Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Bisonbox | 2015-09-23 18:08 | |
![]() | Finns bara två lösningar på arbetslösheten 1. Sälja tjänster och varor med ett högt förädlingsvärde 2 Vi städar hos varandra Gissar att vårt välstånd blir högre på det första. Limpan_2 Man kan tycka att man gör för små satsningar men hur mycket ska vi låna tycker du för att höja lärarnas löner och på sikt förhoppningsvis deras kompetens, för att höja kompetensen i äldrevården med outbildad personal med skitlöner, ska vi återinföra subventioner för bostäder (ligger troligen inte inom DÖ). Har inte den där extra hundralappen som många får en betydelse för de som lever på marginalen. Den sänkning av jobbskatteavdraget som jag får kommer jag inte att märka. Kom ner på jorden! | |
hove - Ej medlem längre | 2015-09-23 18:18 | |
![]() | Janne. Kan de åstadkomma ett sämre resultat än här tror du? "Sedan år 2010 har sjukfrånvaron ökat med nästan 70 procent samtidigt som utgifterna för sjukförsäkringen ökat med 11 miljarder mellan år 2010 och år 2014" www.regeringen.se/pr...kf ranvaro/ | |
limpan__2 | 2015-09-23 19:14 | |
![]() | Jag tycker inte vi ska låna alls för löpande konsumtion, men jag tycker vi borde låna ganska mycket för att investera. Det skulle öka efterfrågan på kort sikt och tillväxten på lång sikt. Och skolans status måste höjas men är staten besviken på att kommunerna ger lärarna för låga löner föreslår jag att man istället återförstatligar skolan. Det skulle även kunna ge oss en skola som blir mer likvärdig. För övrigt tror jag du misstolkat mig. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-09-24 08:02 | |
![]() | Självklart inte låna till löpande utgifter,bara till investeringar.för att få fart på Sverige så ser jag export som en lösning av vad !? Bara fantasin sätter gränser.trä produkter.Någonting exotiskt för Asien borde kunna göras av Canadagässen potensmedel undermedel,eller exotisk pastej.Är det Dyrt tror folk att det är bra.Hela hälsokost industrin är en stor bluff som omsätter milijarder bara att haka på där Kineser gillar allt som är märkligt och många Kineser finns det. | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2015-09-24 08:18 | |
![]() | Nivåerna i sjukskrivningarna är nu nästan lika höga som 2005, självklart är det ett misslyckande av alliansregeringen. Blir det sämre blir det ju precis som under S förra mandatperiod. Så visst finns det skäl att tycka att utvecklingen äe fruktansvärd | |
kovikstippen | 2015-09-24 08:57 | |
![]() | De sista 4 åren hade Alliansen ingen egen majoritet. Och vad gäller just sjukskrivningarna och förändringar kring dom var motståndet kompakt. Likaså majoriteten i Riksdagen. De sista 4 åren kunde Alliansen m.a.o. Inte påverka den skenande utvecklingen. Alliansen misslyckades helt enkelt med att finna en godtagbar kompromiss med något oppositionsparti och blev därmed handlingsförlamade (dvs samma problem som den röd-gröna röran har över hela linjen). | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2015-09-24 09:10 | |
![]() | Det stämmer. Sjukförsäkringsreglerna luckrades upp under förra mandatperioden. www.mikandersson.se/...ma staroll/ | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2015-09-24 09:11 | |
![]() | Det var den här länken jag tänkte klistra in: www.dn.se/debatt/dar...ts formaga/ | |
kovikstippen | 2015-09-24 09:15 | |
![]() | Bison. Sverige har flera fantastiska tillgångar. Naturen t.ex. Vi är mycket dåliga på att locka turister till Sverige. Vad gäller dina våta drömmar om ökad produktion och ökad export finns det däremot massor att invända. 1) skatt på inkomster är också en lönekostnader för företagen. 2) det är tyvärr alltmer tydligt att Sverige försatt sin chans att stå för "hjärnan" i ett företag. Skolornas haveri och en allt sämre kunskapsnivå (ej att förväxlas med utbildningsnivå som är något helt annat) gör att företagen får allt svårare att finna lämplig personal. För 50 år sedan innebar en (motsvarande) gymnasieexamen att man var skicklig och energisk. Idag går det ut drastiskt med folk med dubbla universitetsexamen som är helt okunniga och odugliga i arbetslivets verklighet.. Men med lönekrav på stadsministernivå. Sverige behöver alla typer av arbeten. Men framförallt behöver vi snabbt då fram sk "enklare arbeten" - allt annat är en våt dröm. Turism, omvårdnad, städning mm Enklare arbeten ska inte vara låglönejobb. Alla ska kunna leva på en heltidsanställning. Men man kanske ska sluta beskatta låginkomsttagare? För övrigt tycker jag Staten ska väcka upp svensk varvsindustri igen. Men utan vinstkrav = mer som ett projekt att få folk arbete. Även inom sk Teko-industrin har vi numera väldigt många skickliga hantverkare (invandrare). Sverige borde kunna tillverka kläder och mattor. Men återigen - det funkar inte med privata bolag med stora bidrag. Det här måste startas och drivas i statlig regi. Kunskap och möjligheter finns. Men finns viljan att lösa arbetslösheten på riktigt? Jag tvivlar. | |
kovikstippen | 2015-09-24 09:38 | |
![]() | I ren desperation har allt fler arbetsgivare satt som minimikrav för att anställa att man har en akademisk examen. Som jag ser det är det helt åt helvete när poäng på universitetet blir mer värt än gammal hederlig kunskap. Det är löjligt när en kommun hellre anställer en nykläckt civilingenjör som verksamhetschef till socialkontoret än en duktig mellanchef med mångårig erfarenhet. (Bl.a. Nacka Kommun gör så). Hur tänker man? - Om man lyckas få en civilingenjör att ta jobbet, tror man verkligheten att han/hon kommer stanna kvar? - Är det liksom själva idén att ingen ska trivas? - Är "rätt man på rätt plats" bara en floskler utan sanning? I dagens anorektiska arbetsmarknad tror arbetsgivaren dom kan ta genvägar och slippa utbilda ny personal. Det är fel. Resultatet blir att man tar in överkvalificerad personal som snart kommer sluta. Då måste arbetsgivaren återigen söka ny personal. Ur mänsklig synvinkel borde det vara mycket mycket bättre att ta en något underkvalificerad person till tjänsten. Den personen kommer vara tacksam för chansen och göra sitt yttersta för att bli skickliga sitt jobb (för att visa tacksamhet mot den som anställde). Den här personen kommer troligen stanna länge på sin tjänst och efter en tid bli mycket duktig. Att plocka upp nerifrån är mycket billigare för bolaget och ger dessutom en stabilare personalpolitik utan massa nytillskott hela tiden (det gör arbetet osäkert när varje ny chef påbörjar sina förändringar men hinner sluta innan förändringen satt sig). Men nu pratar vi ju om människor. Och kunskapen om hur just människor fungerar är ju den regerande ekonomiska doktrin särskilt dålig på att förstå. För en ekonom är det självklart att en universitetsexamen är en garant för briljans. Vi andra kan dock intyga att det finns många akademiska dårar som bäst passar till sk "enkla jobb" utan kontakt med andra människor. Kasta ut ekonomerna från ordförandeklubban. Ekonomer ska på sin höjd vara en remissinstans bland andra. | |
limpan__2 | 2015-09-24 11:37 | |
![]() | Var din frus älskare ekonom? | |
Rhotheta | 2015-09-24 12:38 | |
![]() | Så du höll med om allt utom det sista, Limpan? PS Är du möjligen ekonom? #sakligt | |
Gonno | 2015-09-24 12:43 | |
![]() | Koviks Just det faktum att mer än en gymnasieexamen ofta krävs gör att gemeneman har det bättre idag. Sysselsättning till varje pris låter som planekonomi. Är det inte bättre att höja skatten för oss välbärgade och subventionera robotdammsugare. Anställa personal som är med vid måltider för äldre (självsvält) och ta ut dem på en promenad. Känns mer meningsfullt än att någon städar hos mig för att jag är lat. Limpan_2 Är inte en bra skola en investering? Hur mycket ska vi låna? Dynamiska effekter har vi hoppats på tidigare utan att de kom och var en anledning till krisen 1992. Var du med 1992? I en globaliserad värld har vi en möjlighet att ändra kapitalbeskattning, bolagsbeskattning, förmögenhetsskatt? Ska vi sänka skatt på arbete och låna? Om inte vad ska vi skära bort? Är det ett problem att vi nationellt har ett litet handlingsutrymme? Kom ner till verkligheten! | |
kovikstippen | 2015-09-24 13:30 | |
![]() | Limpan. Min sambo är ekonom. Det spelar liksom ingen roll för min egen analys av samhällets grundläggande problem. -Att ekonomerna byggt ett samhälle som inte passar människor. Och nu försöker fixa det med att göra det ännu mer människofientligt. Gonno. Du läste inte vad jag skrev. De kunskaper och egenskaper man tidigare fick på gymnasienivå får man nu först via en eller två akademiska examina idag. För mig är det snarare ett bevis på att vår skola inte lär ut tillräckligt med kunskaper. Exakt vad i samhället gör att det krävs universitetsutbildning, som man inte kan lära sig under en arbets introduktion på 3-4 veckor? (Naturligtvis finns det ett fåtal rena forskarroller där extrem mängd kunskap behövs). De allra flesta jobb är ganska simpla. Det handlar om en teknik att lösa sina uppgifter. Inte ens en programmerare byter språk mellan olika kunder - även om det i vissa fall skulle varit bättre. Ytterst få Xcell-användare växlar över till access när arken börjar bli för stora. Trots att access är en överlägsen lösning i många fall. Gonno. Det är bättre att satsa på ökade kunskaper än ökad skolgång. Det är med kunskaper och vilda idéer som världen går framåt - inte genom livslång skolgång. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-09-24 14:24 | |
![]() | kovik. Konstiga jämförelser. Fattar ingenting. Excel och Access är verktyg och inte yrken? (Många programmerare måste behärska mer än ett språk om de har m.ånga kunder. Det beror väl på vad som ska göras). | |
kovikstippen | 2015-09-24 14:43 | |
![]() | Excel och access är två program som löser liknande problem. Förvånansvärt är Access bättre och stabilare. Vad jag menar är att i ett normal företag har man ett antal saker som ska göras. För att lösa det problemet är det oftast bättre med erfarenheter och ryggradslösningar, än stora utredningar och stora förändringar. Många nya unga akademiker har ingen susning om vad dom sysslar med, men är full av färska teorier som dom är pigga på att implementera lite överallt. Alltså rycker man sönder väl fungerande lösningar och testar en teori. Efter en tid får den ambitiösa akademikernas ett nytt jobb (som merit kan han/hon visa att man ostrukturerat hela verksamheten). Häpp! Ny rekrytering. Ny chef. Ny teori som ska testas. Om ni tänker efter ser ni det här varje dag på alla möjliga platser. Okunniga experter som förstör väl fungerande verksamheter. Alltså anser jag det är fel att t.ex Nacka kommun och många andra myndigheter har krav på tid i skolan men inte på faktiska kunskaper. Det är inte samma sak. | |
Mormodern49 | 2015-09-24 14:46 | |
![]() | Praktiska kunskaper menar du väl ? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-09-24 14:47 | |
![]() | kovik. Ta tex en civilingenjör. Menar du att han kan lära sig sitt jobb praktiskt på företaget? | |
limpan__2 | 2015-09-24 16:08 | |
![]() | Gonno: Är inte en bra skola en investering? Jo, jag har aldrig sagt något annat. Men att låna till löpande drift är dumt och väldigt farligt i längden. Hur mycket ska vi låna? Lagomt mycket. Du inser nog själv att det inte finns en siffra jag kan ge dig men det är onödigt att betala av på en statsskuld som inte är ett bekymmer istället för att låna nästan gratis och laga den räls som varit eftersatt i 20 års tid, exempelvis. Dynamiska effekter har vi hoppats på tidigare utan att de kom och var en anledning till krisen 1992. Tillsammans med en vansinnig överhettningspolitik under 80-talet...Men jag har inte nämnt något om dynamiska effekter så jag vet inte vad du syftar på. Var du med 1992? Jodå, upplevde alla besparingar som skedde. I en globaliserad värld har vi en möjlighet att ändra kapitalbeskattning, bolagsbeskattning, förmögenhetsskatt? Nä, men det finns gott om mer trögrörligt kapital att beskatta. En enhetlig moms, en fastighetsskatt och lägre marginalskatter på arbete vore en bra förändring. Ska vi sänka skatt på arbete och låna? Ja, fast helst ska vi istället öka skatten på annat (se ovan). Om inte vad ska vi skära bort? Det offentliga gör av med över 1500 000 000 000kr. Det finns områden att spara på men jag skulle föreslå en avtrappning av ränteavdraget till att börja med. Det sklle förbättra bostadsmarknaden och minska riskerna för att det blir en riktig gökunge när räntorna ökar framöver. Är det ett problem att vi nationellt har ett litet handlingsutrymme? Ja, men så är det när man vill vara en liten öppen ekonomi med rörlig växelkurs och fria kapitalrörelser. Det innebär dock inte att det inte finns något handlingsutrymme överhuvudtaget. | |
Måns_E | 2015-09-24 23:11 | |
![]() | Inte så djupa kunskaper vare sig om Excel eller Access hör jag. Det ena är en databas det andra är ett kalkylprogram. Men visst vi kan jämföra notepad och InDesign och säga att folk som använder InDesign till att koda hemsidor i är dumma huvudet. | |