Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade11
Mobilspel
Pågående19 505

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132016-01-07 06:39
Antal inlägg: 17540

Locomondo
OM nu SD är på väg mot något liknande så har ju du och de som delar din för många att retoriskt döma SD:are och kräva att de inte få uttala sin agenda möjliggjort det.

Ni har ju de facto drivit på så att människor får välja i blindo då - eftersom det i så fall är ni som tvingat dem att spela under falskt flagg.

Inget parti - ens historiskt?

Återigen - det var Sverige som ställde krav på J i judars pass så att de kunde sorteras bort innan de kom in i Sverige .. glöm inte det.
Det var ett nazistiskt vänligt Sverige som tillät tyska tåg passera genom landet och som tystade kritiken .. t ex Torgny Segerstedt och Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning.

Det var svensk regering som samlade upp kommunister i läger - som en flört med Hitler.

Så det du säger är helt enkelt historielöst.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-07 06:48
Antal inlägg: 3768

Ok, jag förstår. Jag har inte så mycket mer att säga då.

micro1132016-01-07 06:56

Det här är också en del av Sveriges historia

Statens institut för rasbiologi
Fredagen den 13 maj 1921 fattade riksdagen utan omröstning beslut att upprätta ett Statens institut för rasbiologi
sv.wikipedia.org/wik...ra sbiologi

Jag är av samesläkt -- det folkslag som av rasbiologer i Sverige -- med riksdags och regering godkännande sågs som undermänniskor som kunde förstöra den "nordiska rasen"

"Den fara Lundborg såg var att samerna bytte kläder, talade svenska och bodde i hus. Då skulle de bli osynliga och på sikt försämra det han såg som den nordiska rasen och det svenska folket."
[...]
Detta till trots fortsatte Lundborg in i det sista att tro på sina idéer om samerna och finnarna som lägre stående raser. Svenskarna var herreras, högre stående och därför var det helt riktigt att kolonisera både land och människor, samer, tornedalingar och finnar.
www.samer.se/4807

www.samer.se/1042

Och glöm inte klassningen av romer
-Genom hela 1900-talet har romer och resande konsekvent behandlats som andre klassens människor. Som en röd tråd genom såväl myndigheter, kommuner och medborgarnas inställning till romer och resande så ser vi fördomar, diskriminering och under stora delar av 1900-talet rent rasistiska fördomar, fortsatte han.
[...]
På 1800-talet och ända fram till andra världskrigets slut försvårades möjligheterna för romer att utöva sina traditionella näringar genom olika förordningar om handel och om lösdriveri.

Mellan 1914 och 1954 gällde invandringsförbud för romer.

Under mellankrigstiden fördes rasbiologiska tankegångar och romer sågs som ett hot mot den svenska folkstammen.

Övergrepp begicks också inom ramen för steriliseringslagstiftnin gen.
"
www.svt.se/nyheter/s...ri minering

Så vilken rasism är det vi inte sett i något politiskt parti tidigare?

micro1132016-01-07 06:59

Du har dock rätt i en sak

"Är det inte konstigt att inget annat parti (inte ens historiskt mig veterligen) har en sådan överrepresentation av "enskilda" fall/individer med rasistiska/nedlåtande uttalanden när de tror att ingen avlyssnar de?"

Nej, det handlade inte om enskilda fall/individer som kom med rasistiska uttalanden i smyg .. Det var riksdagspolitik och skedde öppet.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-07 07:03

Menar du att du anser att det är ok? För att det har hänt tidigare?

micro1132016-01-07 07:07

Locomondo
Jag besvarar ditt påstående om att rasism och rasistiska uttalanden av samma mått SD inte återfinns i något parti ens historiskt.

Faktum är att SD inte gett uttryck för samma tankar som var öppen riksdagspolitik tidigare.

I övrigt röstar jag inte på SD - däremot är jag för både gränskontroll och kontrollerad flyktingmottagning - och mot öppna gränser och regellöshet.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-07 07:18

Jag skulle ändå säga att det är viss skillnad på nutid och historia. Världen såg annorlunda ut på 30-talet och med det menar jag inte att jag på något sätt försvarar det S gjorde då, bara att världen såg annorlunda ut. Precis som den gjorde på tex 1800talet när folk svalt ihjäl.

Men nutid skulle man väl ändå kunna kalla idag och tillbaka till iaf 70-talet?
Oavsett, bör vi inte lära av historien istället för att säga att "de andra betedde sig illa då, så då ska vi få göra det nu"?

Ditt exempel med Hitler är lysande. Bör vi inte se varningssignalerna idag för att slippa hamna i samma situation när ett parti med sådan retorik får tillräckligt med makt?

micro1132016-01-07 07:25

Locomondo
Fast vi har inte sett samma retorik från SD. OM de är den politik de tänker föra så har de effektivt tystats och tvingas gå under falskflagg .. Människor väljer politiken - inte historien och inte på vad enskilda företrädare sagt eller gjort.

Vi kan lära av historien - ja. Vad händer när för många etniciteter skall tvingas in under samma kappa?
Se på Jugoslavien.

Vad händer när man bara spenderar och inte bryr sig om att samhället har begränsade resurser. Se på Grekland.

Vad händer när majoriteten särbehandlas negativt i förhållande till en minoritet. Se på Rwanda.

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-07 07:30
Antal inlägg: 2885

Man kan väl inte sluta tala om vad SD står för pga att de då går under falskflagg. Vad är det för resonemang? Det är som att tala om för barnen att de inte får röka för då börjar de smygröka.

micro1132016-01-07 07:32

Nora1
Det är en väsentlig skillnad på att tala om vad något står för - och att tvinga ett parti till tystnad.

Om ni inte upptäckt det så var det när SD tvingades in i "rumsrenhet" som de vann röster och tog sig in i riksdagen.
Nu får man välja utifrån den politik de för -- och vad de har för dold agenda blir bara gissningar.

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 07:33
Antal inlägg: 4735

Det är trevligt att Ivar Arpi dammar av den gamla nazistiska konspirationen om kulturmarxism igen.

Jag tror att SD:s politiska ledning sitter bakom en fernissa av anständighet och om de kommer till makten kommer den fernissan krackelera och deras rätta rasistiska jag kommer att visa sig. Då kommer de splittra min kärnfamilj, som till 66.6 procent består av invandrare av första generationen.

SD:s väljare är en mer svårgripbar massa och består säkerligen av de som tror på och vill införa SD:s bakomliggande agenda. De som inte har den klarsynen eller röntgensynen och ser igenom fernissan kan man endast anklaga för att vara nyttiga idioter. Det epiteten kan man klistra på alla som röstar utan att sätta sig in i agendan hos det parti man röstar på.

micro1132016-01-07 07:35

totravel
Självklart kan man det, precis som man klistra "nyttiga idioter" på dem som inte inser konsekvensen av fri invandring.

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 07:39

Vem, förutom John Lennon, är för fri invandring? Finns det någon som har den uppfattningen i den här tråden, tycker du?

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-07 07:39
Antal inlägg: 2885

micro.. Det är ingen väsentlig skillnad. Och om det skulle vara det så är inte lösningen att hålla käften utan tvärtom. Då måste vi väcka opinion och tala om för väljarna vår åsikt om vad SD står för. SD är ett offentligt parti som är avlönade av oss. Vi har alltså all rätt att använda vår yttrandefrihet och vi behöver inta alls ta hänsyn till deras känslor så länge vi håller oss till sanningen.

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 07:43

Nora1,

Problemet uppstår väl när man börjar kalla gruppen SD:s väljare för både det ena och det andra. Att kalla politiska partier och deras ledning för exempelvis rasister kan väl inte vara straffbart, eller? Rätta mig om jag har fel.

micro1132016-01-07 07:44

totravel
Ja, det tycker jag.

Nora1
Jo, det är en väsentlig skillnad - och när motståndare försöker klistra på motparten etiketter som denne inte visat så blir det aldrig särskilt trovärdigt.

Har ni inte upptäckt det än? SD växer. Det betyder att väljare som tidigare lagt sin röst på de traditionella partierna väljer om.
Smutskastningsstrategin fungerar alltså inte.

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 07:46

Det känns som om det finns en anledning att påtala att det finns en distinktion mellan att värna om människors rätt till asyl och fri invandring. Vissa tråddeltagare verkar ha mycket svårt för att göra den analysen.

micro1132016-01-07 07:52

totravel
Ja, vissa tråddeltagare tycks ha det ja. Instämmer där.

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 07:53

Det är ju som du själv säger, micro; det blir inte speciellt trovärdigt när en meningsmotståndare försöker klistra på motparten etiketter som denne inte visar.

totravel - Ej medlem längre2016-01-07 07:54

micro,

Vad är fri invandring för dig?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?