Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 205

Forumkategorier

Användare Inlägg  
maax1 - Ej medlem längre2013-08-24 12:29
Antal inlägg: 676

Tycker att du ska äta det då.

rensars2013-08-24 12:58
Antal inlägg: 58

Magnusito, du får äta hur du vill för mej, vill du vara veg är det ok för mej, helt ok. MEN du ska inte komma och tala om för mej att inte jag ska äta kött och i synnerhet ska du inte komma med icke bevisade påståenden om kött. Det är FULT!!!!

Sen kan jag väl konstatera att nå svar om djurplågeriet kring maskar och fiskar lär jag väl inte få då. Får väl fortsätta undra hur dessa minkutsläppare m fl tänker då då.....

magnusito2013-08-24 15:07
Antal inlägg: 4983

Men stackars då. Blir du kränkt. Ja det är synd om dig. Du får ju utstå mycket värre saker än de varelser du med glädje sätter tänderna i efter att de plågats, skjutits, styckats, hackats och malts för att tillslut stekas, kokas, grillas av dig för din lystenhets skull.

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-24 15:16
Antal inlägg: 37631

vi som valt att vara vegetarianer har valt det pga djurindrustrin är vidrig djuren lever under bedrövliga förhållanden,och att vara köttätare är att vara den största miljöboven,grönsaker behöver inte marineras i ett halvt dygn grönsaker är goda som dom är.Sen får köttätare någonting som inte vegetarianer får,tjocktarms Cancer

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-24 15:23
Antal inlägg: 2906

Here we go again...
En sak ska man iaf ha klart för sig: Ersätter man kött med ägg och mjölkprodukter plågas och dör en oherrans massa djur i den produktionen också. Främst tjurkalvar, tuppkycklingar och deras stackars mödrar. Jag har ett lager litteratur och filmer om någon är intresserad.
Bara för att man inte äter själva liket, är man i högsta grad medansvarig för dess levnad och död.
Jag äter lik ibland, särskilt fisk, men oftast vegetariskt. Absolut ingen järnbrist. Baljväxter, gröna grönsaker och en mängd andra växter ger mycket mer järn än fisk och kött. Kyckling och fläskkött är rent uselt som järnkälla. Då får man äta rött kött, musslor och blodmat.

magnusito2013-08-24 15:24

Absolut! Medvetenheten bör öka på alla områden och djurrättsrörelsen behöver allt stöd den kan få!

Välj etiskt varje gång du handlar.
Ekologiskt framför annat och så lite animaliskt som möjligt.

överqvist2013-08-24 15:30
Antal inlägg: 72

Det förutsätter att du som konsument kan lita på producenten.Sen är allt mat som går att tillreda, även andra djur äter djur, hur dessa djur däremot behandlas är självklart viktigt, det ifrågasätter näst intill ingen, försvaras av kapitalet som vill göra pengar på allt.

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-24 15:30

vid missfall har mitt hb sjunkigt till 50 och jag har fått valt på blodersättningsmedel eller blod,alla gånger utom en har jag fått järn dropp,Så mitt låga hb har inte berott på kosten ,utan på att jag höll på att förblöda

magnusito2013-08-24 15:36

överqvist

Nej ingen ifrågasätter, men det köps mer och mer av massproducerat importerat kött där djuren lever under vidriga omständigheter. Ingen ifrågasätter ,men samtidigt slår undan hela konflikten när det kommer till att fatta ett beslut där och då i stunden.
Det är skitbeteende!

karmannghia2013-08-24 15:41
Antal inlägg: 237

rensars, om du vill veta hur djurrättskämpar och -aktivister tänker kring maskar och fiskar, så behöver du nog ställa frågan på ett forum där det finns gott om djurrättsaktivister. Jag anser att det är djurplågeri att plåga maskar så väl som sniglar och höns och grisar osv, men jag är ju ingen djurrättsaktivist så min åsikt ger ju inget svar på din fråga.

Men man kan vara angelägen om djurs bästa fastän man inte är djurrättsaktivist. Det är liksom inte så svart och vitt som många här verkar vilja ha det till, antingen glupar man i sig stora köttstycken dag ut och dag in ELLER så är man militant vegan.

Dock anar jag en skum aggressivitet hos köttätare när köttätarlivsstilen börjar se alltmer oförsvarlig ut i diskussioner. Varken jag eller magnusito kommer att gå hem till er och slita köttbitarna ur era munnar, så ni behöver inte bli så upprörda. Ni behöver inte ta till er några argument. Det gör man som man vill och kan.

karmannghia2013-08-24 15:46

På tal om att vi köper allt mer massproducerat importerat kött : Muslimer i Sverige köper helst utländskt kött eftersom man i utlandet har en längre tradition av halalslakt och därför upplevs utländskt kött som mer halal än svenskt, förklarade en större köttgrossist i tidningen häromdagen. I synnerhet under ramadan är det viktigt, att djuren fått halspulsådern avskuren utan föregående bedövning.

Vi måste självklart respektera andra människors kultur och sedvänjor och inte vara eurocentriska i vår syn på djur och djurhållning.

magnusito2013-08-24 15:49

Tyvärr.
Jag kan inte respektera halalslakt. Aldig i livet! Det borde totalförbjudas!

Sedan tror jag aggressiviteten beror på att man känner hela sig ifrågasatt. det blir inte en attack på ett beteende utan på hela en själv som person.
Vad vi äter och vad vi lägger in för värderingar i det går djupt in i identiteten.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-24 15:52

Jag tycker mycket bättre om kikärtsidentiteter än bifftartaridentiteter.

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-24 16:02

aldrig i livet, förbjud halalslakt nu,helst i går

karmannghia2013-08-24 16:11

Ja, jag blir också upprörd av halalslakt. Men nu har vi ju religionsfrihet.

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-24 16:44

djuren ska fan inte bli drabbade av religion.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-24 17:18

Haha, det kan man tycka...Dags att skriva om GT också.
Ja jo, karmanghia, kloka ord.

magnusito2013-08-24 17:36

Halalslakt är haram!

vitvinge2013-08-24 18:13
Antal inlägg: 193

www.youtube.com/watc...Tj htgX72lw

Denna film borde alla se.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-24 19:26

Järn.
Protein finns det också så att det räcker.

www.vegfriend.com/fo...e- get-iron

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?