Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade41
Mobilspel
Pågående20 426

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2014-10-08 22:00
Antal inlägg: 12023

Men visst är det skillnad på flyktingar till och andra invandrare. Flyktingar är här för att de av en eller annan anledning inte kan vistas i sitt ursprungsland. Invandrare är bara här för att de själva har lust med det.

Stinky Lomax - Ej medlem längre2014-10-09 07:40
Antal inlägg: 158

Alla "flyktingar" är dock inte flyktingar i ordets rätta bemärkelse. Det finns en tredje kategori nämligen "flyktingar" som kommit hit för dra nytta av systemet och leva ett bekymmersfritt liv.

kovikstippen2014-10-09 07:46
Antal inlägg: 979

Måns. Vad har skamrelaterat våld med "hur ska vi göra invandrare mer välkomna" att göra?

Limpan.
Tanken med att väcka Tekoindustrin är ju inte att leverera vinst. Ideen är att få arbetslösa & invadrare i arbete. Fördelen med att producera något är att det senare går att sälja. Om man gör det utan stora vinstkrav behöver det inte bli jättedyrt. Väldigt många från mellanöstern är textilarbetare med mycket bra kunskaper i yrket. Att även starta upp varvsnäringen är mer för att ha lite alternativ. Varför inte börja tillverka eldrivna passagerarfartyg? Fler städer än Stockholm kan använda sina vattenvägar bättre.

Båda dessa "nya" näringar är riktiga jobb som producerar riktiga varor som efterfrågas. Dessutom finns väldigt många yrken inblandade i dessa näringar.

Men invandringen och arbetslösheten är så stor att det nog finns plats för fler ideer än mina 2.

Men att bara gnälla och påstå att ingenting fungerar hjälper ju ingen. Kom gärna med egna försla och låt den här tråden förbli en positiv diskussionstråd.

Ni som bara vill kasta galla, statistik och länkar på varann kan ju starta en egen tråd. Det är enkelt.

Stinky Lomax - Ej medlem längre2014-10-09 08:00
Antal inlägg: 158

Men tänk så många problem som skulle försvinna om bara invandringen begränsades enligt SD s förslag.

Sote2014-10-09 08:56
Antal inlägg: 3557

Kovikstippen- nu var det ju inte Måns som tog upp det heller. Läs bakåt i tråden.

kovikstippen2014-10-09 09:34

Stinky.
Att spränga hela jorden i bitar löser också alla problem.

Invandrare och arbetslösa finns i vårt land nu. Så oavsett vad som händer framåt måste vi hantera den verklighet vi lever i idag.

Att skapa riktiga, statligt understödda, jobb tror jag på.

Som hängiven Alliansare trodde jag aldrig jag skulle komma fram till den slutsatsen.

Men världen förändras och ingen i samhället är intresserad av någonting annat än vinstmaximering. Då tvingas man tänka nytt om man på riktigt vill hjälpa dom som har det svårt. Inte ens Samhall vill ju anställa funktionshindrade längre pga vinstkrav. Helsnurrigt.

Men i hela näringskedjan runt ett varv får alla en meningsfull plats. En plats där man kan känna sig behövd och uppskattad utifrån sina egna förutsättningar.

kovikstippen2014-10-09 09:38

Men de statligt understödda jobben bör ordnas i statlig regi.

Mängder av skattemedel har gått åt för att gödsla idiotiska privata företag vars syfte varit just att få statliga medel. Sånt skit ska bort.

Privata näringslivet klarar inte av/vill inte ta statligt ansvar. Det måste staten göra själv.

Måns_E2014-10-09 09:40

Kovikstippen, ja det undrar jag med det var det jag tänkte att skruttan kunde förklara, för jag förstår inte.

Stinky, oavsett om flyktingar utnyttjar system eller inte så är de här för att de har ett reellt flyktbehov.

Dessutom så tror jag att du har lite fördomar här. Svenska trygghetssystem utnyttjas av alla samhällsgrupper och samhällsklasser. Flyktingar sticker inte ut, bortsett från att dehhar något svårare att få jobb än medelsvensson.

jellyflower2014-10-09 09:43
Antal inlägg: 1108

Jag tror att man skulle nå långt om man gav alla flyktingar/anhöriginvandr are mat, bostad, kläder, sjukvård, tandvård, utbildning i svenska och fri skolgång för deras barn. Om man gjorde det, eller åtminstone något av det, tror jag att flyktingar/anhöriginvandr are skulle känna sig välkomna här. Jag tror de skulle känna tacksamhet också och motivationen att så snart som möjligt kunna bidra till välståndet i det land som tagit så väl emot dem.

punatulkku2014-10-09 10:25
Antal inlägg: 523

Jellyflower
Är du ironisk nu?
Det du räknar upp har dom ju redan?!

Rhotheta2014-10-09 10:40
Antal inlägg: 4992

Oj. Det finns en del frågor här.

Stinky, hur menar du att problemen försvinner om man minskar inflödet? Jag kan förstå om de upphör att förvärras i samma takt.

Kovikstippen. Är att strypa flyktingmottagandet att jämställa med att spränga jorden? Det ena sköts med ett pennstreck och det andra är en science fiction-mardröm. Om du vill att man skall tänka igenom dina förslag bör du även begrunda andras och försöka att identifiera starka och svaga punkter.

MånsE
Du säger att flyktingarna är här för att de har flyktbehov. Det är väl ändå inte sant. De är inte där för att de har ett flyktbehov. Att de är här beror på att Sverige sticker ut i världen som en flyktingmagnet. Annars skulle de befinna sig i andra länder. Det är något vi själva har ansvar för.

Jellyflower.
Vad av det du räknar upp bistår vi inte med i dag? Eller menar du alla som alla i hela världen? Förtydliga gärna.

jellyflower2014-10-09 10:42

Jag erkänner, punaltulkku. Lite ironisk.

Jag vet inte hur vi skall kunna slå knut på oss mer för att få nyanlända att känna sig "välkomna". Deras egen attityd kan det ju aldrig vara fel på.

Rhotheta2014-10-09 10:44
Antal inlägg: 4992

PS Läs noga så att det blir rätt med "här" och "där".

Nora1 - Ej medlem längre2014-10-09 10:47
Antal inlägg: 2885

Det största hindret för att invandrare ska anpassa sig är människor med inskränkta förutfattade meningar som att invandrare inte vill anpassa sig. Många av dessa sitter t o m i en ställning där de inte kallar till anställningsintervju beroende på vilket namn den arbetssökanden har.

(Vill inte jobba, hm)

kovikstippen2014-10-09 10:57

Rotheta.
Jag försökte besvara dåraktiga "quick-fix"-ideer med en annan.

Som jag skrev har vi många invandrare/arbetslösa redan idag som behöver en väg in i samhället - idag.

Att i det läget föra fram minskat flyktingmottagning är att fördumma och förminska diskussionen.

Med dagens företagsklimat och med dagens bolagsägare kan vi inye räkna med att dom tänker ta något som helst ansvar för någonting annat än vinstmaximering.

För länge sedan var många företagare stolta över att även vara en stöttepelare i samhället. Den tiden är förbi. Då krävs nytänk.

Att kasta ut alla som inte passar in är ingen ny idé. Den har provats och misslyckats i hundratals år.

Varför är amerikanerna så framgånhsrika i sin flyktingmottagning? Allt är inte perfekt - långt ifrån. Men på det stora hela verkar mottagandet fungera. Beror det på drömmen att få bli medborgare? Beror det på att dom snabbare får jobb? Beror det på att många som kommer redan kan engelska? Eller?

Kan vi lära av andra länder?

Måns_E2014-10-09 11:02

Rhoteta, de är här för att de har ett flyktingbehov, annars så skulle de inte komma in. Vi avvisar trots allt fler asylsökande än vi beviljar uppehållstillstånd.

Och oavsett om du kallar Sverige för en flyktingmagnet, så är flyktingarna här för att de har ett behov av att fly. punkt.

jellyflower2014-10-09 11:07

Koviks, jag tror till stor del på att det beror på att det är otroligt attraktivt att bli amerikansk medborgare. Amerikaner är stolta över sitt land. Det finns en enorm självkänsla i att vara amerikan. Vi har en helt annan inställning i Sverige. Att vara svensk är något att skämmas över. Att vara svensk - svenne banan - är löjligt, nesligt och mesigt och dessutom skuldbelagt (alla svenskar är nazister därför att de är vita och det fanns ett rasbiologiskt institut här för en miljon år sen). En svensk får aldrig vara stolt över sitt land, sin nationalitet, sin egenart eller kultur (vi har ingen kultur eftersom ingen lyckas EXAKT definiera den. Ett krav som inte gäller för andra länders kulturer). Så varför i helskottas skulle någon nyanländ vilja bli svensk eller en del av det svenska samhället?

jellyflower2014-10-09 11:09

Om alla flyktingar flydde för att de har ett flyktbehov skulle det vara lika många flyktingar i alla EUs länder. Om man måste fly så flyr man oavsett vart. Man sitter inte och väljer och vrakar.

Måns_E2014-10-09 11:14

Det finns nog en hel del amerikaner som skäms över sitt land, och det är väl ingen som förnekar att det finns ett svenskt kulturarv?

Häng lite mindre på flashback så skall du se att verkligheten ser ut på ett lite annat sätt jelly.

Måns_E2014-10-09 11:15

Jellyflower, olika EU-länder har olika krav på vad som innebär flyktingstatus. Den största anledningen till snedfördelningen inom Europa är om man tar emot flyende från Syrien eller inte.

Konstigare än så är det faktiskt inte.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?