Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 35 |
Inloggade | 73 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
marmotte | 2015-12-04 16:30 | |
![]() | En halvelegant förklaring är väl att media bara med stor svårighet kan lastas för vad de INTE skriver. Ska någon journalist eller ansvarig utgivare bli kritiserad eller rent av fälld för något, så måste det ju finnas en publikation att angripa. Ju mindre man skriver om brännbara ämnen, desto mindre risk att hamna i blåsväder, kan man väl säga. Ann-Charlotte Marteus (Expressen) skrev om åsiktskorridoren. Det dröjde inte länge innan hon blev ställd till svars för folkmordet på armenierna 1915 av någon stolle. (Förmodligen Arnstad). Det hade varit mycket bekvämare för henne att bara hålla käft. | |
Lågintensiv | 2015-12-04 16:31 | |
![]() | Arnstad, nyansernas man. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-04 16:42 | |
![]() | Rhotetha, Du menar alltså att vissa av de "godkända" redaktionerna utvalda händelser fastnar på lokalnivå och andra lika utvalda händelser inte gör det (i viss icke fastställd grad). Du menar vidare att viss information filtreras bort på ett icke objektivt sätt och att detta gynnar etablerade partier och missgynnar SD. Det känns inte som om jag kan säga så mycket om det. Rent instinktivt får jag känslan att SD:s politiker oftare har hamnat på min näthinna vad gäller olika lagbrott när jag har läst olika tidningar. Om det beror på att SD:s politiker oftare hamnar i sådana situationer eller om det beror på bias det kan jag inte riktigt sätta fingret på, känner jag. Det blir i så fall en gissning och jag gillar inte att gissa. Så, nä jag har ingen elegant förklaring. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-04 16:44 | |
![]() | *bias hos de "godkända" redaktionerna. | |
Rhotheta | 2015-12-04 16:47 | |
![]() | Jag tycker att du sammanfattar hypotesen bra och det räcker att du har med den som en möjlig verklighet. Vi har inte bevisat något. Bara visat på att den är plausibel. Den kan också vara felaktig och det kan finnas någon förklaring som ingen av oss ser. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-04 16:48 | |
![]() | Då kan vi för en gångs skull säga att vi har nått ett visst samförstånd. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-04 16:50 | |
![]() | Det är förvånande hur lite forskning det går att hitta om medias objektivitet och eventuella medvetna påverkan på läsaren med redaktionella val. Det borde vara något att bita i för forskare. | |
janne121212 | 2015-12-04 17:13 | |
![]() | Och ändå hävdar du med bestämdhet att det inte finns någon åsiktskorridor, och att vi som tycker detta är mindre vetande. Du brukar ju alltid lite (ja inte så lite faktiskt) föraktfullt kommentera mina åsikter i frågan. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-04 17:21 | |
![]() | totravel, Om objektivitet och partisympatier finns ju Kent Asps forskning från JMG som SD-sympatisörer brukar referera till när de vill tala om att MP-sympatier är överrepresenterade. Men Asps poäng är att den professionella journalistiska bedömningen går före och att de personliga sympatierna därför inte spelar någon roll. Lågintensiv, Jag förstår vad du vill säga och är nog enig med dig i allmänhet, men just kultursidorna är ju helt kapitel för sig själv. Nu var diskussionen mer kring media i allmänhet (nyhetsrapporteringen) och jag kan i alla fall inte se någon bortsortering där att tala om. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-04 17:24 | |
![]() | Janne, Jag tycker att du, när du för fram dina åsikter i just den frågan, gör som du alltid gör när du för fram åsikter. Du är kategorisk, negativ och ogenomtänkt. Du söker konstant det negativa och driver teser ifrån väldigt svajiga plattformar. Jag har väldigt lite till övers för kategoriska och ogenomtänkta påståenden. Ska man vara kategorisk så måste åsikten vara genomtänkt och faktabunden. Ska man vara ogenomtänkt så ska man absolut inte vara kategorisk. Och, ja, jag hävdar fortfarande att jag inte tror att det finns någon åsiktskorridor värd att kalla namnet. Det betyder inte att det inte finns tendenser åt olika håll vad gäller olika redaktioners arbete och slutsatser av olika nyheter. | |
janne121212 | 2015-12-04 17:43 | |
![]() | "Och, ja, jag hävdar fortfarande att jag inte tror att det finns någon åsiktskorridor värd att kalla namnet. Det betyder inte att det inte finns tendenser åt olika håll vad gäller olika redaktioners arbete och slutsatser av olika nyheter." Intressant att du glider lite på din övertygelse och skriver "värd att kalla namnet" och "tendenser". Så har det inte låtit tidigare. Jag påpekade vid något tillfälle att massmedias rapportering om en flyktingförläggning som ett flerfamiljshus, inte kan ses som något annan än en önskan att inte berätta hela sanningen. Du lovade mig (i skepnad av Saida) att tidningen skulle korrigera sitt misstag. Kollade upp det några dagar senare och då stod det fortfarande flerfamiljshus (ändrades kanske senare, men jag tvivlar). Inget som bevisar någonting för alla, men får i alla fall mig att undra varför man valde just denna formulering. När det gäller att svartmåla t ex SD gör man inga förskönande omskrivningar. Märk väl, det tycker jag inte heller man ska göra. Till sist, ogenomtänkt är jag inte, men det står dig fritt att tycka så och även uttrycka det. | |
janne121212 | 2015-12-04 17:45 | |
![]() | Dina övriga kommentarer om mig och mina åsikter går väl in under elitens åsikter om oss andra, som fanns att läsa i krönikan som länkades tidigare. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-04 18:35 | |
![]() | janne, Jag har aldrig varit kategorisk i diskussionen om åsiktkorridorens vara eller inte vara. Jag har fört fram min kända åsikt om frågan och den åsikten har inte ändrats, men jag och Rhotheta har vid något tillfälle tidigare kommit till samma slutpunkt som vi gjorde idag. Jag kan säga så mycket som att jag sedan tidigare diskussioner i ämnet har blivit mer uppmärksam på hur media belyser olika händelser och på det viset har jag lärt mig något som jag själv tycker är värdefullt. Om det kan kallas en glidning är väl en definitionsfråga, men jag skulle mer vilja kalla det en förhöjd varseblivenhet. Det som Rhotheta tidigare idag kallade "finnas i tanken". Din kommentar från 17.45 lämnar jag utan avseende. Du ställde indirekt en fråga till mig med dina inlägg tidigare och jag svarade ärligt på den frågan och om du inte gillar svaret så är det ingenting jag kan göra någonting åt. Du kanske skulle ta åt dig lite av kritiken istället för att projicera problemet på avsändarens attityd. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-04 18:40 | |
![]() | liminal, Är det inte Kent Asps belackare (delar av journalistkåren) och inte Kent Asp som påstår att partisympatierna inte påverkar yrkesutövningen och perspektiven på journalisternas arbete? | |
Lågintensiv | 2015-12-04 19:07 | |
![]() | Om marockanska gatubarn som ockuperar hus etc. "... men när Sverige slutar verkställa avvisningarna..." mobil.dn.se/nyheter/...at ubarnen/ | |
Lågintensiv | 2015-12-04 19:08 | |
![]() | Ur DN, förvånande nog. :) | |
Lågintensiv | 2015-12-04 19:16 | |
![]() | 18000 brott kan knytas till gruppen ensamkommande unga. | |
ingson | 2015-12-04 19:23 | |
![]() | Problemet med de utvisningsbelutade marockanska gatu"barnen" är enkelt löst. Dessa placeras i LÅST förvar tills någon form av utvisning kan verkställas. Eller ange något annat alternativ som är bättre... | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-04 19:36 | |
![]() | totravel, Nej, det är vad Asp har kommit fram till enligt intervju med honom i Medierna i P1 när den där diskussionen var aktuell. | |
Lågintensiv | 2015-12-04 19:36 | |
![]() | Ja, men varför görs det inte? "Ännu ingen lösning." Vad är det frågan om? | |