Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 55 |
Mobilspel
Pågående | 20 155 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-30 09:56 | |
![]() | Har läst. Som sagt: statuera exempel. Och andra skolor kan ju inte alltid stängas? | |
sjöstan | 2013-08-30 10:00 | |
![]() | Om eleverna på Lundsberg älskade sin skola så intensivt. Varför fungerade då inte sociala trycket på förövarna???? Alla borde ju vara medvetna om att skolan varnats flera gånger. Kamratuppfoatran ska ju stävja tokerier. Men inte ens det funkar ju! All ilska mot stängningen ska riktas mot Lundsbergs ledning. | |
sjöstan | 2013-08-30 10:03 | |
![]() | Bra inlägg Sote | |
nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-30 10:05 | |
![]() | Sote>> jag har gått på internat, jag vet hur det kan vara. Men för vissa är internat det enda alternativet, och att då ryckas upp (från det som ändå ger en slags trygghet) när föräldrarna är på andra sidan klotet istället för att det sker planerat, inte ok. Och sker en sådan sak som nu senast (som jag tycker är lika vidrig som alla här) så får den akuta lösningen vara att avlägsna de som hotar övriga elevers säkerhet, och att tillsätta en ny ledning som för en gångs skull tar tag i problemet. Att "ingen är oskyldig" är ett större problem än bara enstaka idioter; ja, men då får vi stänga många fler skolor. Och universitet. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-30 10:11 | |
![]() | jag har också bott på internat,det var inte kul,att vara 11 år och försöka skapa sig en ny trygghet, det var till att gömma sig eller slå sig fram,eller vara oerhört populär,först gömde jag mig sen blev jag populär för att jag hade en bärbar illgrön singel skivspelare,Den var min räddning utan den hade jag nog blivit insmord med Ketchup eller fått gått med bindel för ögonen rakt ut i skogen | |
meramera | 2013-08-30 10:14 | |
![]() | Man ska inte göra jämförelsen med vanliga skolor! Ska man jämföra mot någon ska det vara andra internat. En vanlig skola kan vara hur vidrig som helst, men där måste dom jobba för att lösa problemet, inte stänga skolan. Lagen säger att skolan ska finnas o bedriva undervisning Meramera | |
sjöstan | 2013-08-30 10:18 | |
![]() | Hur många av de ca 170 eleverna har båda föräldrarna utomlands? Pratar vi om 10 pers? Det fanns ju bra skolor även utomlands. Vad gäller begreppet trygghet är det jävligt besvärligt. Jag älskade min mor och kände trygghet med henne. Trots att hon söp varje dag och jag fick ofta stryk om hon kom åt. Men jag hade bara en verklighet och det gällde att ööverleva. Alternativet till sprit och stryk var skrämmande..... Efter skilsmässa kom jag loss från min älskade mor vilket troligen räddade mig från alkohol och brottslighet. Men mitt i processen var jag ledsen över att flytta med min far bort från mor. Var försiktig med begreppet "trygghet" | |
nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-30 10:20 | |
![]() | Det var därför jag skrev "en slags trygghet". meramera>> jag vet. Men jag tycker att man borde kunna jämföra, internat behövs också. | |
LadySol - Ej medlem längre | 2013-08-30 10:20 | |
![]() | Jag tycker att nulltj framför en tanke och bra argument. Att inte ha internat vore kanske det ultimata men vad ska vi göra istället? Ska skolbarn tvingas byta skolor titt som tätt när deras föräldrar far tvärs över jordklotet i jobbet? Nytt hem, nytt språk, ny skola och (om de hinner) nya vänner med jämna eller ojämna mellanrum? Nej, internat är kanske inte ultimat, det vore ju naturligtvis bättre att vara hos sin familj, men att förkasta systemet för att det finns idioter där som tror sig vara bättre än andra är galet. Se då hellre till att skapa en öppenhet och tydlighet samt motarbeta alla tendenser till härskargrupper aktivt. Att stänga hela skolan är galet. Det finns elever där som aldrig ens berörts av det som skrivs i tidningen och nu sitter de och undrar vad fasen de ska göra. Gör om systemet och se till att utrota det som skapat den infekterade sörjan. Nu när man har ögonen på sig borde det rimligen inte vara så svårt att motivera förändringar. | |
LadySol - Ej medlem längre | 2013-08-30 10:22 | |
![]() | När jag skriver 'det vore ju naturligtvis bättre att vara hos sin familj' menar jag generellt. Det finns alltid undantag. | |
sjöstan | 2013-08-30 10:28 | |
![]() | Vem har sagt att internatskolor ska avskaffas? Har inte sett mågot sådant inlägg här (möjligen kan någon utläsa eyt av mina inlägg så. Men det är fel) I vissa fall kan det vara bra att komma bort. Kanske fler barn i utsatta områden och med utlänskt påbrå skulle ha lättare att klara skolan i ett internat än i sin närmaste skola. Vem tror att Lundsberg, Grenna eller Sigtuna vill ha ett antal av dessa? Men det vore bra för integrationen om så skedde | |
karmannghia | 2013-08-30 10:30 | |
![]() | Men är det bara bland underklassen det ska finnas föräldraansvar? I fråga om problem med ungdomar i skolåldern i fattigare områden ska alltid pekpinnen fram och föräldrar pekas ut som slappa, slöa, likgiltiga eller rentav bovar. Men de här då, som resen jorden runt och chefar här och där, har inte de ett ansvar för att deras barn har det bra? Eller de är så viktiga de här personerna att man har överseende med sånt? | |
sjöstan | 2013-08-30 10:32 | |
![]() | Alla på Lundsberg är inblandade. Att inget göra. Att inte höra är också ett val. Skolan bygger på kamratuppfostran - ändå lyckas man inte ens få alla att förstå det olämpliga med att använda heta strykjärn mot sina kompisar...... Exakt vad innebär då kamratuppfostran? Lid och håll käft, annars blir det värre? | |
nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-30 10:40 | |
![]() | Karmannghia>> och när det gäller överklass-slyngel så är det alltid ondska det handlar om? Jag lägger iaf ingen vikt vid vilken klass det handlar om, totalt ointressant. Mobbing är mobbing. När jag gick på internat så var det inte för att mina föräldrar reste jorden runt och chefade här och där; det var för att deras projektanställningar och problem med uppehållstillstånd för familjen gjorde att den tryggaste skolformen just då var internat. Alternativet hade varit att byta skola varannan månad. Inte helt unikt. | |
LadySol - Ej medlem längre | 2013-08-30 10:46 | |
![]() | Jag kommer från ett underklassområde. Det fanns många föräldrar där som la över ansvaret på uppfostran på andra. Det gällde både de föräldrar som hade ett eller flera jobb för att försörja familjen och de som mest satt på ändan och hämtade in bidrag som försörjde familjen. Det är inget man kan 'lasta' enbart överklassen för. Det finns anledningar till att man väljer att lämna sina barn på internat. Jag är övertygad om att föräldrar som gör det har en bra sådan. Sen finns det kanske dubier angående om alla sådan anledningar skulle anses vara goda för dig och mig, men vi går inte i deras skor och vet inte bakgrunden. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-30 10:47 | |
![]() | jag var tvungen att bo på internat för att dom jobbade häcken av sig,jag var inte så intressant,enkel lösning med internat för dom,problemet försvann dvs jag | |
sjöstan | 2013-08-30 10:56 | |
![]() | Många här på tråden som verkar ha bott på internat (till skillnad mot mig). Intressant Hur ser era erfarenheter ut? Av nollning, kamratuppfostran, om att leva 24/7 utan sina föräldrar och andra vuxna? Eller är det "lid och håll käft" och "titta inte på det du inte vill se" som gäller? För mig låter det som en extremt kall uppväxt utan kramar och kärlek. En uppväxt utan dagliga diskussioner med vuxenvärlden. jag har kanske fel? | |
karmannghia | 2013-08-30 10:59 | |
![]() | Ni måtte ha missuppfattat komplett, vad jag ifrågasatte var att "föräldraansvar" alltid kommer upp när underklassens barn har problem i skolan, men att man aldrig hör nåt om föräldraansvar när det handlar om överklassens barn - som faktiskt oftare än man tror blir övergivna på internat för att föräldrarna inte har tid och lust. Internat är enkelt för föräldrar och det är dessutom en klassisk engelsk överklasstradition och svensk överklass vill självfallet vara som engelsk överklass eftersom det är den överklassigaste överklass som finns.. De kan i af trösta sig med att om de pallar kompistrycket på sina internat så har de därefter oslagbara karriärmöjligheter inom i stort sett valfritt yrkesområde. Det vore orimligt att låta Lundsberg köra på som vanligt bara för att några barn kanske tycker att det känns ännu värre att kanske vara tvungen att vara någon annanstans. Det är ju inte så att problemen uppdagades i går. Mängder av gymnasieelever stod utan skola mitt i sina utbildningar när JB-skolorna packade ihop i våras. Lundsbergarna kan kanske fråga några av dem hur man gör för att få rätsida på tillvaron igen. | |
diffdiff | 2013-08-30 11:00 | |
![]() | Bra att skolan las ner | |
nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-30 11:10 | |
![]() | Karmannghia 1. Jag missförstod inte, men jag tycker att argumentet om föräldraansvar är lika viktigt oavsett "klass", att diskussionen inte ser ut så idag är inget skäl att fortsätta i samma spår. 2. Internat är möjligtvis på pappret enkelt för föräldrarna; men jag kan lova dig att för alla är det inte ett enkelt beslut. Det är för många ett sätt att skapa en annan form av trygghet för sitt barn, som slipper ständiga flyttar och skolbyten. För andra är det säkert en tradition, för ytterligare andra ett enkelt sätt att slippa ansvar. Att säga att det rakt över är en fisförnäm tradition och ett sätt att slippa ansvar är en grov förenkling. 3. Det är måhända från början en brittisk överklasstradition, men långt ifrån alla är överklass på engelska internat. Jag tillhörde majoriteten; medelklass, två föräldrar med jobb som innebar mycket resande/mycket flyttande. 4. Ja, det är orimligt att låta lundsberg köra på som innan, jag kan bara tala för mig själv: men jag har inte sagt något annat. 5. Att alla från internat på gymnasienivå automatiskt har bra karriärer att inhämta oavsett yrkesområde? Jo, tjena. Är klassfördomar ok så fort man sparkar uppåt? Eller kan man kanske lyfta debatten ur sandlådan? | |