Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 493 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Maybach | 2010-01-14 11:06 | |
![]() | Det är väl extremt oartigt att rätta någon som bett om att bli rättad? Även om det kan vara frestande... | |
| Minta | 2010-01-14 11:33 | |
![]() | "Finlandssvenska är en sammanfattande benämning på den svenska som finlandssvenskarna i Finland talar, och räknas till de östsvenska målen. Svenska är ett av Finlands två officiella språk, och enda officiella språk på Åland. Frågan huruvida åländskan bör räknas som finlandssvenska är något kontroversiell, bland annat eftersom åländskan kan anses vara närmare besläktad med uppländskan än med de svenska dialekterna i Fasta Finland. Enligt finländsk folkbokföring [1] 2007 var svenska modersmål för 265 000 invånare i Fasta Finland (5,0 % av befolkningen), huvudsakligen i Nyland, Egentliga Finland och Österbotten, samt 25 000 ålänningar (91 % av befolkningen)." Finsk brytning kallas det väl som de finnar talar som bor här t.ex. | |
| Satyra | 2010-01-14 11:43 | |
![]() | mrperfect - Stina pratar äkta finlandssvenska och inte den form av svenska du menar att hon pratar!! ;-) | |
| kandu | 2010-01-14 11:48 | |
![]() | Ja, mina föräldrar pratar båda med finsk brytning, det är charmigt! Finlandssvenska är obehagligt och inte alls lika charmigt som finsk brytning enligt min mening. Harmar vet jag inte vad det betyder eftersom jag inte har Finlandssvenskt ursprung. Men nu vet jag. Tack för svaret! | |
| Satyra | 2010-01-14 13:38 | |
![]() | kandu - "Finlandssvenska är obehagligt och inte alls lika charmigt som finsk brytning enligt min mening." Så du tycker att Mumintrollen låter obehagliga? :-O Jag tycker de låter juuuuvliga! ;-) (Kvinnan som gör ursprungsrösten till Muminmamman bor förresten granne med min mor och min morbröder, I Hangö, Finland - det ni. ;-)) | |
| Satyra | 2010-01-14 13:39 | |
![]() | minA morbröder! Bäst att rätta mig själv innan någon annan gör det, hehe. ;-) | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-14 13:53 | |
![]() | "Harmar vet jag inte vad det betyder eftersom jag inte har Finlandssvenskt ursprung. Men nu vet jag. Tack för svaret!" kandu Jag kanske var otydlig förut i mitt svar, men jag menar att verbet harmar (böjningsform av harma) finns upptaget i alla svenska ordböcker - i SAOL också. Det behöver iofs inte göra ordet allmänt svenskt, allmänt förekommande, men ett svenskt ord är det (likaväl som ett finlandssvenskt tydligen). | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-14 15:01 | |
![]() | Satyra, kandu, ANDERStG Ååh, jag gillar finlandssvenskan. Det är som bomull för öronen, d.v.s så bedövande vackert så hörselcellerna blir som lite "groggy" för en stund varje gång jag hör den talas. :) "Stina Ekblad talade finlandssvenska senast jag hörde." Alltså, jag vet verkligen inte hur man egentligen ska beskriva hennes accent/dialekt, eller vad man ska kalla det...? Nog lutar det väl starkt åt det finlandssvenska hållet, men jag tycker ändå att visst har väl hennes språk blivit såpass influerat av en mängd annat, så jag vet inte om hon kan anses tala alldeles ren finlandssvenska.....?? | |
| Satyra | 2010-01-14 15:04 | |
![]() | Miss Yoco - Nej, måhända har Stina fått sin dialekt uppblandad med rikssvenskan men att hon skulle låta som en purfinne som pratar svenska tycker jag då absolut inte. Min far var purfinne och hans svenska går inte ens att jämföra med den svenska min mor talar, som är finlandssvensk. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-14 15:13 | |
![]() | "....men att hon skulle låta som en purfinne som pratar svenska tycker jag då absolut inte..." Nej, verkligen inte. | |
| Yamma | 2010-01-14 17:24 | |
![]() | Bara mina elever. Jag är SFI-lärare. ;) | |
| kandu | 2010-01-14 19:28 | |
![]() | Jag har under hela min uppväxt blivit kallad mumin, det var inte så kul att bli retad för sitt "ursprung" då det givetvis ligger mig varmt om hjärtat. Nåja, finlandssvenska känns inte som en favorit. | |
| mrperfect | 2010-01-14 20:30 | |
![]() | Skitsamma om jag har rätt eller fel, jag har lärt mig att det var tvärtom...tror jag ? :) Jag ska kolla läget då jag har möjlighten i alla fall. | |
| XY_ | 2010-01-14 20:53 | |
![]() | Rättar inte, om det inte blir uppenbart tokigt. Det är i princip enbart tecken på försök att hävda sig själv och visa sin vilja att briljera - läs arrogant och ouppfostrat - att göra det. Ofint, helt enkelt. | |
| Chewbacca2 - Ej medlem längre | 2010-01-14 21:02 | |
![]() | Finns facit för allt... | |
| milly25 | 2010-01-14 21:05 | |
![]() | nej inte när de skriver nåt fel i tex chatten men om det gäller i arbetslivet eller liknade då rättar jag folk. När de uttalar ord fel kan jag rätta dem om jag känner dem inte annars. Om de inte frågar så klart om de sagt rätt. Tror jag skulle bli något stött om någon jag inte känner börjar rätta mig men mina vänner är bra på att påpeka när säger något galet. | |
| agnesiaa | 2010-01-14 21:31 | |
![]() | Är lite av en besserwisser så jag gör det väldigt ofta. *Attention whore* | |
| kandu | 2010-01-16 14:33 | |
![]() | Jag rättar alltid min man när han säger ord fel, eller i fel ordföljd, dock blir han inte stött, då han har ett ganska svalt intresse för språket. Men jag tror att han är tacksam för mina rättningar, trots att jag inte är något språkgeni. Men jag tror att självdistans är en bra egenskap i det sociala livet. Med det sagt inte att man ska följa jantelagen, utan att man har något att lära av alla. | |
| potthuve - Ej medlem längre | 2010-01-16 15:22 | |
![]() | Jag brukar fela folk. Har dom rätt från början men är lite osäkra på det så ger jag dem helt fel information med fast övertygelse tills de inte vet längre. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-16 15:59 | |
![]() | :) | |