Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 19 101 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-09-30 19:51 | |
![]() | Sverige verkar ha haft planer på att utvisa resandefolket till Tyskland om Sverige blev indraget i andra världskriget. Tyskarna har väl gjort upp med sin historia. Har vi? modersmal.skolverket...s- historik | |
| Rultatultan | 2013-09-30 20:25 | |
![]() | Jag får tacka så otroligt mycket för en informativ tråd med många bra länkar! Fick idag tillkastat mig ett förslag om ämnesintegration SO-SV i årskurs åtta kring romer/minoritetsspråk i Sverige/skriftlig framställning och tackade i ett svagt ögonblick ja till samarbetet. Upplägget skulle jag själv stå för. Nu i kväll föll bitarna på plats. Och dessutom ett högaktuellt ämne! Så där lagom off topic, men ändå - tack :) | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-09-30 20:37 | |
![]() | Ju mer jag läser om resandefolket desto mer imponerad blir jag över att de lyckats klara sig trots lobotomeringar, tvångssteriliseringar och annan skit. Fan va coolt om man hade romer eller resandefolk i släkten. Nåt att vara stolt över. | |
| ingson | 2013-09-30 21:15 | |
![]() | Verkligen mönjelija? Dom klarade sig inte speciellt bra. Det var ett eländigt liv utestängt från samhällsgemenskapen. Inget att romantisera över. | |
| Bitte - Administratör | 2013-09-30 21:20 | |
![]() | Här finns det mycket fakta arkiv.minoritet.se/r...x0 631.html och många bra länkar Bitte | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-09-30 21:25 | |
![]() | @ingson. Klart att det var ett jävligt jobbigt liv. Men de överlevde trots övergrepp och förföljelser. Styrkan i det... Inget romantiserande alls. Bara starkt gjort att kunna behålla sitt ursprung och anpassa sig. Resandefolket alltså. Romerna (de svenska och finska) har ställt sig mer utanför. | |
| Sote | 2013-09-30 22:31 | |
![]() | Boken född fördömd av Irka Cederberg är väldigt bra och ger en riktigt bra historisk bakgrund också. | |
| meramera | 2013-10-03 14:52 | |
![]() | Tydligen får man inte ha en åsikt som inte är politiskt korrekt! Meramera | |
| Sote | 2013-10-03 15:13 | |
![]() | man får väl ha vilken åsikt man vill men ska man diskutera så är det ju bra om man baserar det på fakta och inte fördomar. | |
| Bitte - Administratör | 2013-10-03 16:06 | |
![]() | Diskriminering av vissa folkgrupper är faktiskt inte lagligt , så det handlar inte om PK utan om att man måste följa lagen . Bitte | |
| SämstpåBeta | 2013-10-03 17:16 | |
![]() | Ok här kommer en fördom eller bara dåligt underbyggd fakta som jag har. Stämmer det att romer är det blodmässigt bland de minst uppblandade större folkslag som existerar just nu och är bara slagen av islänningarna på den punkten?? | |
| meramera | 2013-10-03 18:12 | |
![]() | Jag gillar Frankrike Men det blir väl raderat strax, liksom det förra Meramera | |
| Sote | 2013-10-03 19:04 | |
![]() | SPB - just det vågar jag inte svara på men jag kan ju gissa att det inte är helt fel. Dom har verkligen ända fram till nutid hållit sig väldigt strikt inom gruppen. Om vi nu pratar Romer förstås. Är det resande det handlar om så är det ju troligtvis så att deras assimilation berodde just på att det var romer och svenskar som fick barn och på så sätt kom ifrån sina rötter eftersom man i många fall inte blev accepterad inom den romska gruppen om man var så att säga blandbarn eller fick barn med en utomstående. Det är i alla fall en av teorierna kring resandefolkets ursprung. Men Romerna som grupp är även idag väldigt sluten och det är mycket pga av ovilja att assimileras. Vilket är förståligt. Har dom lyckats hålla sina traditioner, språk och sin kultur levande under tusen år så är dom inte beredda att ge upp det nu. Det gäller att hitta vägar att integrera utan assimilation. | |
| meramera | 2013-10-03 23:58 | |
![]() | Men allvarligt, varför ska det kämpas så för integration då dem uppenbarligen inte vill bli en del av vårt samhälle. Meramera | |
| Kuralo | 2013-10-08 19:18 | |
![]() | Intressant tråd som jag upptäckte väl sent ;) Romer och resandefolk är i från begynnelsen samma folk. Många resandefolk hävdar motsatsen men allt tyder på det. De förstår och talar samma språk (lite olika dialekter) resandefolket har dessvärre tappat stora delar av språket, vilket inte har skett bland romer. Tattare är enl resandefolk ett rent skällsord och man använder inte uttrycket själva. Resande är väl integrerade i samhället och du kan inte idag "se" vem som är resande. De själva är ändå väldigt bra på att "känna" in och snabbt "avslöja" en annan resande. Stämmer att Jularbo var av resande släkt, men det stämmer inte att Annalena Brundin skulle vara det. Hon har dessutom själv dementerat det i pressen. Men det finns många andra kändisar att lägga till på listan. Jag tänker dock inte namnge någon. Romer vill fortfarande leva efter sina gamla traditioner, det är framförallt därför som det är svårt att få in dem i systemet. Det som är viktigt för majoriteten här att leva efter, är inte eftersträvansvärt för en rom. De har helt egna värden. Det finns ännu kvar hos resandefolket också om man skrapar lite på ytan. De kan själva mycket snabbt förändra sin tillvaro totalt, som kanske tagit år att bygga upp, men man kan lämna allt om friheten står på spel. | |
| corlini | 2013-10-08 19:31 | |
![]() | vi kan ju inte tvångsintegrera folk som inte vill. det som ständigt förvånar mig är vissa folkslags besatthet vid ursprung. vad spelar det mig för roll varifrån mina förfäder kom för 190 år sen och hur deras mormödras kusiners klänningar såg ut? vad spelar det för avgörande roll för min framtid och mina barns liv vad min morfars morfars morfars morfar hade för religiös tro och hur kan jag svika honom och hans bröder om jag tycker det är orelevant eller bs? vissa gör sig bara omständiga och svåra, vägrar integreras och kräver förståelse och undantag sen klagar de på särbehandling. fattar inte grejen | |
| kajix | 2013-10-08 19:33 | |
![]() | en person är uppfostrad i ett sammanhang och för det vidare med ditt sammanhang. ända tillbaka till 190 år sen. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-10-08 19:45 | |
![]() | Det blir viktigt när din folkgrupp förtrycks. Att vara i majoritet är i allmänhet ganska oproblematiskt. | |
| bommarna | 2013-10-08 20:10 | |
![]() | Vi är väl alla människor, spelar väl ingen roll var vi bor eller var vi kommer ifrån för land. | |
| Kuralo | 2013-10-09 17:43 | |
![]() | Helt rätt, ingenting kan egentligen vara av mindre betydelse. | |