Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 301 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dammen | 2014-04-15 22:51 | |
![]() | Ja, jag vet - har 4 barn och 8 barnbarn och 1 barnbarnsbarn som dock inte har börjat i skolan ännu. Det yngsta av barnbarnen "tar studenten" i vår och enligt mitt förmenade och även hennes föräldrars - har hon väl inte börjat plugga förrän möjligtvis det sista året. Hon kommer - liksom hennes kamrater att få en chock när de nu söker in till högre skolor där det krävs vissa elementära kunskaper. Detta är att lura ungarna. Att barnen redan i förskolan måste lära sig vissa grundläggande saker tycker jag visst hör till den här tråden. Varje steg i en människas utveckling bygger ju de facto på redan inlärda färdigheter. Man kan verkligen inte börja från 7 åå. Jag har dubbla utbildningar och i den sista ingick pedagogik, metodik m.m. Tyckte även att den utbildnigen var rena flum-utbildningen. I ren protest gick jag till en skrivning utan att varken köpa läroboken eller plugga, trots detta skrev jag och fick mycket bra betyg. Berättade detta för de chokade handledarna - men jag tillade att nu kommer jag att köpa och läsa den kurslitteratur de rekommenderat. Alltså jag använde vad man skulle säga - sunt förnuft. Inget att rekommendera. Men, och det är ett stort men - jag lånade pengar för att få just den utbildningen och allt som har med pengar att göra, vill man ju gärna ha valuta för. Utbildningen påverkade inte lönen, nej då, men jag ville ju ha annat med mig i bagaget än ilska och sorg över bortkastade år. Jag är inte bitter men ledsen och besviken liksom många av mina vänner och kamrater hur vi har kunnat rasera det som våra förfäder byggt upp och kämpat för, hur vi nu pekas ut som ett u-land. Det kommer att ta mycket tid, kraft och jobb för att vända skutan igen. Och det tror jag att vi/ni kan göra! | |
| Dammen | 2014-04-15 22:53 | |
![]() | chockade skall et naturligtvis vara/Dammen | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-04-16 08:56 | |
![]() | Kunde inte sammanfattat det bättre själv: "Skolans problem är inte så komplicerat - lärare får inte vara lärare utan ska vara låtsaspsykologer och personliga coacher. Rektorer är för fega och föräldrar för curlande, samtidigt som politiker är för fega för att dra i Skolverkets öra." | |
| Krakozhia - Ej medlem längre | 2014-04-16 09:19 | |
![]() | Då kanske jag hade rätt trots allt i mitt tidigare svar ( ni får kolla i tråden) Alltså att man ska gå till botten med problemet. "Amper Sand" du skrev "ska vara låtsaspsykologer och personliga coacher" Psykolog säger du! Varför det? Jo för att barnen & ungdomen mår dåligt! Varför då? Läs mitt tidigare svar! En pappa gav sina barn ett pussel att leka med. Pusslets motiv var världskartan och alla länder. Efter en rätt kort stund kom pappan in och blev förvånad över hur fort barnen lyckats lägga pusslet. Hur kunde ni göra det så fort, sa han? - Det var enkelt, sa barnen. På baksidan av pusslet var en bild på en människa, vi lade det pusslet först och vände på den sen. "När vi fick ihop människan-fick vi ihop jorden" | |
| Contur | 2014-04-16 10:45 | |
![]() | Det är bra att kopplingen till högre studier görs i tråden. Jag som rör mig i universitets- och högskolevärlden ser dagligen hur de duktiga studenterna försvinner i väg utomlands. De vill två saker. Den ena är att med sin framtida examen kunna visa att de verkligen har en högre utbildning. Den andra är att med hjälp av samma examen få ett välavlönat och intressant jobb, kanske utomlands. För lets face it: svensk högre utbildning håller i dag en så låg nivå att det blir mycket svårt att konkurrera med studenter från andra länder. Just det här att den svenska skolans misslyckande så att säga följer med upp på högre nivåer och ut i arbetslivet och i forskarvärlden är det verkligt allvarliga. | |