Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 442 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| zuckläge | 2014-06-10 09:34 | |
![]() | Så varför har då gud skapat lidande? | |
| Sote | 2014-06-10 09:38 | |
![]() | Tiittii- nej, jag vet precis vad det innebär så predika för nån annan . Det verkar mer som vara du som ser saker från ett håll som vanligt. Moose- det är ju precis det jag säger. I det läget spelar det ingen roll vilken tro som presenteras så länge hjälp erbjuds, det kan vara Den kristna Guden, Allah, tandfen eller spagettimonstret. Bara livet blir bättre. Dom tvingas inte att tro men dom glidet med av bara farten. | |
| zuckläge | 2014-06-10 10:43 | |
![]() | Sedan tar dom dessutom det som en inteckning för att gud har haft nåt med det att göra, beklämmande. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-10 11:19 | |
![]() | Sote Det kan du ju inte veta. Erbjud dem spagettimonstret du så får vi se om dom blir lyckliga. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-10 11:22 | |
![]() | Fungerar ju så att människor som tror på Gud berättar för andra människor och visar med sina liv på hur det är att tro på Gud. Om dom då också börjar tro så får ju du kalla det att glida med av bara farten. Barmhärtighet från en människa till en annan människa visar ju på att man har nått speciellt. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-10 11:38 | |
![]() | Gr3en Ja vad korstågsnissarna höll på med får stå för dom. Inte var det av barmhärtighet dom dödade dom som inte ville tro. Klart du inte måste låtsas att du tror på Gud för att få mat vid hjälpsändningar. | |
| Sote | 2014-06-10 12:24 | |
![]() | Varför skulle dom inte bli lyckliga av spagettimonstret? Huvudsaken är ju att dom tror och får ett drägligt liv på köpet. Barmhärtighet mot andra människor och omtanke, empati är inte något just kristna har monopol på . Det är en mänsklig egenskap helt oberoende av ev. tro. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2014-06-10 13:09 | |
![]() | det är en bra poäng du har sote - det är inte viktigt vilka egenskaper vi med tanken tillägger gud - olika historier i olika religioner ger samma resultat hos den som tror. det att tro - att känna existensen av ett större sammanhang men själv är en del av, kan inte förklaras eller definieras med ord. det är skillnad på tro och övertygelse. därför hjälper det inte att säga att man tror på jesus - att leva som han lär däremot (mycket svårare), eller att ärligt sträva efter det, hjälper dock enormt i fråga om att leva ett gott liv. att säga att man tror är i sig själv meningslöst. ateister som har empati, givmildhet och ärlighet - lever ett gott liv. inte för att de är ateister - men på grund av deras goda handlingar. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2014-06-10 13:10 | |
![]() | "man själv är en del av" skulle det stå. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-10 15:19 | |
![]() | Vet du någon som är lycklig av spagettimonstret? Som blivit fri sitt missbruk av det? | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-10 15:49 | |
![]() | Klart alla människor kan visa barmhärtighet och visa empati, vi är ju alla skapade av samma Gud. Det gäller ju bara att göra det och då är många troende mer aktiva på den fronten. | |
| zuckläge | 2014-06-10 15:58 | |
![]() | Den erfarenheten har inte jag, dom mest sympatiska och omtänksamma jag stött på är icke troende, så vilka belägg har du för det påståendet? | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-10 16:22 | |
![]() | Så säger alla som inte tror naturligtvis. Kan ju som belägg säga exakt som du att de mest sympatiska och omtänksamma jag mött är kristna...... Ta hjälparbete i fattiga länder tex. Alla kristna som går i kyrkan offrar nån gång och ofta går såna pengar till att hjälpa dom fattiga eller behövande på nått sätt. Finns många icke kristna som också bidrar men inte i samma utsträckning. | |
| zuckläge | 2014-06-10 16:24 | |
![]() | Återigen, belägg för det? Och du missade poängen, samt frågan, du kom med ett påstående så belägg det. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-10 16:31 | |
![]() | Jag skrev barmhärtighet och empati. Vill ha belägg för att okristna är mer sympatiska | |
| Sote | 2014-06-10 16:48 | |
![]() | Moose- för det första så missar du troligtvis minpoämg med flit för riktigt så dum tror jag inte att du är att du inte begriper vad det är jag menar. Ta Allah istället då. Eller vilken annan religion som helst. Eller ingen alls, för det finns faktiskt andra sätt att komma ur missbruk än just genom att bli frälst i den kristna tron. Säger som zuck- vad har du för belägg för dina påståenden om att just troende är mer aktiva när det gäller att visa barmhärtighet än icke troende? Och vilka inkluderar du i begreppet troende? Du ärväldigt enkelspårig i ditt resonemang. Jag kan absolut hålla med om att många samfund i olika religioner gör otroligt mycket bra för andra men jag menar att det gäller även icke troende. Det finns många som bidrar på många olika sätt via organisationer som är helt oberoende av religion. Min personliga erfarenhet av kristna är tyvärr negativt präglad då det mest handlade om människor som var fullt upptagna av att tro sig vara goda kristna men inte såg eller lyfte ett finger för atthjälpa dom som hade det svårt i deras egna församling. Jag har stött på pedofili inom barn och ungdomsverksamheten vilket kunde fortgå helt ostört då det handlade om en väl sedd och pålitlig ledare. Naturligtvis var det ingen som vågade anklaga den personen , vem skulle ha trott på det? Trots detta så säger inte jag att alla kristna är likadana eller att det ens är vanligt förekommande ( något jag inte vet mer om) men du tycks tro att allt är svart eller vitt och att icke troende inte besitter samma goda egenskaper som du och dina likar. Du drar slutsatser utifrån vad du tror men verkar inte ha några som helst belägg eller fakta som backar upp det. | |
| Sote | 2014-06-10 16:55 | |
![]() | Okristna? Så du pratar bara om just kristna då? Andra religioner räknar du inte in bland troende då? Där har du väl den allra största skillnaden mellan troende och icke, vi kan se att alla troende har en gemensam grund oavsett religion medan ni kristna ( och vissa andra troende med) ofta menar att det bara är just er tro som är den rätta. Ingen har väl skrivit att icke troende är mer sympatiska utan tvärtom, det är ingen skillnad. Det är en mänsklig egenskap att visa empati och barmhärtighet och inte något som just kristna är extra bra på. Vi är lika. Allihop. Lika bra och lika dåliga. Det finns både bottenskrap och fantastiska människor bland alla. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-10 17:03 | |
![]() | Klart jag vet att inte allt är svart eller vitt vart får du det ifrån. Finns problem överallt. Vi är ju bara människor. En kristen pedofil är inte värre än en idrotts pedofil eller pappapedofil. Du däremot menar att kristna som gör fel är värre än okristna? Du drar upp spagettimonster och tandfeer och om du liknar dom vid Gud så förstår jag dig inte. Skriv allah istället för att försöka göra dig rolig då. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-10 17:10 | |
![]() | Zuckläge skrev väl att icke troende är mer sympatiska? Du har rätt i att det finns bottenskrap och fantastiska människor både okristna och kristna. Det jag menar är att kristna kyrkor och organisationer aktivt arbetar mycke med barmhärtighet. Aktivt gör nått alltså. | |
| Sote | 2014-06-10 17:16 | |
![]() | Moose- min poäng är att det inte är objektet dvs guden i sig som avgör utan omständigheterna som finns när en person blir eller inte blir troende. Därav att jag tar upp tandfen och spagettimonstret. Det spelar ingen roll vad vi tror på utan att vi gör det, eller inte, vad som gör olika människor lyckliga är helt enkelt....olika....det är ju ett känt fakta att människor som tex hamnar i sekter nästan alltid gör det pga att dom befinner sig in nån slags kris eller sökandefas i livet och den som då fiskar in dom har goda förutsättningar att få dom att tro på vad det än är som erbjuds. Det är nog inte många som tror att deras barn ska hamna i tex scientologin men ändå är det många som gör det. Det kan ju alltså även vara pingstkyrkan eller En muslimsk församling som träffat på en sådan person. Eller tandfen om nu det fanns ett samfund som trodde på henne. | |