkare jag haft var en rörmokare från Armenien.
Gud så off-topic jag är.

ingson2013-05-30 21:52

Men Frasse , när företaget inte kan rationalisera eller mekanisera och allt annat är lika så är det väl just det företagen gör

apbur2013-05-31 00:01
Antal inlägg: 9699

Spännande att folk från regioner där rasismen är oerhört utbredd ska lära svenskar tolerans.

micro1132013-05-31 08:21
Antal inlägg: 17540

apbur
Verkligen.

Jag såg gårdagens Debatt - där fallet med mannen inte vill hälsa på kvinnor togs upp.

Otroligt tyst publik .... saknade alla verkligen åsikter.

En muslimsk kvinna som talar om att bemöta och att ta seden dit man kommer... Vilket översätts till att i Sverige skall vi anpassa oss till dem som kommer hit -- men vänder vi oss till dem så skall vi ta "seden dit vi kommer".

Mycket talande för debatten som helhet.

ttiittii - Ej medlem längre2013-05-31 08:55
Antal inlägg: 37631

vad betyder då att ta sedin dit man kommer?att man ska klippa av sitt hemland,näst intill hata sitt hemland,inte fira sina högtider så som man altid gjort,sluta äta kötbullar och hata midsommar eller vad menas?för ni kan inte mena att seden dit man kommer är att ses men ine höras.i hela sverige finns Italenska klubben syriska sellskapet mf,där man kan värna om sina tradisioner är det ett problem eller?

micro1132013-05-31 08:56
Antal inlägg: 17540

ttiittii
Ja, berätta -- vad är det man kräver av svenskar egentligen.

ttiittii - Ej medlem längre2013-05-31 08:59
Antal inlägg: 37631

jag kräver inget av svenskar

tyko1232013-05-31 09:15
Antal inlägg: 79

Många som kommer hit har hört att det är så bra här och vill bo i vårt trygga välfungerande land. Frågan är om det kommer fortsätta att vara så. Jag vet en kvinna som bor i ett område med många utlandsfödda och de har annan kultur än oss vilket har resulterat i problem. När hennes barn sover för att de ska till skolan dagen efter så är hit kommande ute kl. 23.00 . Cyklar och stojar runt. När hon ber föräldrarna att åtminstone ha dem lekandes där de själva sitter vid en annan gård och att de ska dämpa sig efter som det finns folk som sover får hon till svar att hon är rasist. Hon har själv en utländsk man så det var ju inte fallet. Hur ska man göra då? man vågar ju inte påtala någonting. Ett barn hade knuffat hennes son som var fem år yngre än sig själv för att det kostar fem kronor att vistas där han gjorde. Kvinnan frågade då pojken som knuffats var han bodde för att prata med hans föräldrar. Åtta år gammal svarade han så här. K.... din mamma. Jag har själv en granne som är hit kommande från ett annat land. 01.30 en natt var jag tvungen att knacka på hans dörr för att han sjöng så högt att det lät som att han var inne i min lägenhet. Ingen öppnade och han sjöng till klockan 02.30. Då jag knackade med ett kvastskaft i taket. Jag försov mej morgonen därpå.

boffertomte2013-05-31 09:16

Ingson, vad vet du om köpvanorna hos "corlinis belackare"? Jag är extra noga med allt jag köper. Tycker jag det är för dyrt, så avstår jag från att köpa alls. Jag måste inte shoppa oavbrutet. Om alla klädaffärer slog igen idag så lovar jag att jag hade klarat mig helt ok på de kläder jag redan äger i åtminstone 20 år till (sedan fick jag börja sticka sockar. Och kallingar).

Jag vet inte varför du utgår från att alla människor står och sliter i realådor med bangladeshproducerade kläder. Jag tror att många av de människor du finner på såna ställen skiter ett stort stycke i polska snickares arbetsvillkor såväl som i textilarbetarnas i Bangladesh.

Jag är engagerad i arbetsrättsliga frågor. Det är viktigt för mig. Varför jag ska klumpas ihop med t ex HMs kunder för att jag kritiserar omoraliska arbetsvillkor inom EU begriper jag inte riktigt, men du får gärna förklara hur du vet vad jag köper och inte köper.

ingson2013-05-31 09:44

boffertomte, du har givetvis alldeles rätt i att jag inte har någon säker kunskap om köpvanorna hos dem som kritiserar corlini.

Det är bra att du är engagerad i arbetsrättsliga frågor, det behövs flera.
Att du anser kritiserar omoraliska arbetsvillkor inom EU är bra och kan leda till förbättringar. Men så länge de inte är olagliga tycker inte jag att du ska kritisera corlini när hon följer lagen.Lagstiftaren ska då kritiseras.

Vad gäller arbetsvillkor anser jag att det inte finns anledning att göra skillnad på varu- eller tjänsteproduktion

Många tycks tro att dåliga arbetsvillkor bara gäller kläder. Om du är intresserad av arbetsrättsliga frågor och har en internationell utblick är du säkert medveten om att det förekommer i väldigt stor utsträckning inom all varuproduktion i tredje världen.

boffertomte2013-05-31 17:01

Ja, Ingson, jag är självfallet medveten om att det inte bara gäller kläder. Men för enkelhetens skull valde jag att inte räkna upp samtliga varuslag som produceras i tredje världen under fruktansvärda arbetsvillkor.

Jag kan f ö mycket väl tänka mig att utan samvetskval kritisera omoraliskt uppförande hos många aktörer som håller sig inom lagens ramar. T ex anser jag att telefonförsäljning direkt riktad mot förståndshandikappade och/eller dementa vuxna är väldigt fel och förkastligt. Men det är synnerligen lagligt.

Jag tycker man har ett ansvar att uppföra sig hyggligt som samhällsmedborgare. Man kan inte alltid skylla på att det minsann inte är olagligt det man gör, därför är det helt ok. Det är t ex inte olagligt att upprätta ogiltiga anställningskontrakt med skogsarbetare från Kamerun, väl vetande att man inte behöver hålla sig till avtalet när väl jobbet är gjort. Men är det ok? Knappast, va.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?