Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 382 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-18 12:20 | |
![]() | "Fel! Arbetsgivaren räknar med att folk ska ge dricks. " Du är pinsamt omedveten om hur det fungerar. Du har helt fel.Jag är arbetsgivare och har många kollegor som är det. Dricks diskuteras överhuvudtaget inte vid lönesättning, då dricksandet i Sverige i det närmaste är obefintligt. Lönerna följer som regel HRFavtalen (finns få undantag inom hotell pch restaurang), som har haft en stark utveckling de senaste åren och beräknas fortsätta öka. "Drickssystemet är förlegat?" Har du varit utanför Sverige någon gång? Jag tycker att du ska sätta dig och ta en funderare på dina medmänniskor och inte bara tänka på dig själv hela tiden." Ja, självklart - jag reser utomlands 5-6 gånger per år. Om du hade läst mina inlägg hade du också sett att jag endast syftat till Sverige i mina inlägg. I andra länder gäller andra arbetsförhållanden. Motivera vart skillnaden mellan en servitör och en brevbärare ligger, rent servicemässigt? Varför ska jag ge bort mina pengar till svenska studenter som har en skälig lön när de jobbar extra? Jag skänker pengar till människor i U-länder, som har RIKTIGA problem, till skillnad från gnällspikar som tycker synd om sig själva för att de får studera helt gratis vid ett universitet och dessutom måste JOBBA också. Jag har också varit student och vet att det kan vara tufft - men det är ett val man gör, och en sjujäkla möjlighet som vi har i den här delen av världen. Jag rekommenderar att du reser mer i världen och får perspektiv på "dåliga dricksare" som du vill "ge stryk". | |
| Piaree | 2008-10-18 12:22 | |
![]() | Word, Linn. | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-10-18 12:23 | |
![]() | eeistan säger: "Varför ska man betala dricks i Sverige ???? Det är bara ett idiotiskt Stockholms syndrom. Jag skickar fakturan !" Kunden börjar bli solidarisk med servitören, som i sin tur har tvingat kunden att betala dricks genom att låsa in denne i matförrådet tills full betalning skett. Kunden blir så rädd för servitören att han mot sin egentliga vilja börjar utveckla en riktigt nära relation till sin onde förövare. Varpå kunden tillslut börjar samarbeta med servitören och hjälper till att låsa in andra restaurangkunder som vägrar lämna dricks? Den nya formen av Stockholmssyndromet? | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-10-18 12:29 | |
![]() | Fast om man ska återknyta till frågan så är min version som följer: De gånger jag levt ihop med en man, så har vi haft gemensam ekonomi. Alla gånger vi varit på restaurang och käkat, så har det av ngn märklig anledning alltid varit mannen som till synes betalat - kanske för att det ser bättre ut? Dock har i princip hälften av pengarna varit mina i hans plånbok...och det är nog jag som 90% av gångerna sett till att tillräcklig dricks hostas upp ur plånboken. Jag känner oerhörd skam att lämna 14 kr om man käkat för 500 - jag kryper hellre ut från restaurangen från baksidan faktiskt. Iaf om servicen varit okej och maten god. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-10-18 12:29 | |
![]() | Linn79: Jag vet inte vilka krogar du har jobbat på men att påstå att "dricksandet" är obefintligt i Sverige är nog inte helt sant. Jobbar man på någon av dom bättre affärskrogarna så utgör dricksen en stor del av inkomsten. Att komma upp i runt tusenlappen på en kväll är inget ovanligt. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-18 12:35 | |
![]() | Basta, Självklart dricksas det en hel del på vissa ställen, men jag jmf med utlandet där drickssummorna oftast är oerhört mycket högre. Alla har ju inte heller förmånen att jobba på en "bättre affärskrog", och rör man sig utanför dem och utanför Stockholm så är dricksandet väldigt mycket mindre. Min poäng var, att dricks aldrig kan eller får räknas in i en lön. Min beskrivning "obefintlig" syftade egentligen till Sverige som helhet - alla servicebranscher. Det är bara ett fåtal grupper som får ta del av dricksen. (jag jmf nu med Asien, Afrika, Europa). | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-18 12:35 | |
![]() | Basta: Fast du måste erkänna, sådana krogar utgör inte merparten i lilla Sverige. Jag ger aldrig drick, såvida inte ngn i mitt sällskap ger. Skulle jag kunna med så hade jag prutat på drinkar och mat. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-18 12:39 | |
![]() | Trash - det finns det folk som gör! ;) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-10-18 12:40 | |
![]() | Jag tror inte att prutande funkar på krogen men man kan ju höra sig för om de har någon överbliven drink som en kund inte kunde dricka upp och någon portion kvar av gårdagens. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-10-18 12:44 | |
![]() | mommesfrites: Du kan ju alltid ta jobb som diskare och dricka upp alla slattar. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-18 12:45 | |
![]() | För att svara på trådskaparens fråga: Nej, kvinnor är inte giriga och snåla. Kvinnor är varma,gosiga, rara, intelligenta, underbara, roliga, intressanta, generösa, hjälpsamma och fascinerande. Dessutom bär de fram liv. Skäms! | |
| Piaree | 2008-10-18 12:47 | |
![]() | Förresten vet väl alla att samtliga män ALLA är hustrumisshandlare & våldtäktsmän. Om ni har någon självdistans alls, erkänner ni ju att det ligger en hel del sanning i det. | |
| TIIIILT | 2008-10-18 12:51 | |
![]() | Linn: Haha! Jag hittar så många fel i det du skriver så jag vet inte ens vart jag ska börja! Det blir i varje fall mer tydligt ju längre tråden går att det bara är underklassare som inte har någon skam i kroppen som helt slopar eller snålar med dricksen. "till skillnad från gnällspikar som tycker synd om sig själva för att de får studera helt gratis vid ett universitet och dessutom måste JOBBA också." Gratis? Jag kan förstå att dina föräldrar inte betalade någon skatt så som din moral är. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-18 13:08 | |
![]() | TIIILT Du har helt rätt. Jag r en dålig dålig människa utan moral som skänker pengar till U-länder istället för att se till att brat-lookalikes kan köpa en ny Nokia. Jag ska genast åtgärda detta. Med din moral förstår jag ju att över 1/3 av dricksen går bort i inkomstskatt. Annars hade du ju kunnat klassificeras som en snyltare/underklassare som nyttjar skattefinansierade universitet/skolor och samtidigt håvar in svarta pengar, och det vore ju hemskt att falla i gropen du själv grävt. Sitter just nu och funderar över vad jag ska göra med alla mina pengar....ska jag dricksa bort dem eller ska jag köpa en lyxresa...? | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-18 13:19 | |
![]() | Nu lämnar jag er för att köpa lunch - utan att dricksa. :D | |
| Caligatia | 2008-10-18 13:19 | |
![]() | 1. Är det kvinnan eller mannen som lusläser kvittot på ICA och hittar ett felslag på 1kr, tar upp en livlig diskussion och kräver ytterligare ersättning? Jag bryr mig aldrig om det där med att kolla kvittona, men har en killkompis som gör det, så nej, jag tror inte att det är könsbetingat. 2. Är det kvinnor eller män som överväger att lägga in förmögenhet som ett kriterie på sin drömkarl? Det här har jag sett i allt för många fall för att kunna förneka det. Jag personligen skulle aldrig drömma om det, men jag har åtskilliga bekanta som dumpat killar som inte tjänat nog. 3. Är det den gammla tanten eller den gammla farbrorn som plockar upp 1 kronan på gatan? (en empirisk studie är förövrigt gjord av undertecknad). JAG plockar faktiskt gärna upp den där kronan. Dels för att jag skrockfullt hoppas på att den "drar mer pengar till sig", som mamma alltid sade. Förvisso hade jag hellre plockat upp en femhundring, men den där enda kronan hamnar i min sparbössa, där den får skramla runt bland andra övergivna mynt. :) | |
| TIIIILT | 2008-10-18 13:20 | |
![]() | Vänta lite nu! Du tror att staten har "gratis"(Ingenting är gratis!) utbildning för att vara snälla? Nej, självklart är de säkra på att folk som utbildar sig kommer att betala mer skatt. Det blir som en långsiktig investering. Man kanske själv skulle börja låna ut pengar till studenters utbildning emot en procentandel av vad de kommer tjäna i framtiden. Och ja, du är förmodligen den enda som skänker pengar till U-länder. Har du hört talas om t.ex. Sida? Om hela din inkomst försvinner om du betalar 5% extra på det du beställer på en restaurang kanske du borde se över dina matvanor. | |
| Caligatia | 2008-10-18 13:23 | |
![]() | Angående dricks: jag dricksar - frikostigt dessutom - om jag anser att personalen gjort skäl för dricksen. I min hemstad är det inte ofta jag fått tillfälle att dricksa, i Spanien däremot lämnade vi i slutändan bort närmare 10% av vår reskassa till vår helt underbara servitör. :) I barer skyller jag nästan alltid på nickelallergi, och ger växelmynten i dricks, men även där hänger det på att jag får hyfsad service. | |
| ANDERStG | 2008-10-18 13:31 | |
![]() | 1. Jag kollar kvitton, tjänar allt som oftast lite pengar på det. 3. Jag plockar upp pengar från gatan. Tusan, jag tar t o m upp pantflaskor om det inte stör mina övriga ärenden. Dricks är väl inte så utbrett här i norr. Vi har just lärt oss att äta i restaurang ibland istället för att sitta hemma och gnaga på missväxta rovor. Men Sverige har kanske hunnit lite längre på den fronten. Bäst jag läser en turistguide tills nästa gång jag tittar över. | |
| ANDERStG | 2008-10-18 13:32 | |
![]() | I juli plockade jag upp 50 euro som jag nyligen hämtade ut från polisens hittegods. Men ala valörer duger. | |