Spelrum
Giraffen | 26 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 40 |
Mobilspel
Pågående | 20 222 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Tess 08 | 2009-12-10 17:02 | |
![]() | margana: om det ska vara matigt eller mer tilltugg funkar detta ypperligt: gör en deg för vitt bröd och låt jäsa första gången. Kavla den långsmal och bred över vitlöks- och soltorkade tomaterpuré (finns på tub - Coops egna)över hela degen. Vik degen dubbel och skär långa remsor av den och snurra degen innan den läggs på plåt. Låt jäsa andra gången. pensla med lite olja och strö över timjan och flingsalt. Grädda i ca 200 grader ett par minuter. | |
Tess 08 | 2009-12-11 10:26 | |
![]() | funderar på att göra bounty idag.... ska kanske baka trekaka ?? | |
blue_moon | 2009-12-11 11:36 | |
![]() | Apropå julgodis - brukar ni slänga fruktmassan som blir kvar i silduken när ni kokat rosenkvittengelé? Gör inte det, den blir supergod marmelad som försvarar sin plats på gottebordet! Överdragen med choklad blir den utsökt konfekt. Rosenkvitten är små hårda äppelliknande gula frukter med aromatisk doft och smak som sitter på taggiga buskar. Plockas på senhösten och läggs i frysen. När de tinat är de lätta att dela och kärna ur. Om man bara tänker göra gelé behöver man inte ta bort kärnorna, men ska det bli godis också är det en fördel. Dela 1 kg kvitten i småbitar och lägg i 7 dl kokande vatten. Låt sjuda en kvart till mosig konsistens. Häll upp i silduk och låt stå några timmar tills det slutat droppa. Mät upp saften, låt den koka upp och tillsätt ½ kg socker. Koka 5 min och skumma väl. Häll upp gelén i förvärmda burkar. (Geléprov behövs inte, kvitten är otroligt pektinrika.) Nu till godiset. Väg det frånsilade fruktmoset och ge det ett uppkok med hälften så mycket socker som mos. Bre därefter ut det på bakplåtspapper i en stekpanna och låt torka till marmelad på svag värme. Marmeladen kan sen skäras i bitar och (om man så önskar) doppas i smält blockchoklad. | |
blue_moon | 2009-12-11 15:50 | |
![]() | Rättelse: Mät upp saften och tillsätt 3/4 - 1 kg socker per liter silad saft. (Jag brukar få ut 0,55 liter saft och tillsätter då 0,5 kg socker. Det tycker jag är lagom. Det ska varken vara för syrligt eller för sött.) | |
Tess 08 | 2009-12-13 00:02 | |
![]() | Jag visste inte ens att det fanns något som heter rosenkvitten :) Har dock gått igenom recept på nätet och hittat marmeladgodis, fudge osv... | |
mrperfect | 2009-12-13 00:05 | |
![]() | jag har ätit rosenkvittengele, eller om det va nån slags sylt | |
Bettan | 2009-12-13 00:16 | |
![]() | Tant Harietts pepparkaks deg är jättebra. Finns kanske här på nätet om man letar. Tror receptet kommer fårn "vår kokbok" | |
Tess 08 | 2009-12-14 16:01 | |
![]() | Dom brukar bli bra, Bettan! Funderar nu på om jag ska fixa lite till min praktikplats... Det är ju som för tidigt att göra godis till julen... Men lite Bounty på sjukhuset kanske inte är helt fel? | |
Tunnan26 | 2009-12-14 16:37 | |
![]() | Lakrits/chokladtryfflar ca 25-30 st. 200 g mörkchoklad 1 dl vispgrädde 0,5 dl krossad Tyrkisk Peber (Fazer) flingsalt Hacka chokladen, lägg den i en bunke,koka upp grädden, slå den över chokl. Rör tills allt smällt o blandat sig väl. När tryffelmassan svalnat något, blanda i Tyrkisk Peber, som är lagom krossad, slå upp i en form, ca 15 x 20 cm, klädd med plastfilm. Låt tryffeln stelna i kyl över natten, skär den sedan i små fyrkantiga bitar, dekorera med en saltkristall vid servering. | |
Tess 08 | 2010-12-16 12:23 | |
![]() | Av en slump dyker denna gamla tråd upp. Nu har jag gjort brända mandlar, har glömt flagad mandel till wienernougaten, men ska fixa bounty nu... Sen handla! Det blir cellofanpåsar/knyten i år då det är så såvrt att hita burkar som är lagomt fina, lagomt stora och lagomt billiga... | |
Tess 08 | 2010-12-16 19:37 | |
![]() | Ingen som gör julgodis längre?? Är snart klar med tre olika sorter, ska sen göra kola med poklagrisar på... | |
numsan | 2010-12-16 20:04 | |
![]() | Ooohh, jag ska baka, laga och koka massor i helgen!! Framförallt massor av olika typer av tryfflar. Ska definitivt använda receptet här ovan, det låter grymt! Förutom typ 5 sorters tryfflar blir det gräddkola, mozartkulor, knäck, saffransmandelskorpor, pepparkakshus och chilichokladpraliner. | |
Lill-IT | 2010-12-16 20:52 | |
![]() | Min mor envisas med att göra radiokaka till jul. Det är bara hon som gillar den. www.simonssons.se/ra...io kaka.htm | |
Lill-IT | 2010-12-16 20:54 | |
![]() | Oo.. tryfflar är ett måste, likaså knäck, risbräck, ischoklad och gräddkola. | |
Tess 08 | 2010-12-16 20:54 | |
![]() | Sån har jag också gjort, men slutat med det och gör annat gott istället :) | |
Behringer | 2010-12-16 21:01 | |
![]() | Jag köper mitt julgodis på Ica..... | |
Tess 08 | 2010-12-16 21:03 | |
![]() | Eller får det på posten :) | |
Behringer | 2010-12-16 21:09 | |
![]() | *väntar otåligt på* www.youtube.com/watc...fC GwrMhaLg | |
Maja G | 2010-12-16 21:20 | |
![]() | Köper också mitt julgodis på ICA, eller numera på citygross... Skulle också vilja få ett litet rött paket med vita snööören... | |
Tess 08 | 2010-12-16 22:19 | |
![]() | Det är synd att det är så svårt att skicka små paket... Det är antingen olika storlekar på vadderade kuvert eller en storlek på lådan. Kan det inte finnas lite mindre lådor?? | |