Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 58 |
Mobilspel
Pågående | 19 523 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-02-03 12:27 | |
![]() | Du kan sluta med att förolämpa först så kan diskussionen fortgå istället. Flyktingar hade fortfarande flytt oroshärden när den är dödlig. Och förmodligen hade många av de kommit till Europa och en del till Sverige. Eller har du facit på fiktiva händelser? | |
mz_lzrd | 2016-02-03 12:40 | |
![]() | liminal 11.38: Man ska undvika att appellera till moral, helt enkelt för att moral varierar högst betydligt mellan olika människor. För en troende muslim kan det vara djupt omoraliskt att tonårsflickor tillåts bada på badhus tillsammans med män. Det kan också vara omoraliskt att kvinnor tillåts visa naken hud. För en sekulariserad person kan det vara omoraliskt att inte män och kvinnor har samma rättigheter. Osv. Exemplen är oändligt många. Ska vi ha moral som måttstock så får vi fråga oss vems moral som ska gälla. Fundamentalistiska muslimer som strider för att införa ett nytt kalifat är fullständigt besatta av moral, rätt och fel, vilket rättesnöre människan ska leva efter. Självmordsbombare självmordsbombar av moralisk övertygelse. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-02-03 12:46 | |
![]() | mz_lzrd, Vilket måttstock ska politiken ha? | |
Rhotheta | 2016-02-03 12:50 | |
![]() | Jag har haft tålamod. Det är slut. Vill ni fortsätta själva tänker jag inte hindra er. Min ståndpunkt är tydligt beskriven, så länge man håller sig till mina formuleringar och inte hittar på egna. Jag inväntar trådens ämne. | |
mz_lzrd | 2016-02-03 12:52 | |
![]() | locomondo, du använder dig av härskarteknik i stort sett oavbrutet, och du duckar så fort du får en rak fråga. Då ska motparten gå ut och andas eller sluta förolämpa dig. Man bör försöka låta bli att ta till såna "knep" i diskussioner, även om det kan vara oerhört frestande. Dina påståenden om att Sverige är skyldig till konflikterna i Mellanöstern för att Sverige har haft vapenproduktion håller inte. Kanada och Finland är två av världens vapentätaste länder, de krigar inte. Det är alltså bara fantasi att tillgång till vapen oundvikligen betyder krig. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-02-03 13:05 | |
![]() | Att du har uppfattat det som att jag anklagar Sverige för att vara skyldig konflikterna i Mellanöstern får stå för dig. Du kan väl inte klandra mig för hur du uppfattar saker och ting? Jag hävdar att Sverige är EN DEL AV DET och det pga att vi säljer vapen genom Bofors. Vapen som används i krig. Vilket återigen är vapens enda ändamål. Punkt. Om du tycker sig förstå något annat så fråga gärna en extra gång vad jag menar. Så slipper du komma med långa meningslösa inlägg där du på intet sätt svarar på något jag skrivit. | |
janne121212 | 2016-02-03 13:18 | |
![]() | "Vapen som används i krig. Vilket återigen är vapens enda ändamål. Punkt." Är det inga argument som går fram till dig över huvud taget? Kam du inte inse att vapen kan ha en avskräckande inverkan och därmed förhindra krig? | |
mz_lzrd | 2016-02-03 13:20 | |
![]() | Och där har vi härskartekniken igen, loco."långa meningslösa inlägg där du på intet sätt svarar på något jag skrivit". Och så den klassiska locomotoriska duckningen: Du har just suttit och hackat om hur Sverige tjänat massor på Bofors vapenförsäljning (fast du har nogsamt undvikit att presentera några siffror), och att vapen är det som skapar krig. Men det gick inte hem så nu heter det att nä, det har du inte sagt. Nu är det jag som har tolkat dig fel =D Jag inväntar också trådämnet igen. | |
Rhotheta | 2016-02-03 13:23 | |
![]() | FYI Jag är helt enig med mz_lzrd. Hon, jag och ingson (vad jag kan utläsa) uppfattar dina formuleringar likadant. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-02-03 13:54 | |
![]() | Och det är ett rent sammanträffande att ni alltid är emot mig också? Kan det spegla ett sätt att läsa det jag skriver? :) Ni får jättegärna peka ut var jag skriver att Sverige står för all vapenexport i världen och att Sverige är skyldig till allt ont. Jag ska försöka skriva riktigt riktigt tydligt nu. Sveriges vapenexport är en del i den stora spridningen av vapen i världen. Vapen som används både till att ha på lager och brösta upp sig med och som används i konflikter. Ena dagen säljer man vapen till någon "snäll", nästa dag är denne inte snäll längre men behåller vapnen likväl. Vad är det som är så svårt att förstå i ovan text? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-02-03 15:10 | |
![]() | Ska man bortse ifrån moralen? Det är väl just moralen som är kärnan i diskussionen om vi ska sälja vapen till ex krigförande länder, länder som bryter mot mänskliga rättigheter osv. Om man bortser ifrån moralen så är ju svaret givet. Sälj till vem som helst, var som helst. Det är bara inkomsterna som räknas. Att bry sig om flyktingar ifrån dessa länder är väl också moraliskt tjafs har jag förstått att ni tycker. | |
Lågintensiv | 2016-02-03 15:42 | |
![]() | Då får man fråga sig vad moral är. För mig är moral konsekvenser. | |
Rhotheta | 2016-02-03 15:49 | |
![]() | Locomondo Det är inte semantiken som är problemet och jag ser inget skäl att tro att det skulle gå bättre att tröska igenom allt igen. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-02-03 22:25 | |
![]() | "Att bry sig om flyktingar ifrån dessa länder är väl också moraliskt tjafs har jag förstått att ni tycker." Kan man inte få lite kredd för att man faktiskt redan betalar för de flyktingar som redan har kommit? :) Vi har ju redan stora utgifter, och betalar dem om vi vill det eller inte. Om jag säger att jag vill betala mindre så är jag omoralisk :) Hmmm.... verkar dumt. | |
janne121212 | 2016-02-03 22:40 | |
![]() | www.expressen.se/din...sc hyffert/ Gör att man kräks ännu mer när han berättar för oss andra hur "lite" det kostar. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-02-03 23:25 | |
![]() | Marie Antoinette ringde - hon ville ha tillbaka sin stil :) | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-02-03 23:29 | |
![]() | Loco - Du har tidigare skrivit att du har lättare för att förstå de som tycker likadant som du. Jobba lite på den biten så ska du se att du slipper en del konflikter när du diskuterar :) | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-02-04 00:10 | |
![]() | Hemskt hur ni bedömer åsikter utifrån vem som har dem. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-02-04 07:15 | |
![]() | CM: Vad har jag gjort sade du?? Vart då? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-02-04 07:18 | |
![]() | Och jo, liminal är klarsynt. Läs Lågintensivs senaste inlägg ovan. Är det inte konsekvenserna av vapenförsäljning jag har påtalat här? Hur hade ni svarat om det var jag som hade skrivit hennes inlägg? | |