Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade33
Mobilspel
Pågående19 543

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mollee - Ej medlem längre2016-01-13 14:16
Antal inlägg: 6087

En fråga till er alla:

Min pappas morfar var finsk.
Min mammas mormor och morfar var bägge samer.

Är jag etnisk svensk?

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-13 14:25
Antal inlägg: 3768

Vad tycker du själv att du är? :)

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-13 14:25

Följdfråga: Hur mycket påverkar det dig i vardagen?

mollee - Ej medlem längre2016-01-13 15:22

Vad betyder etnisk svensk? Har det med gener eller kulturell tillhörighet att göra?

Jag är medveten om mitt ursprung och finner den samiska kulturen fascinerande. Men jag är ju inte uppvuxen i den kulturen, så jag kan intwe påstå att jag är en same. Jag antar att jag känner mig svensk.

mz_lzrd2016-01-13 15:46
Antal inlägg: 2498

totravel, jag tycker inte att jag överreagerar, jag tycker att det var ett hutlöst påstående, och eftersom påståendet - som inte framställdes som ett påstående utan som fakta - var sanktionerat av vårt lands regering, så tog jag det på större allvar än om t ex du eller Lågintensiv hade sagt det.

Jag blir aldrig betraktad som helsingborgare av helsingborgare. Jag är inte uppvuxen här, jag är uppvuxen hela 6 mil härifrån. Jag talar en annan dialekt som helsingborgare omedelbart hör inte är helsingborgsdialekt.

Mollee, man kan definiera etnicitet utifrån ett genetiskt perspektiv (DNA) eller utifrån ett etnologiskt perspektiv (kulturell identitet). Och aldrig mötas de två, höll jag på att skriva, men det gör de ju ändå ibland.

Rhotheta2016-01-13 15:54
Antal inlägg: 4992

Locomondo.

Mollee har tydligen ett oklart samiskt ursprung.

Låt oss leka med tanken att hon inte lyckas att reda ut om hon är same eller ej.

Har det den minsta relevans för huruvida det finns en samisk etnisk grupp med en samisk kultur, som på intet sätt kan spåras till två enstaka individer utan har utsatts för influenser och diversifierats genom tiderna.

Kan du eller jag välja att kalla oss samer och ta del av de juridiska undantag som gäller den samiska minoriteten?

Kan det vara så att etnologiska grupper kan existera med både självklara medlemmar, gränsfall, samt grupper som definitivt inte är medlemmar?

Om det är så, finns det en bakomliggande poäng eller budskap med att diskutera gränsfall. Om det inte är så, vad är samer?

mollee - Ej medlem längre2016-01-13 15:55

Ah, men då är ju frågan om etnicitet relativt godtycklig?

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-13 16:00
Antal inlägg: 2885

Fråga:

Dagens bäste svensk säger intervjuaren på tv-n. Är det rätt?

Det handlar om skidskytten Torstein Stenersen som idag kom på sjunde plats i skidskytte.

Han är född och uppvuxen i Norge, kom till Sverige för nio år sedan. Nyligen bytte han till svenskt medborgarskap. Han säger att han känner sig som en svensk.

Rhotheta2016-01-13 16:04

Silly me. Det skall vara frågetecken efter näst sista meningen. Jag ifrågasätter nyttan.

Godtycklig är inte det bästa ord jag kommer på. Kantat av gråzoner och oklarheter snarare. I de områden vi mottager migration ifrån är etnicitet jätteviktigt. Giftermål kusiner emellan är inget ovanligt. Konflikter kan vara hundratals år gamla. De människorna låter vi obekymrat bli grannar här. Jag uppfattar inga gråzoner när jag diskuterar med mellanöstern- och balkanfolk. Det oklaraste är om syrianer och assyrier är delar av samma folk. De är i alla fall ofta oense.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-13 16:08

Rhoth:
För mig är det helt egalt faktiskt. Om jag tycker att jag är nåt och nån annan tycker att jag inte är det så går mitt leende ändå från öra till öra :)
Om Mollee flyttar upp till Samioslavien, bor i kåta, skaffar renar och älskar sitt liv så får hon absolut anse att hon är same.

Den här joddlaren från Lappland som var med i schlagern senast. Är han inte same? Trots att han föddes som Alberto i Colombia (har jag för mig).
Vem är allsmäktig att bestämma att han inte skulle vara same?

mollee - Ej medlem längre2016-01-13 16:10

Jojkare, inte joddlare xD

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-13 16:12

Följdfrågor. Skulle man kanske ha sagt "Dagens bästa norsk" trots att han tävlade för Norge.

Ska man sluta kalla Slatan för svensk i sportjournalistiken?

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-13 16:12

fel. trots att han tävlade för sverige

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-13 16:15

Eller kanske Sveriges bäste norsk.

Förstår ni inte hur stolligt det blir?

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-13 16:41

Hahahah....jojkare är det ju :D

Tänk om Tilde skulle börja tävla för Sverige?
Då skulle hon bli Sveriges bästa Chilenar-brasiliansk-kuba nska?
Tänk er Hegefors försöka sig på att referera nåt sånt. Vad tokigt det skulle bli :)

Rhotheta2016-01-13 16:41

"Kan du eller jag välja att kalla oss samer och ta del av de juridiska undantag som gäller den samiska minoriteten?"

Rent tekniskt är det så att den som saknar vissa SNP:ar inte är same, men om just du skulle accepteras bland samerna som genuin same pga intresse och talang tror jag nog att du blir hederssame. Om Bert Karlsson dock flyger in 30.000 thailändare som skall fiska och jaga som varandes samer, tror jag att dessa egendefinierade samer skulle underkännas. Även om de joddlar. :-)

Jag tolkar dig dock som att du inte anser att samer har någon form av äganderätt till sitt varumärke utan vem som helst skall på eget initiativ och i alla lägen kunna välja att vara same och det är ingenting som de 70.000 svenska samerna skall lägga sig i. Har jag förstått dig rätt då?

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-13 17:02

Nja, det finns väl lite trovärdighet i det hela också.
Om du åker på semester till Rimini och anser att du är italienare så skulle jag väl kolla lite snett på dig.
Om du däremot har flyttat till Napoli, bott där i 20 år, kör vespa, använder händerna mer än munnen när du talar och visslar efter tjejer som om du vore Romeo så...ja, varför inte? :)

Rhotheta2016-01-13 17:21

Jag är inte riktigt oenig. På individnivå kan en person hedra och anamma en kultur så mycket att han definitivt upplevs tillhöra den på alla sätt. I sådana lägen är det fullkomligt ointressant huruvida han är etnisk medlem eller ej. Jag kan lätt tänka mig båda. Det är när han vill sälja ut landet han flyttat till och hånar och kritiserar urinvånarna som han kan glömma att kalla sig same eller italienare, hur mycket vespa eller skoter han än kör. Då är han bara en inkräktare och imitatör.

Verkar det rimligt för dig?

Rhotheta2016-01-13 17:24

Och då må han vara kolsvart med d-vitaminburk i Haparanda eller albino med tippex som solskydd i Tanzania.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-13 18:48

Låter absolut rimligt.
Men händer det ofta att någon som hånar invånarna och verkar känna avsky för det folket VILL bli sedd som en av de?

Har det hänt dig? :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?