Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 950 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gr3en - Ej medlem längre | 2013-11-05 13:47 | |
![]() | Så funkar världen alltså? Du tar ditt lilla exempel som hände dig och applicerar det på alla länder, alla människor, alla kulturer i hela världen. Det där är ju en av de mest klassiska rasistargumenten! "En blatte slog mig så jag hatar alla blattar, alla är likadana som i mitt exempel." | |
| Kanelkoja | 2013-11-05 14:12 | |
![]() | Du får vrida och vända på det hur du vill. Den enda rasisten här är nog dessvärre du själv. | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2013-11-05 14:15 | |
![]() | ..? vänta lite. du gör uttalanden om hur hela världen funkar baserat på en bussresa i serbien, och sen anklagar du mig för att vara fördomsfull? jag har inte ens sagt att du är rasist. Jag sa att ditt exempel är ett klassiskt rasistargument. jag trodde inte jag skulle behöva bokstavera för dig hur jävla puckat formulerat det är. och det gör mig till rasist? idiot. | |
| pepscake | 2013-11-05 14:17 | |
![]() | Det är väl ingen som har sagt att det bara gäller i Sverige heller. Men det är - av uppenbara anledningar - enklast att diskutera just inom Sveriges gränser. Smygrasism är väl lika vidrigt i Serbien som här, eller anywhere. | |
| Kanelkoja | 2013-11-05 14:20 | |
![]() | Du skrev att det var ett "rasistargument", alltså kallar du mig indirekt rasist. Och nu dessutom "idiot". Ta din medicin nu så blir nog allt bra igen... | |
| Kanelkoja | 2013-11-05 14:22 | |
![]() | Pepscake...vad jag ville förmedla var att man helt enkelt får låta det "rinna av". Inget att lägga kraft på oavsett vart man är. | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2013-11-05 14:24 | |
![]() | haha. jag skrev rasistargument för att det är ett argument som används av rasister för att dom verkar tro att det är ett bra argument, att ta ett exempel som har hänt dom själva i och sedan döma resten av världen för det. | |
| Kanelkoja | 2013-11-05 14:31 | |
![]() | Jag dömer ingen Gr3en och bryr mig egentligen inte ett skit. Det som hände mig i Serbien var dock en bra lärdom...att få se eländet "från andra sidan staketet". | |
| Yo-la-tengo - Ej medlem längre | 2013-11-05 14:35 | |
![]() | Bra inlägg kanelkojan! Så funkar det MER i övriga världen än i Sverige skulle jag vilja säga. Hade detta hänt i Sverige skulle vi fått läsa om det i tidningen dagen efter. | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2013-11-05 14:42 | |
![]() | Yo-la-tengo: har du öppnat en tidning på det senaste året eller så? Hört talas om jakten på papperslösa i exempelvis stockholms tunnelbanor? | |
| brava | 2013-11-05 15:02 | |
![]() | Igen är det pajkastning - kom igen nu. Kanelkoja: Jag förstår precis ditt exempel och jag tror också att din upplevelse gjorde att du blev mindre fördomsfull än du var tidigare eftersom du själv fick uppleva hur det kan vara att vara dömd på förhand utifrån något så knäppt som att du var i minoritet. Däremot så är det nog svårt att "bara låta det rinna av" om man t ex har lånat en massa pengar för att få hjälp att ta sig iväg från sitt hemland som av olika anledningar känns otryggt eller omöjligt att bygga en framtid i. Man har fattat ett otroligt drastiskt beslut och satsat ALLT på att få komma till Sverige som utmålats som ett paradis. I verkligheten möts man först av psykisk tortyr i form av en oviss väntan som oftast handlar om år då man inte alls har samma rättigheter som svenska medborgare. Man kan inte betala av något på skulden man har till människosmugglarna. Upplösningstillståndet blir mer och mer som en slags hägring som godtyckligt delas ut av migrationsverket. Man förstår inte språket, man förstår inte reglerna och som grädde på moset blir man utsatt för diverse trakasserier. Trots att jag har haft mycket med invandrare, flyktingar och andra asylsökande att göra så kan jag faktiskt förstå vanliga Svenssons som reagerar med rädsla och misstänksamhet mot invandrare. För det är naturligt att vara reserverad mot det man inte förstår. Det betyder dock inte att jag sympatiserar med denna reaktion. | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-11-05 15:45 | |
![]() | Håller med ditt inlägg ovan, brava. Det sista stycket förklarar väl varför jag tycker att smygrasism är ett klumpigt begrepp, ofta handlar det ju om misstycke eller oro inför kulturella värderingar eller normer man förknippar med vissa grupper. Huruvida oron är befogad eller ej är väl en annan fråga, men att prompt vilja få den till rasism "fast i smyyyg!" är bara dumt. | |
| Kanelkoja | 2013-11-05 15:48 | |
![]() | Tack "brava"...äntligen någon som förstår poängen. Vi kommer aldrig förstå hur det känns att ha det som du beskriver, men vi kan ju försöka låta bli att göra det ännu värre. | |
| Älgkalle - Ej medlem längre | 2013-11-07 03:07 | |
![]() | Allt svammel om smygrasism är bara löjligt. Jag jobbade som projektledare i byggbranchen i över 30 år och vi beslöt tidigt att alltid anställa svenskar framom icke svenskar det beslutet togs internt men ENDAST för att undvika kulturkrockar och språkförbistring och för att vi ville ha en bra atmosfär på arbetsplatsen. Och det hade vi! | |
| Sote | 2013-11-07 06:22 | |
![]() | Älgkille- det är inte smygrasism , det är rasism helt enkelt. Att enbart gallra bort folk pga deras efternamn är inget annat än rasism. Det är inte på något sätt givet att en person med utländskt namn skulle fungera annorlunda i gruppen än en svensk. Det finns mängder av folk med utländska namn som talar utmärkt svenska, troligtvis bättre än många av dom med svenska namn. Med ert sätt attresonera så har ni troligtvis missat en hel del mycket kompetenta yrkesmänniskor. Sorgligt att sådant kan få förekomma på ett så allmänt sätt som du beskriver. Såna som du borde inte få komma i närheten av ett arbete som innebär något som helst ansvar. | |
| Salka1 | 2013-11-07 09:18 | |
![]() | Älgkille, du är ett praktexempel på det som diskuterades i början. Folk av utländsk härkomst som söker jobb rensas ut pga sitt namn, oberoende av kompetens. Bahoo, tycker du fortfarande att det bara är något Mohammed skyller på eller ser du nu att det finns en sanning i detta? Lite OT för detta är öppen rasism och inte smygrasism | |
| jin17 | 2013-11-07 09:36 | |
![]() | Lägg av nu. Det är inte rasism det handlar om utan i och för sig mycket allvarlig diskriminering. Och visst kan det ligga rasism bakom men det är inget som ni kan avgöra utifrån det skrivna Läs på vad rasism innebär innan ni så gladeligen kastar ur er sådana beskyllningar. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-11-07 09:42 | |
![]() | Jag vet inte vad man ska sätta för etikett på det som Älgkille och hans arbetskamrater gjorde. Diskriminering, ja. Rasism, nja. Smygrasism, kanske. Det är svårt att säga uitfrån det exemplet. Han uttrycker inte att de såg ned på personer med utländska namn utan mer att han ville undvika problem och konflikter på arbetsplatsen. Kanske skulle det uppstått problem och kanske inte. Det är omöjligt att säga i och med man inte vet vilka åsikter och värderingar o.s.v. som de som redan var anställda hade. Sedan kan jag på ett personligt plan tycka att det var synd att de gallrade bort utländska efternamn eftersom dessa personer kanske kunde tillfört en hel del till arbetsplatsen då jag tror att mångfald berikar. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-11-07 09:51 | |
![]() | Nja. Lite hårklyverier. Om man utgår ifrån att det ska bli problem måste väl anledningen vara att någon, antingen chefen eller de anställda, är rasister? | |
| Bitte - Administratör | 2013-11-07 09:52 | |
![]() | Och läser man på byggnads hemsida så är det mot rasism och sådant , Bitte | |