Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 107 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-28 23:38 | |
![]() | "stämmer det, eller är jag ovanlig undrar jag? jag är sällan hemma inomhus, kanske kan ha en halvtimma någongång då och då under veckan när jag faktiskt inte gör någonting. går upp vid 05 och börjar vid 05:20 och brukar vara klar vid 21 tiden, då har man massa sms,fb,mail etc relaterade till jobb, kunder osv att ta tag i. har man någon dötimma så är den över innan den kom eftersom man har massa saker som är kul och man aldrig hinner med allt från att måla om till att bygga hyllor, handla, planera ombyggnationer och andra kul projekt osv. hinner inte ens besiktiga bilen som nu vart obesiktigad sen i mars" Hur ser det ut annars i din bekantskapskrets? (om du hinner ha någon:) Där kan du kanske hitta svaret på om du är ovanlig eller ej. Min värdering är att du är ovanlig (men inte unik), speciellt om du klarar att hålla det höga tempot under lång tid utan att ta skada av det, du trivs. Och om du klarar din mammaroll, så att dina barn känner att de har tillgång till dig när de behöver dig. Är det så så får jag lyfta på hatten och gratulera. Hittar man rätt i livet tror jag att energin är där när man behöver den. Sen hör man ju ofta om att många framgångsrika och personers barn känner sig översedda, men det behöver ju inte vara så i ditt fall. Hursomhelst, förutsatt att din höga aktivitet är bra för dig - skatta dig lycklig. Men jag tycker att du ska veta att alla inte har det som du. För många är det en kamp bara att komma upp ur sängen :) Allvarligt talat - lika mycket energi som du upplever, lika lite energi kan finnas till ens förfogande under andra omständigheter. | |
| le-lou | 2013-09-28 23:48 | |
![]() | är vanlig = normal ? Vad är normalt och vad är ovanligt? Jag fattar egentligen inte ens syftet med den här tråden, tror corlini själv hade svaret hon ville ha redan från början. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-28 23:53 | |
![]() | jag tror också att det var en retorisk fråga. Eller bara att skriva av sig lite irritation. ovanligt = få utövare. normalt är ett svårare begrepp, om man inte använder det rent statistiskt. | |
| Sote | 2013-09-28 23:54 | |
![]() | Jag trorattsyftet med tråden var att ännu en gång få framhålla sin duktighet och samtidigt ställa alla andra värdelösa latmaskar i frontlinjen och skjuta dom i knäna. För hur kan folk frivilligt eller ofrivilligt ha tid över till att göra ingenting? Det måste ju bero på att dom är värdelösa latmaskar och ingenting att ha. Till skillnad från den fantastiska TS som klarar allt med ögonbindel och tvångströjan på. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-28 23:58 | |
![]() | hitler sov bara 4 timmar per natt - resten av tiden hittade han på otyg, så all aktivitet är inte bra aktivitet :) | |
| le-lou | 2013-09-29 00:22 | |
![]() | Det kanske är så att corlini har (som alla andra) ett behov av att få bekräftelse ibland och det är väl ok i så fall. Jag kan bjuda på det och fasen, hade jag gjort så mkt som hon gör så hade jag också behövt det. Corlini - du ÄR ovanlig i min egen krets. Här jobbas det mest svenssontider och så ligger vi ofta i soffan om kvällarna och glor på film. I min brorsas krets är du däremot väldigt vanlig, där är samtliga arbetsnarkomaner i princip. Det händer saker hela tiden och de verkar ju trivas med det. Så jag vet inte. Folk är olika helt enkelt. Men & och: jag tror du är duktig på det du gör. Helt seriöst. | |
| Mm2 | 2013-09-29 00:33 | |
![]() | Tycker som du, Sote :-). Visst, jag tycker att man kan få skryta och berätta vad man är duktig på, men att samtidigt se ner på folk som inte kan (eller vill) ha samma tempo i sina liv, det tycker jag är så fult. | |
| Sote | 2013-09-29 00:47 | |
![]() | Visst kan man behöva bekräftelse ibland men ärligt talat så handlar inte detta om ett enstaka tillfälle. Jag kan faktiskt inte räkna alla gånger TS har upprepat detta. Det finns ett antal trådar där hon upprepade tillfällen dragit samma visa. Sitt förakt för folk som inte är lika lyckligt lottade har hon heller inga problem att få fram i samma veva. Vi har även fått ta del av mannens syn på och behandling av sina anställda och inte heller det var särskilt smickrande. Så visst, man får vara duktig och kunna få credit för det men det finns liksom en gräns för hur mycket ryggdunk man kan få. Åtminstone känner jag så, jag fick nog redan i LOA tråden och hemmafrutråden och de var ju ett tag sen.......och nej jag måste inte läsa och skriva i trådar som stör mig men samtidigt är jag en hopplös forumslav. | |
| corlini | 2013-09-29 09:30 | |
![]() | carlmartin, le-lou mfl. jag har inte sett det så att det kan handla om bekräftelse när man skriver av sig. kanske någon undermedveten grej vad vet jag. Sote, jag drog igång tråden för att jag faktiskt inte förstår nöjet och livskvaliten i att inget göra. många tycker det är skönt och mysigt att inget göra, visst det kan jag köpa och en liten stund någon gång kan jag tänka mig det. men många verkar komma hem vid 17 tiden - äta - diska - prata med barnen och sen inte göra någonting och sen sova och varje dag ser likadan ut tills det blir helg och man egentligen inte gör ett skit. möjligtvis att mönstret bryts för någon innebandy, utflykt eller dvdfilm. eftersom detta i mina ögon är totalt intetsägande svensson i radhus tristess och många verkar välja just detta så undrar jag som tusan - var ligger livskvaliten i det? därför startade jag tråden, jag tycker nämligen det är slappt. för mig verkar det tragiskt att så många gör så lite av sina liv. alla hade väl drömmar och ambitioner någon gång? vart tog de vägen, eller är så många så bekväma att de gör de trygga valen framför att verkligen våga försöka leva de liv de ville? jag söker inte ryggdunk, jag söker svar på varför så ofantligt många gör så ofantligt lite och övertalat sig själva om att det är det liv de ville ha och att de får ut massor av att sitta och kolla på ensammammasöker varje kväll och att de gjort rätt val och att vi som valde bort man, barn familj studier villa etc tills senare i livet pga vår dygnetruntfokus på endast en sak dygnet runt i flera år är dumma, har fel om livet och är bortskämda idag trots att det är vi som idag lever närmast det liv vi tänkte oss. varför reagerar många negativt på en kvinna som arbetar mycket och trivs med det, varför är det fult att idag som vuxen kunna leva på sin ungdomshobby som yrke, varför "vet" alla att allt beror på en rik man och inte på hårt arbete? många sitter hemma och kollar på TVserier i en vardag långt ifrån sina ursprungsdrömmar och blir provocerade av en 2barnsmor som inte förstår det livet och därför faktiskt undrar. jag har aldrig levt som många av er gör och undrar därför vad som driver om något driver eller är det bara "nöjdhet" ? jag hade som sagt klättrat på väggarna, fått sammanbrott eller panik. var finner man ro att nöja sig med att sitta hemma och inte göra nåt? (i mina ögon är det att inte göra nåt) - därför Sote mfl startade jag tråden. jag undrade. | |
| magnusito | 2013-09-29 09:35 | |
![]() | Jag gillar att ta till vara det som finns t ex i trädgården. Gillar inte att slöa och sedan bara köpa saker. Därför går helgerna till att göra storkok, äppelmos, plommonmarmelad, surdegsbakning m.m. Utöver detta aktiviteter med hunden och hård träning. Detta sker på fritiden utanför krävande arbete. Det där livet med bara konsumtion och slöande förstår jag mig inte alls på! | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-09-29 10:02 | |
![]() | Corlini. "och övertalat sig själva om att det är det liv de ville ha". Är du säker på att du själv inte tillhör den gruppen? | |
| Salka1 | 2013-09-29 10:09 | |
![]() | Corlini: hur många Svenssons i radhustristess känner du och umgås med? vet du vad du pratar om eller vädrar du bara dina fördomar? | |
| mz_lzrd | 2013-09-29 10:10 | |
![]() | "jag söker svar på varför så ofantligt många gör så ofantligt lite och övertalat sig själva om att det är det liv de ville ha och att de får ut massor av att sitta och kolla på ensammammasöker varje kväll och att de gjort rätt val" Ja, ofantligt många i den här tråden har hävdat att de får ut allt de vill ha av livet genom att kolla ensammammasöker varje kväll. Du verkar tro att kolla ensammammasöker varje kväll är det enda möjliga alternativet till din livsstil. Det är det inte. | |
| multiblue | 2013-09-29 10:32 | |
![]() | Corlini, tror att du innerst inne bara är avundsjuk. Att du inte fick det liv med barn o en livskamrat att dela sorg o glädje med, som de allra flesta tycker är meningen med livet... | |
| Megaherz | 2013-09-29 10:38 | |
![]() | Börjar bli tjatigt med folk som tror de vet hur corlini tänker .. Själv är jag väldigt flitig och arbetsnarkomanig när jag jobbar, därför gillar jag att slöa när jag är ledig. Jag mår bra av det, andra vill ha action hela tiden . Till sist kan man bara göra det som är bäst för en själv, man måste inte förstå alla andra jämt. | |
| strulmaska | 2013-09-29 10:41 | |
![]() | Kan du framföra ditt budskap corlini? | |
| strulmaska | 2013-09-29 11:09 | |
![]() | Nähä, antog det. | |
| le-lou | 2013-09-29 11:20 | |
![]() | corlini -. "Sote, jag drog igång tråden för att jag faktiskt inte förstår nöjet och livskvaliten i att inget göra. många tycker det är skönt och mysigt att inget göra," Jag tänker att det är din definition av att "göra ingenting" vi ser här. För många andra, mig inklusive så gör jag saker ganska ständigt. Du skriver själv att du lyssnar på ljudböcker tex - ser ingen större skillnad på det och att kolla på tv. Som exempel. Tristess-svenssonliv bla bla - ja det ligger en värdering i det med. Du skyr det och det märks på din formulering. Det här svenssonlivet ser ju väldigt olika ut - gemensamt är väl att de flesta har ett jobb att gå till och en familj att vända hem till. Det är ju så att inte alla gillar hästar, eller har möjlighet att hålla på med hästar 24/7. Det finns så många andra måsten i människors liv att möjligheterna till att göra exakt det man brinner för, seglar iväg i vardagslunken. Jag kan lova dig att människor jobbar och stressar som det är ändå. Vardagsmammor och pappor är små hjältar i mina ögon, vad 17 kan vara vettigare att lägga ledig tid på än med sina barn? En pappa som går ner i arbetstid för att vara hemma med sina barn - är det också slappt tycker du? Ska hälsa min sambo det. Hur mycket ser dina barn ens dig undrar jag? Umgås du med dina barn alls, hinner du det? Du har förklarat hur slappa folk är, och det saknas drömmar... tja hur du ser på människor som lever svenssonliv, och då ska jag säga hur jag ser på ditt. Som jag ser det så äter ditt jobb upp dig och din tid och jag undrar om du kommer känna dig lika nöjd med det när du är 70 och inser hur verkligen mycket du har missat. Jag växte upp med en alltid stressad mamma som jobbade dygnet runt. Hon frågade aldrig mig om jag tyckte hon var en bra förälder men jag antar att det var för att hon visste svaret inombords. | |
| Satyra | 2013-09-29 11:26 | |
![]() | Säger som Porla - är du säker på att det inte är DU som övertalat dig själv om att det här är det liv du ville ha? ;-) Tänker vidare att när skulle du ens då ha tid över att reflektera kring hur ditt liv faktiskt känns och är det verkligen mindre inrutat att leva som du gör, än de exempel på inrutade svenssonliv du själv ger? Jag tycker också att det är suveränt om man kan få betalt för det man älskar att göra, det är inte det. Och har också själv haft det så - både i mitt yrke som frisör och i mitt musicerande - människor har faktiskt betalat mig för att utföra det jag tycker mest om. Men att dygnet runt, dag ut och dag in, göra samma sak, åter igen ... är det verkligen så stimulerande i längden och inte rent utav så mentalt förslappande som du antar att andras liv är? ;-) Jag kan i och för sig också tycka att mycket TV-tittande är verkligt slöseri på livet, eftersom det är så passivt som det är. Men att inte ha ens en timme över att kunna göra något annat än arbeta på, verkar inte som något optimalt liv för mig. För du har ju uppenbarligen andra saker du skulle vilja kunna göra, men inte hinner, skriver du. Att få panik av att inte göra "något alls" tyder för mig på att man är lite rädd för sitt inre liv, vad som kan tänkas dyka upp i tankar/känslor om man stannar upp en liten stund. Kan se det som en slags flykt alltså, att känna att man STÄNDIGT MÅSTE göra något för att inte gå i atomer. | |
| Sote | 2013-09-29 11:55 | |
![]() | Corlini- det är inte fult att jobba mycket som du gör. Det fula är att anse att det är det enda rätta och att se ner på dom som gör andra val i livet . Det är just det du inte tycks förstå. Du är som kristna som är övertygade om att deras tro är den enda sanna. För det kan faktiskt vara så att det du gör är rätt för just dig men inte för någon annan. Dina barn kanske i vuxen ålder kommer göra helt andra val just pga hur dom växte upp. Det är ju inte givet att du kommer gilla deras val och vad gör du då? Jag kan ju ta bara ett exempel på dina fördomar om andra människors val nämligen det att en man som väljer att vara hemma med sina barn är omanliga och att du aldrig skulle leva med en sån. Det är bara ett exempel från en tråd. Det finns massor med liknande inlägg från dig. Dessutom , om du på riktigt inte förstår att vi alla gör olika val i livet och det inte spelar nån roll så länge vi inte kränker andras val då har du riktiga problem att jobba med. Psykoterapi av nåt slag kanske vore nåt? Jag tror inte för ett ögonblick att du har en ärlig undran utan du vill bara framhäva din egen duktighet och samtidigt trampa lite på alla oduglingar . Alla som inte är som du alltså. | |