Spelrum
Giraffen34
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 439

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mz_lzrd2015-10-06 14:28
Antal inlägg: 2498

Fö har vi kommit från ämnet för tråden inser jag nu. Ber om ursäkt.

MickelRav - Ej medlem längre2015-10-06 21:26
Antal inlägg: 323

Kovikstippen: du har helt rätt i att antalet jobb inte är statiskt. Men som du kanske vet tar det ofta mer än tio år för vissa invandrare att få ett jobb, vissa får aldrig något. Dessa människor ska då, om de ska få vara kvar här i landet, försörjas av någon. Vem tror du gör det? Nu förstår jag det i och för sig så att du är enig med mig i att man INTE ska få stanna här om man inte försörjer sig själv. Det är sedan vi verkar bli oense.

För invandrares arbetslöshet förklaras på intet sätt av att svenska arbetsgivare skulle vara särskilt elaka mot den gruppen. Tvärtom är det ofta kompetensen som saknas och språket som fallerar. Jag sitter faktiskt i skrivande stund och tittar på Kalla fakta. Där är en invandrarläkare som på fullt allvar genomför en så kallad oskuldskontroll. En läkare, alltså! Men varje svensk, utbildad läkare vet att det finns ingen mödomshinna och alltså kan ingen oskuldskontroll genomföras. Är det den här typen av invandrar"kompetens" du tycker att vi ska använda oss av i Sverige?

Vad beträffar boende är det inte konstigt alls att hyresvärdar/bostadsrättsf öreningar säger nej till invandrarfamiljer om det handlar om många personer. I Sverige är det inte okej att bo för många på en viss kvardratmeteryta. Det skapar sociala problem om för många tränger ihop sig och vi ska inte tillåta det. Sverige ska inte tillbaka till fattigsamhället. Det är självfallet de som kommer hit som ska anpassa sig till det vi bestämt ska gälla här - inte tvärtom.

ttiittii - Ej medlem längre2015-10-06 21:42
Antal inlägg: 37631

MickelRäv.Du skriver att i Sverige är det inte okey att bo många per kvadratmeter är det något Du hittat på själv eller har Du källa på det ?Är det lagligt att neka någon boende för att dom kommer från ett annat land ?nä det är diskriminering.
Och att tro att alla Läkare som inte är födda i Sverige inte är kompetenta ja det påståendet är så dumt så det finns inte

limpan__22015-10-06 22:19
Antal inlägg: 2847

ttiittii...tror du bör läsa om. Det är inte det han skriver.

ttiittii - Ej medlem längre2015-10-06 22:23

Kovikstippen,fruktansvärt kränkande att skriva "orkar" komma till Sverige,Dom kan iofs stanna i Syrien och dö,jag tycker inte det är ett alternativ.
Skulle det inte vara krig i Syrien så skulle dom inte komma hit.

Och dina tydliga krav på flycktingar/ invandrare att Dom ska lära sig Svenska,Och De flesta har mer utbildning i Historia och Geografi en vad Svenskar har Vi talar om ett sivilicerat folk som har grundskola gymnasium hlgskola och universitet men Du kanske inte viste att det fanns skolor i Syrien,På ditt sätt att skriva uppfattar jag att Du tror att dom dom kommer hit är nåhonting mitt i mellan apor och flrståndshandikapoade som absolut vill klara sig ifrån eller smita ifrån att lära sig Svenska,Vem vet dom kanske gömmer sig i skogen på vindar och i källare för att slippa lära sig Svenska.Du har så fel som det går att ha.

ttiittii - Ej medlem längre2015-10-06 22:25

Ok limpan jag kan ha läst fel

MickelRav - Ej medlem längre2015-10-06 23:52
Antal inlägg: 323

Men snälla titti, nu får du väl ändå lugna ned dig. Det får väl ändå vara någon måtta på dumheterna.

Nej, det finns inget lagrum som reglerar hur många som får bo i till exempel en lägenhet. Var ser du att jag skrivit det? (Däremot kan en hyresvärd få rätt och har fått frätt att vräka en familj på grund av trångboddhet. Det handlar då om att grannar har blivit störda, slitaget har blivit större än vad hyresvärden har skyldighet att acceptera, familjen tagit orimliga resurser avseende till exempel tvättider och så vidare.) Jag använde ordet "okay" och det är precis vad det handlar om. Trångboddheten i Sverige så sent som på 1800-talet var en kraftigt bidragande orsak till bland annat smittspridning och därmed sjukdom och död. Att trångboddhet även innebär att ett normalt socialt liv blir omöjligt lämnar jag just nu därhän.

Och nej, det är inte ett brott att inte ge en invandrare jobb.

Vad beträffar att du påstår att jag skulle ha hävdat att alla läkare av utländsk härkomst är olämpliga för sitt jobb ser jag det närmast som förtal. Du kanske ska överväga dina ord, särskilt som du är kvick att svänga dig med svepande formuleringar om vad andra säger.

ttiittii - Ej medlem längre2015-10-07 00:43

Det är ett brott att inte ge en invandrare jobb för att hen är invandrare.
Jag förstår att Du har stora problem i ditt hyresområde.smittspridnin g på 1800- talet känns inte överdrivet relevant just nu.Men det är ditt val att ha stora problem med invandring och flyktingar,Det bygger kanske mest på okunskap och överdriven rädsla

kovikstippen2015-10-07 07:40
Antal inlägg: 979

Men snälla titti, nu får du väl ändå lugna ned dig. Det får väl ändå vara någon måtta på dumheterna.

Du läser mina inlägg som jävulen läser Bibeln.

Ingenstans någon gång har jag ens antytt att invandrarna har sämre kunskaper än vi. Flera gånger tvärtom faktiskt.
Men invandrarnas historiekunskaper inbegriper troligen ingen djupare analys av just Sveriges historia. Deras geografikunskaper är troligen begränsade vad gäller Sveriges stift och fauna. Eller vad tror du?

Jag tror nämligen man behöver förstå sin omgivning för att kunna bli inkluderad i ett samhälle. Då är språk, historia och geografi nyckelkunskaper.

Jag påstår heller inte att invandrarna inte vill. Jag hävdar dock ofta och enträget att svenska systemet förbjuder dom att aktivera sig. Jag hävdar ofta att Sveriges invandringspolitik mest går ut på att försvåra, förbjuda och begränsa och i mycket ringa mängd till att stötta och hjälpa.

Hur tolkar du det när jag skrivit (flera gånger) "släpp invandringen fri, sats pengarna på att hjälpa i stället för lotteribetonad utredningar"

Sug på meningen en stund och förklara sedan varför du attackerar mig som främlingsfientlig.

kovikstippen2015-10-07 07:55

Tiittii.
Vad du hittar ordet "orkar" i mina inlägg får du nog antingen definiera eller ta tillbaka.

Att du inte sympatiserar med mina åsikter är en sak, men var snäll och hitta inte på åsikter som jag inte uttryckt.

Jag skriver ganska långa inlägg just för att DU inte ska behöva hitta på "vad jag egentligen menar". Bortsett från mobilens skojiga avstavningar står det i texten vad jag tycker. Är något oklart förklarar jag gärna.

I övrigt är dina inlägg just av den typen som blivit så typisk i svensk debatt - Man lägger ner timmar på att diskutera ord och väldigt lite tid att diskutera frågeställningen. Som om det spelar någon roll för en afrikan om det heter negerboll eller chokladboll? Det är en helt ointressant fråga som aldrig kan leda till förändring. För afrikaner är det viktigare att få jobb, utbildning, bostad och massa andra saker. Alla med vettiga perspektiv skiter fullständigt i namnen på olika bakverk.

Men i ett missförstånd tröstande Sverige har det blivit en sport att vrida på varje stavelse och verkligen försöka missförstå skribentens andemening.

FinPralin2015-10-07 07:59
Antal inlägg: 86

Jag måste säga att jag också reagerar på stilen här. Finns det ingen som håller ordning på just forumen? Är det verkligen fritt fram att sitta och påstå att medlemmar skrivit saker de inte gjort? Jag tänker på titti som i flera fall här påstår saker om andra debattörer som inte är sanna om man läser deras inlägg. Får det verkligen gå till så här?

Nora1 - Ej medlem längre2015-10-07 08:21
Antal inlägg: 2885

FinPralin. Hur tänker du då? Ska någon läsa alla inlägg, sätta sig in i problematiken och förklara dem? Tänk om denna person också missförstår inläggen? Att någon ska gå in och styra upp inlägg alltför ofta är inte något som jag tycker att man bör sträva efter. Det är väl inte svårare än att den som blivit missförstådd själv förklarar sig?

FinPralin2015-10-07 08:25

Till nora då:

Det här handlar inte om att missförstå. Personen i fråga påstår ju uttryckligen att andra sagt saker de inte gjort. Lätt som en plätt - och så borde man inte få bete sig.

Nora1 - Ej medlem längre2015-10-07 08:35

FinPralin. Du tror alltså att personen i fråga hittar på saker för att jävlas?

Nora1 - Ej medlem längre2015-10-07 08:42

För övrigt räcker det att gå en sida (2015-10-06 09:16) tillbaka för att hitta följandemening i koviks inlägg.

"Jag anser att samtliga som orkat komma hit till kalla Sverige är lite av övermänniskor"

FinPralin2015-10-07 09:02

"FinPralin. Du tror alltså att personen i fråga hittar på saker för att jävlas?"

Kan jag inte bedöma. Det kan finnas andra orsaker till beteendet och personligen tror jag att det är så det är. Men det viktigaste i det här är precis det kovikstippen skrev nu: viktiga debatter urartar därför att deltagare diskuterar sitter och "missförstår" och tjafsar om helt ointressant skit. Därför också är det här mitt sista inlägg. Jag är helt ointresserad av en fortsatt diskussion med till exempel dig. Den ger ingenting.

Faktum kvarstår dock: om man inte styr upp den här typen av tråkigt beteende så tappar folk nog lusten att debattera seriösa ämnen här på Beta.

Nora1 - Ej medlem längre2015-10-07 09:13

Då tar jag sista ordet då, tack. Jag tycker att forumet ska vara till för alla och inte bara för den självutnämnda eliten. Ett sånt forum skulle bli ett fruktansvärt tråkigt forum.

kovikstippen2015-10-07 09:57

Tack Nora (och tiittii).

Hur känns meningsbyggnaden i meningen du refererar till. Passar ordet "orkar" in eller är det troligt att ett sk avstavningsprogram bytt ut ett ord mot ett annat?

Går det verkligen inte att se andemeningen trots detta? Eller är det kul att märka ord, och sedan vrida missförståndet ett varv till och göra just det ordet till hela inläggets nyckelord och att man därigenom sett "sanningen" och avslöjat skribentens innersta (illvilliga) åsikt.

I just detta inlägg vet jag inte vad som hänt. I sin kontext kan man utläsa "orkat" även som ett positivt ord i bemärkelsen "envis", "fokuserad", "målmedveten" "trots svårigheter" osv.

Orkar (:-)) man läsa även påföljande mening känns ju den tolkningen troligare än ttiittiis påhopp.

I sin kontext hyllar jag invandrarna som kommer hit och som i någon mån är sitt folks elit som verkligen har alla möjligheter att lyckas här i Sverige - om myndighetssverige slutar sätta krokben för deras försök.

Hur ni får det att bli främlingsfientligt är en fråga mellan er och er psykolog..

Mickelrav.

Om myndigheterna koncentrerade sina resurser på att få in invandrarna i samhället i stället för att leta orsaker till utvisning, kommer invandrarna komma in mycket snabbare.

På 60-talet satte vi först invandrarna i jobb och därefter i skolbänken. Idag gör vi tvärtom. Många nyanlända skulle må betydligt bättre om dom fick jobba i stället för som idag, sitta ute i skogen och vänta. Och vänta. Och vänta.

För vårt egen folk hyllar vi individuella lösningar. Men i flyktingpolitiken dras alla över en kam. Pragmatism är ett okänt begrepp.

För att få nyanlända i arbete borde staten starta statliga bolag. Där målet är samhällsnytta och inte aktieägarnytta.

mz_lzrd2015-10-07 11:00

Men Koviks, på 1960-talet kom invandrare hit för att jobba, vi hade ett arbetskraftsunderskott, vi importerade arbetskraft från t ex forna Jugoslavien och Ungern. De flydde inte från krig, de utvandrade för att arbeta. De gick rakt in i fabrikerna t ex Felix och Findus, Höganäs gruvbolag där de bar sten, Klippans pappersfabrik osv.

Idag har vi inget arbetsunderskott. Vi har en växande svart ekonomi, men det är inget som bygger ett samhälle, tvärtom.

Vem ska finansiera de statliga företagen som ska syssla med samhällsnytta? Jag kan bara se att det är skattebetalarna som ska stå för fiolerna.

mz_lzrd2015-10-07 11:03

FinPralin, om du hittar inlägg här som strider mot forumreglerna, så kan du anmäla dem till moderatorn. Det finns inget forum i världen där moderatorerna kan följa alla trådar i realtid.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?