Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade35
Mobilspel
Pågående19 694

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mormodern492015-04-19 17:14
Antal inlägg: 8354

Nej , Måns jag hävdar fortfarande att det har blivit farligare att vistas ute på våra gator , nu för tiden . Därför att det finnes mer ock fler gängkonflikter nu. Det drabbar tyvärr även oskyldiga Som kan vistas ute , på fel plats . Vid fel tillfälle

Gnillot - Spelvärd/Forumvärd2015-04-19 17:41
Antal inlägg: 341

Var det alltså bättre förr, hur vet vi det och när var förr?

big t2015-04-19 17:55
Antal inlägg: 67

Har bott både i Malmö Helsingborg Fittja Tyresö Brandbergen och lite fler ställen en det var tryggare och justare tag förr, inte faen gav sej någon på en kvinna eller för den delen någon äldre heller . Vapen fanns det säkert , men endast inom en snävare krets av kriminella inte bland ungtuppar som idag som kräver "respket" innan de knappt gått ut skolan . Så svar ja det var tryggare och ärligare förr.

Mormodern492015-04-19 22:25

Håller med föregående skrivare , ja det var bättre förr .

Gnillot - Spelvärd/Forumvärd2015-04-20 07:46
Antal inlägg: 341

Må så vara, men det var inte svar på mina frågor. När var förr? Hur vet vi att det var bättre då? Vad är mätpunkterna och skalan?

Jag säger inte att ni har fel, men då det nu blir mer erfarenhet ställd mot erfarenhet vore det intressant med lite hårda mätdata.

mz_lzrd2015-04-20 08:13
Antal inlägg: 2498

Det är en klassiker, hårda mätdata som ingen har eftersom inga officiella mätningar görs. Och simsalabim, så finns inte problemet för ingen har uppmätt det!

Det är samma approach som man nu föreslår vad gäller PISA-undersökningen. Våra barn får usla resultat, vad göra? Jo, vi slutar mäta resultaten! Problem borta!

Jag upplever att det har blivit värre i Helsingborg, vi har t ex flera gaturån varje vecka enligt vår dagstidning HD. För ett par år sedan var det ca 1 gaturån per vecka, oftast nere i stan, på helgnätter. Nu kan man bli rånad en tisdag när det är ljust ute. Jag antar att om man är forskare så kan man ta reda på fakta genom att studera polisrapporter och tidningsnotiser, men forskning är ju tidskrävande och kostsamt och om nån privatperson skulle ta sig för att sammanställa något i den vägen så skulle det ändå inte räknas som hårda mätdata. Som du ju vet, Gnillot.

Måns_E2015-04-20 08:21
Antal inlägg: 12023

Misshandeln har inte ökat under de 20 senaste åren, våld med dödlig utgång ligger även det ganska konstant.

Så länge jag kan minnas så här det funnits de som hävdat att det var bättre för, utan att ha mer än sin känsla att gå på.

mz_lzrd2015-04-20 08:57

Måns, att våld med dödlig utgång inte har ökat beror sannolikt på att sjukvården klarar av att rädda livet på folk numera i mkt större utsträckning än förr. Därför borde man sett en minskning av våld med dödlig utgång om nivån legat kvar där den låg för 20 år sedan.

Min dagstidning rapporterar om flera gaturån i stan varje vecka. Men jag vet, gaturån ju oftast offrets fel eftersom offret kanske har en smartphone. En del offer går med rullator, och då får man ju fatta att man blir rånad.

Måns_E2015-04-20 09:02

Antalet personrån har sjunkit något under de tio senaste åren.

limpan__22015-04-20 09:04
Antal inlägg: 2847

Det finns trots allt ganska gott om statistik när det handlar om brott. Såklart kan det finnas betydande lokala variationer men det verkar inte skett något direkt dramatisk förändring sett till misshandelsfallen de senaste decennierna: www.bra.se/download/...ha ndel.pdf

Liknande rapporter finns att finna för fler kategorier av brott om man nu skulle vara intresserad.

mz_lzrd2015-04-20 09:19

Ja, jag vet Måns. Det vi ser och upplever har inget värde eftersom vi som har såna upplevelser är som små dumma bräkande får som inte begriper bättre. Vi letar efter enkla lösningar eftersom vi saknar förmågan att sätta oss in i komplexiteter. Har hört det och vet det: Det är snart själva definitionen på dum och okunnig, att man upplever att det blivit farligare att gå ensam genom stan.

Men man anpassar sig. Jag går inte ut ensam om jag kan slippa, i synnerhet inte när det är mörkt. Denna brottsprevention vet jag många som ägnar sig åt numera.

Men vad ska vi eg ute och göra, det finns ju Internet och Linas matkasse.

Måns_E2015-04-20 09:26

Det är väl jättebra att misshandelsfallen och personrånen inte ökar mz_lzrd? Man kan nästan få uppfattningen att du hellre skulle vilja se det motsatta.

Mormodern492015-04-20 10:24

Nu får du ge dej, Måns , Jag har mina åsikter , de kommer du inte kunna övertyga mig är fel , Läs du dina statestiker om du förlitar dej på dem . Som jag upplever det , är min verklighet ivarjefall , annorlunda

Sote2015-04-20 12:39
Antal inlägg: 3557

Det är skillnad på fakta och känslor. Det är en sak om du känner dig otrygg där du bor för att du hör om våld och känner dig otrygg att gå ut men om det enligt statistiken är så att våldet faktiskt inte har ökat då ligger ju problemet på ett annat plan. Då låter vi känslorna ta över och styra våra liv. Det kan ingen statistik i världen ändra på.

Nora1 - Ej medlem längre2015-04-20 14:31
Antal inlägg: 2885

Jag tror att förklaringen till att jag tycker att det händer mer elände nu än tidigare beror på att jag följer nyhetsflödet på ett annat sätt nu än jag gjorde innan "smartphonen" kom in i mitt liv.
Innan "smartphonen" gjorde sitt inträde så läste jag lokalblaskan lite slarvigt på morgonen. Där kunde man inte läsa så mycket om vad som hände i Karlstad, Göteborg osv. På kvällen kollade jag på aktuellt där man inte heller tar upp allt som sker i alla delar av vårt land.
Nu läser jag nyheter på "phonen" ofta hela dagarna. Om manexempelvis bara läser t ex Aftonbladet på phonen så får man uppdaterat allt som händer i hela vårt avlånga land oavbrutet. Det tror jag är anledningen till att jag tycker att "det händer mer skit nu för tiden".

Måns_E2015-04-20 14:45

Jag kan såklart inte få dig att känna på något annat sätt än du gör Mormodern, om du har bestämt dig för att det är på ett visst sätt.

Däremot så kan jag upplysa dig om att BRÅs statistik ger en annan bild. Jag personligen tror mer på torr statistik än folks upplevelser. Jag tror inte att det är nyttigt att gå omkring och tro att samhället har blivit mycket farligare än vad det faktiskt är.

Mormodern492015-04-20 15:16

Nyttigt nej , men fakta är nått helt annat . Man kan ju faktiskt inte blunda för verkligheten , då anser jag att man är naiv , Vara förutseende , tycker jag bara är bra

Taxtaxtax - Ej medlem längre2015-04-20 16:03
Antal inlägg: 214

10 år gammal sammanställning, men mekanismerna är exakt de samma idag, bara ytterligare tusenfalt förstärkta av webb- och sociala medias ytlighet och fokusering på sensationsvärde.

dartcenter.org/conte...TU GIkhdbCQ

"Exposure to disproportionate news coverage is related to elevated levels of fear and perceptions of personal risk."

"Newspaper coverage of crime is not reflective of actual crime rates. Biases of gender, age, race, socioeconomic status, and relationship status are documented in several publications. Evidence suggests that such biases influence public perception of perpetrators and victims. Repeated exposure to unbalanced information appears to lead consumers to perceive higher risk and feel greater fear of falling victim to violent criminal activity."

Måns_E2015-04-20 16:53

Genom oberoende statistik så blundar man inte för sanningen. Tvärtom, det är ju den som beskriver verkligheten så objektivt som är möjligt.

BRÅ har som uppgift att mäta brottslighet, det ligger inte BRÅs intresse att vare sig skönmåla eller svartmåla verkligheten. Däremot så finns det en hel del andra intressen idag som vill svartmåla samhället. Ett exempel är S+MP som gick till val på att "något har gått sönder" utan att kunna specificera det särskilt väl, ett annat exempel är SD som vill få det till att precis allt har gått åt helvete för att det finns asylsökande och rumänska tiggare i Sverige.

Problemet är dock att denna verklighetsbeskrivning inte stämmer. Det begås inte fler brott idag än för 10-20 år sedan. Den största skillnaden är möjligen att vi har fått en polis som inte längre bryr sig om vissa brott.

bolo2015-04-20 17:26
Antal inlägg: 1061

De som är äldre än 40 vet vad "förr" var.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?