Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 17 |
Inloggade | 46 |
Mobilspel
Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2014-12-13 20:25 | |
![]() | Ja du, kanske att en ren S-regering som istället hade försökt föra den mittenpolitik som faktiskt merparten av landets väljare hade velat se hade haft större framgång? S kanske även hade haft en lite bättre möjlighet att regera om de hade närmat sig uppdraget med ödmjukhet istället för att ta varje möjlighet att sabla ned på tidigare regering? Dessutom så har alliansen gjort precis det som de har lovat deras väljare att de skall göra. Lägga fram en egen budget och rösta på den. Det är fullt möjligt att man hade kunnat komma fram till en lösning där S hade kunnat regera efter det hade varit gjort. Om nu inte S själva satt sig i den situation de nu befinner sig i. Ett nyval kommer inte att lösa något av det Minta. Det kommer inte att föra någon närmare förhandlingsbordet. Varför skulle det göra det? | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-13 20:26 | |
![]() | Problemet är inte att s fick bilda regering, problemet är att de bildade en oduglig regering. De vill heller inte försöka igen, och inte heller låta alliansen försöka få till en budget som s eller mp kunde tänkas stödja. Därför har vi nu extra val. | |
janne121212 | 2014-12-13 20:27 | |
![]() | Minta om nu SD är ett stödparti, varför regerar inte alliansen nu? | |
Minta | 2014-12-13 20:28 | |
![]() | Har de också lovat sina väljare att använda SD som stödparti och till varje pris inte samarbeta med de rödgröna? Att S skulle be om ursäkt och vara ödmjuka för att få lov att samarbeta med alliansen är ju århundradets skämt. | |
janne121212 | 2014-12-13 20:29 | |
![]() | Den "nya" alliansen som du kallar dom ville inte styra med hjälp av SD. Kan tänka mig att dom kunde vara intresserade av att styra tillsammans med S, vilket inte hade varit dumt alls: | |
Minta | 2014-12-13 20:30 | |
![]() | Som du själv sade, Reinfeldt ville inte regera med stöd av SD. Det skulle inneburit eftergifter till SD i migrationspolitiken. Eftersom de blev ännu mindre i detta valet än det förra var det en hopplös situation i det läget. Inte desto mindre stödde SD dem när de var i regeringsställning, men utan eftergifter förmodar jag. | |
janne121212 | 2014-12-13 20:31 | |
![]() | Du resonerar mer än lovligt korkat när du kallar SD stödparti. Hade dom varit det hade vi inte haft denna situationen, men det verkar du inte fatta. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-13 20:31 | |
![]() | Till varje pris inte samarbeta? Det enda vi vet är att de inte ville lösa upp alliansen och föra en v-influerad politik som ett rent stödparti åt s. Löfven kalkylerade med att sd-spöket skulle göra att hans motståndare skulle vara tvungna att gå med på allt. Det funkade inte. | |
Minta | 2014-12-13 20:31 | |
![]() | Taxtax och janne, det var alliansen som inte ville samarbeta med S+MP. Inte tvärtom. | |
Minta | 2014-12-13 20:32 | |
![]() | Samarbete innebär eftergifter. Om alliansen inte är beredda på det kan man inte inleda samarbete. | |
janne121212 | 2014-12-13 20:32 | |
![]() | Alliansen fick inte erbjudandet, endast C och FP, har du glömt det? | |
Minta | 2014-12-13 20:33 | |
![]() | Jo, hela alliansen fick också erbjudandet. | |
mz_lzrd | 2014-12-13 20:34 | |
![]() | Jag kan ju tänka mig att det blir svårt iom att jag själv tänker rösta likadant till våren som i höstas. Det blir ju jättedumt om alla tänker så, men vem ska offra sig och rösta på nåt de inte vill ha? | |
Minta | 2014-12-13 20:34 | |
![]() | janne, SD är stödparti åt alliansen, inte samarbetsparti. Det är det de kräver nu av alla minoritetsregeringar i framtiden. Det är det nya. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-13 20:34 | |
![]() | Du ljuger. S erbjöd (enligt tidigare uttalad plan av Löfven) att "bryta upp blockpolitiken". Därför bjöds endast C och fp in. S drömde sig tillbaka till en tid där de var det självklara navet i all regeringsmakt och att andra partier på nåder kunde få vara med. Det fungerade inte. | |
Minta | 2014-12-13 20:35 | |
![]() | Jag ska rösta annorlunda denna gång. | |
mz_lzrd | 2014-12-13 20:36 | |
![]() | Det är modigt av dig, Minta. | |
Måns_E | 2014-12-13 20:37 | |
![]() | Nej det fick dom inte, om man bortser från Löfvens patetiska desperata försök att rädda sin budget en dag före budgetomröstningen. | |
Minta | 2014-12-13 20:37 | |
![]() | Jag ljuger inte. Men du får själv lyssna på vad Löfven sade efter det att han utlyste extraval. Men jag minns det. Han sade att han först talade med partierna var för sig och fick nej, sedan alliansen som helhet och fick nej. | |
janne121212 | 2014-12-13 20:38 | |
![]() | Minta ljuger inte, hon bara gissar. Okunnighet behöver inte innebära lögn, men jag känner att mitt tålamod är nära sin gräns så jag lägger ner detta nu. Sparar väl Minta några dumma kommentarer om inte annat. God Jul på dig Minta | |