Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-03 21:01 | |
![]() | Åh Magnum är i tråden :)) Med att förtorka inifrån utan bön.. ja då menade jag nog mest mig själv. Det är ju uppbyggande för relationen till Jesus att be, man blir styrkt av både bön och Guds ord. | |
| Rultatultan | 2013-09-03 21:02 | |
![]() | @stålull Du skriver :" blanda fakta med lögner" Vem är du att avgöra vad som är fakta och lögn i en religiös upplevelse, föreställning eller övertygelse? | |
| stålullsfår - Ej medlem längre | 2013-09-03 21:09 | |
![]() | det är inte jag som avgör det. faktum är att jag skiter fullständigt i någons religösa upplevelser och övertygelser och föreställningar. Människor får faktiskt tro vad dom vill för min del. Men när dom ska övertala andra människor om att just deras egna version på sanningen är så som världen och universum fungerar, då tycker jag det är i alla fall värt att ifrågasätta. | |
| Rultatultan | 2013-09-03 21:15 | |
![]() | @stålull Du skrvier: "Det är inte jag som avgör det" (vad som är lögn) Nähä. Men ändå så skriver du: "Och jag vill minska influenserna av uppenbara lögner bland all den här informationen som ska bilda någons egna uppfattning." Om du inte säger dig kunna säga vad som är lögn eller inte i flödet av information och upplevelser, hur vet du då hur du ska minska dess influenser? Jag håller med dig, att människor inte bör försöka övertala andra människor om någon sanning, politisk, ekonomisk, religiös eller skolpolitisk - så tillvida att en frivillig och ömsesidig diskussion inte pågår. För finns det en frivillig och ömsesidig diskussion, ja då får man faktiskt växa till lite, och själv tänka till så att man kan sålla mellan det man ser som lögn och sanning. | |
| Kuralo | 2013-09-03 21:17 | |
![]() | Stålull ville inte ha nya infallsvinklar i diskussionen utan ville fortsätta att trampa i samma gamla föreställningar, nämligen att vi kristna kväver icke troende med vår tro. SUCK! För övrigt verkar rien vara en mycket förnuftig och klarsynt människa. | |
| Rultatultan | 2013-09-03 21:27 | |
![]() | Apropå att kväva med sin tro (eller snarare inte göra det). Mitt brorsbarn har troende kristna föräldrar och jag är hans fadder. Under en promenad för ett år sedan när det var oroligheter i Egypten pratar han om rädslan för bomber och barn som dör där borta i ett land som han inte riktigt kan föreställa sig. "Men om Hulken kom, då skulle han ta bort alla bomber så att ingen blir skadad", säger 3-åringen med tillförsikt. "Och Bamse. Bamse skulle också hjälpa till, för han är stark och snäll. Och så Jesus." Och i samtalet som utspann sig så visade det sig att 3-åringen tyckte kombinationen av Hulken, Bamse och Jesus var ultimat för att stoppa barn från att bli skadade. Jag humm-ar och nickar och flikar in frågan om han tror att Hulken finns på riktigt? Svaret blir ett starkt Nej. Inte heller Bamse är på riktigt. Eller Jesus. "De är bara tecknade, ju!" Faster humm-ar och nickar, men säger som hon tror, att Jesus faktiskt finns. "Jahopp", blir 3-åringens svar. "Du tror så. Det gör inte jag." Och svårare än så är det faktiskt inte. | |
| stålullsfår - Ej medlem längre | 2013-09-03 21:31 | |
![]() | Rultan: enkelt. det är som sagt inte jag som avgör vad som är lögn eller inte baserat ifrån mina personliga upplevelser. Det är vetenskapen som testar och testar och testar igen vad dom är fakta. Vad som är sanningen. Jag förlitar mig på vetenskapen, för jag vet verkligen inte allt. Och när jag blir osäker så frågar jag inte skumma människor som svarar med luddiga metaforer och tar mina pengar. | |
| Rultatultan | 2013-09-03 21:34 | |
![]() | @stålull Men nu är vi ju där igen. Allt går inte att verifiera på vetenskapliga grunder. Eller menar du att man på vetenskaplig grund kan avgöra vad som är lögn eller sanning? | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-09-03 21:38 | |
![]() | Tack, Kuralo. Tycker också att vi mest trampar vatten nu. | |
| stålullsfår - Ej medlem längre | 2013-09-03 21:51 | |
![]() | vad är det som inte går att verifiera (ännu) på vetenskapliga grunder förutom guds existens? spöken, tomtar, troll, ufo, tandfeer, drakar? Jag tror inte på spöken men den dagen vetenskapen bevisar spökens existens och att jag bara inte ser eller hör i rätt frekvensområde för att uppfatta dom... ja, då får jag nog ta och börja tro på spöken eller leva efter en tro som inte är sann. Det finns ju säkerligen massvis med saker som jag missar här, men jag är ganska lugn över att någon kommer påpeka brister eller ge mig andra exempel så jag inväntar det istället för att babbla ännu mer. | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-09-03 21:55 | |
![]() | Nä, det låter ganska bra sammanfattat. Du tror enbart på vetenskapen, andra tror på mer än så. | |
| Rultatultan | 2013-09-03 21:56 | |
![]() | @stålull Om jag ljuger eller inte när jag säger att jag älskar. Om jag ljuger eller inte när jag säger att sill smakar apa. Alltså, det som upplevs på det subjektiva planet och som en utomstående inte kan se, smaka, höra, känna, beräkna eller på annat sätt mäta. Jag tycker som Kuralo och rien. Det trampas vatten och tuggas om. Är det någon annan som har något mer att tillföra i diskussionen kring lögner och verifikation av sanning? Annars tycker jag att vi talar om något annat. Tiittii tog upp bönen. Det tycker jag är intressant. Kan man be utan att ha en tro? | |
| stålullsfår - Ej medlem längre | 2013-09-03 22:13 | |
![]() | rultan. ok, återigen och för sista gången så är det ju just dina personliga upplevelser. men ja, vetenskap kan avslöja lögnare. dels med polygraftest och dels med hjälp av att analysera kroppsspråk, minspel och annat. vetenskapen kan mer eller mindre bevisa vad kärlek är, vilka ämnen och hormoner som ökas och hur det påverkar våra känslor. | |
| Rultatultan | 2013-09-03 22:17 | |
![]() | Jo, vi vet ju hur tillförlitlig sådan "vetenskap" är. Kan man be utan att ha en tro? | |
| Kuralo | 2013-09-03 23:39 | |
![]() | Jag tror att de flesta människor har skänkt en tanke likt bön någon gång, kanske till och med omedvetet. Ja jag tror man kan det. | |
| stålullsfår - Ej medlem längre | 2013-09-04 03:50 | |
![]() | tror jag med. jag menar man kan ju inte ha koll på allt hela tiden. Imorses önskade jag att det skulle bli bra väder under dagen. Glömde kolla väderprognosen kvällen innan. Det är väl en sorts bön? fast helt utan gudar och religion inblandat då. | |
| stålullsfår - Ej medlem längre | 2013-09-04 05:33 | |
![]() | rultan.. ok, eftersom du säger att du vet: hur tillförlitlig är den vetenskapen då? Vilka faktorer gör den mer eller mindre tillförlitlig än bibeln eller dina personliga upplevelser? Inte för din egen skull nu självklart litar du väl på dig själv. men tror du verkligen att dina personliga upplevelser någonsin kan bli någon annans sanning? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-04 07:47 | |
![]() | stålullsfår,Nu har inte vi Kristna några behov av att övertyga dig om att våran tro är den rätta,Utan det ska du göra själv!Det är du som ska följa din övertygelse och inte vi som ska övertyga dig,tro vad det en är på ska komma från dig,Hur skulle det bli om vi försökte övertyga dig?svar helfel skulle det bli,det är du och ingen annan som ska övertyga dig,jag menar jag har min övertygelse redan och den står fast,jag har byggt mitt liv på en tro som är hårdare en hårdaste berg och den tron håller för mig,det är din tur att leta på vad din värdegrund tro är lycka till | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-04 08:43 | |
![]() | Ja,, verkar lätt bli så att icke troende vill ifrågasätta och ställa frågor, vilket ju är helt ok!.. men sen blir det på nåt sätt när en troende svarar, att den icke troende känner sig förnärmad av svaren och till slut tror icke troende att man försöker att omvända dom. Det är ju mer upplysningssvar man ger och om ordet dömer dig, då är det ditt samvete som talar. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-04 09:08 | |
![]() | ja,är inte förvånad,att alla tror att kristna finns för att övertyga andra om sin tro,när det alltid handlar om att övertyga sig själv om sin tro,vad det nu är | |