Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 347

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-08 16:27
Antal inlägg: 3604

LisaLong, min poäng var att om man säger att hunden på bilden är blodtörstig kommer en hel del att uppfatta den som blodtörstig. Du och jag vet ju att den i själva verket är urgullig och med all sannolikhet hur go som helst!

malman2010-06-08 19:07
Antal inlägg: 1457

jag vet inget om den rasen så jag kan inte säga om den är farlig eller inte.
allt kan ju vara vinklat eller så är det inte det,
det kan ju vara så att folk har samma uppfattning om den rasen som folk ha om pitbullen. en uppfattning utan kunskap.
men jag ska försöka läsa på om ovtjarkan, kan bli intrassant

LisaLong2010-06-08 20:48
Antal inlägg: 2725

Eletric okej thanx..då hajjar jag vad du ville komma fram till:)

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-08 20:56
Antal inlägg: 2212

Jag får dock lea i ovisshet, men det är som vanligt!

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-08 20:57

*v

le-lou2010-06-08 21:48
Antal inlägg: 17496

Electric, nu återkommer du iofs till kvinnan i programmet, hon är en av flera som berättar. Kanske måste du se hela programmet som är på en timme, ist för de 5 minuterna som finns på youtube.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-08 22:40

le-lou, jo det hade varit lättare att få sig en bild om man såg hela programmet vilket jag också gjorde på den tiden det begav sig även om jag nu inte kan dra mig till minnes allt som sades.

Just den här snutten innehåller väldigt lite substans och mycket av bilden skapas i stället exempelvis av klipp av hundarna när de står bakom galler och skäller och vill bita genom gallret. Det kan ha stått en kille i clownkille med en chorizo i högsta hugg på andra sidan, men det vet vi ingenting om. Uppdrag granskning är inte främmande för att använda ytterst tvivelaktiga vittnesmål och på så vis helt enkelt fabricera "bevis".

Ovtjarkan är ingen stadshund, där är vi helt överens. Att den fyller sin funktion för det den är framavlad till är vi säkert också överens om.

petunia882010-06-08 22:47
Antal inlägg: 18

Sådan herre sådan hund stämmer i de flesta fall.
Alla hundar är fina bara de får bra ägare. :=)

Bitte - Administratör2010-06-08 22:53
Antal inlägg: 24138

Jag såg hela programmet om dessa hundar och tom de som var de som första importerat dom till Sverige ångrade sig ,,

Bitte

le-lou2010-06-08 22:59
Antal inlägg: 17496

Vad jag menar är att bara för att ett djur tillhör själva gruppen hundar så innebär det inte per automatik att de passar in i ett samhälle med människor. Ett djur som ser ut som en hund men som inte har samma sociala mönster som en well vanlig hund är inget husdjur i den bemärkelsen.
Man kan ta tex varghybrider som ett exempel, de är förbjudna av en anledning. Protesterar vi?
Det har blivit nåt dra alla över samma kam fast motsatt till vad en del här menar när de säger det...det blir ungefär som att en hund är en hund och då finns det inga "dåliga" hundraser heter det, bara ägare.
Vad man nu menar med dålig, det vet jag inte.

Det kanske handlar mer om dåliga miljöer för vissa raser, att fösa samman "svårare" raser, alltså hundar som är avlade och som SKA vara på detta sätt och som i praktiken kan göra de farliga mot både människa och andra djur är bara knäppt. MÅSTE vi ha precis alla raser i Sverige? När är nog - nog? Folk som startar uppfödning av sådana hundraser gör ju det enbart för att gå emot strömmen, det ska visas att detta minsann är en helt FANTASTISK familjehund som älskar att leka. Man tar något och försöker göra det till något det inte är. Tids nog visar det sig, och tyvärr slutar det med en död el omplacerad jycke.

Ovtjarkan är också ett ypperligt exempel på en sån hund. Låt den typen av djur få vara där är tänkta att vara.
Varför ska människan försöka omprogrammera allt de inte egentligen får grepp om? Vi tror ju verkligen att vi är något i den här världen, att vi kan tämja allt och att det räcker med kärlek och långa promenader så ordnar sig allt. Så funkar vi ju, människor, vi ska styra allt, tror vi iaf. Kolla på mupparna i USA, där de skaffar sig vilda djur, som tigrar på löpande band tills de inte klarar av de längre. Vilka drabbas i slutändan? Mupparna eller tigrarna?
Att det finns en rätt miljö och ägare till den här typen av djur är jag dock övertygad om som sagt var, så det är inte utrotning jag pratar om bara för att man är för ett förbud av vissa raser. Vissa hundraser ska inte finnas i samhällen med människor.
Kanske är pitbullen en av dem, av flera olika skäl.

Frajtan2010-06-10 17:58
Antal inlägg: 85

Nu är det länge sen jag skrev, men kan kommentera lite snabbt på det inlägget jag kommenterade. Jag menade inte att framföra det som någon statistik med vilka raser jag avlivat för lynnesfel, men det är som sagt bland de raser som kan räknas som potentiellt farliga. Små hundar kan också vara aggressiva, absolut, men i regel finner de sig när man tillrättavisar dem på kliniken. Nu talar jag bara utifrån eget perspektiv. Rottweilern ligger för övrigt i topp i statistiken (om det inte ändrats sista åren) över hundar som biter på veterinärklinik, och det är mer eller mindre standard med munkorg. Jag ogillar absolut inte rasen och tog stygn på en mkt trevlig fröken (emellertid korsning) idag utan större beykymmer. Rottisar i hemmiljö funkar ofta bra, men när de blir trängda så smäller det verkligen. Jag har egentligen inget emot någon ras så länge ägarna har kontroll på dem, och som jag sa tidigare så är alla raser potentiellt farliga. Dock är det ju vissa raser som är överrepresenterade i attacker mot småhundar, och pga. deras kraftiga käkar orsaker de stor skada, jämfört med tex. en mindre terriervariant som visserligen må vara ettrig och aggressiv, men som sannolikt inte lyckas att bita ihjäl annat än en mkt liten chihuaua om man har riktig otur. Det är bra att diskussionen kommer upp, men frågan är var man ska dra gränsen, vilka raser ska förbjudas osv. Det är lätt att bara byta namn på en ras och vips så är den tillåten igen, så det är en svår nöt för myndigheterna, vad är en kamphund. Har själv en omplaceringshund boende hos mig som letar nytt hem (ingen problemhund, ägarna hade bara inte tid). Han är korsning staffordshire terrier och fransk bulldog. Ser ut som en liten kamphund, kommer han då att klassas som det? Är det rasmässigt det ska förbjudas, eller utseendemässigt, eller mentalitetsmässigt? Det är där jag inte förstår hur man går till väga. Problemet är vad jag har förstått större i Danmark än i Sverige, men det kan ju vara intressant att studera utvecklingen där. Jag känner inte att jag måste ha våldsamma belägg för mina argument bara för att jag är vet. utan ger bara min åsikt ur mitt perspektiv. Ska jag vara vetenskaplig kräver det att jag ska sätta mig och leta artiklar, och RIKTIGT så viktig är inte denna frågan för mig. Min energi lägger jag på djurrätt istället, då jag ogillar djurrätter...

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-10 18:09

Bra skrivet, Frajtan! Du tar upp en mycket viktig sak här, som förbudsivrarna nog inte riktigt har tänkt igenom: det är inte trivialt att skriva en lag som förbjuder "kamphundar". Vad är en kamphund?

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-11 10:31

Electric: Nu har jag inte skrivit något om ett kamphundsförbud, men det kanske är någon annan du syftar på.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-11 17:55

nouba, om du hade läst mitt inlägg så hade du sett att det var riktat till Frajtan.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-11 21:10

Jo tack det framgick, fast indirekt var det väl ändå riktat till somliga andra? "Du tar upp en mycket viktig sak här, som förbudsivrarna nog inte riktigt har tänkt igenom: det är inte trivialt att skriva en lag som förbjuder "kamphundar".
Fast jag har nog inte sett någon här med en seriös åsikt som vill förbjuda kamphundar. Du kanske menade utom denna tråd, men det framgår inte. Puss

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-06-12 02:08
Antal inlägg: 3451

E.Eye, jag ger mig. Jag är helt införstådd med att det är förmodligen inte rasen som är usel utan ägaren. Sen att ett gäng usla hundägare slumpmässigt just valt att vara arbetslösa unga män i mysbyxor måste vara en slump.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-12 11:03

Electric: Vi har kanske läst ut olika saker ur Le-lou's åsikter. Men det var väl ett oerhört barnsligt litet försök till att trigga. Vi är inga kamphundar, kanske du glömt det?

Resurrection - Ej medlem längre2010-06-12 12:38
Antal inlägg: 11463

När du skrev att "jag har nog inte sett någon här med en seriös åsikt som vill förbjuda kamphundar" så kanske du glömde att le-lou m.fl. vill ha ett förbud mot exempelvis pitbullar.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-12 14:10

Res: Var kom du ifrån? Jag vill också ha ett förbud emot pitbullen samt ett blandrasavel förbud på samtliga kamphundsraser. Det som nämndes över var ett förbud emot "kamphundar" och i det släktet är pitbullen endast en liten del.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-08-07 03:05

Så himla otäckt!
Denna pitbull jag hela tiden undvikt dök upp bakom buskaget utan att jag hann reagera. Jag satt på huk och blåste bort glassplitter från min Tuss tassar, min tuss börjar gny lite smått då pitbullen är en tik, kärringen upplyser mig om att min hund vill hälsa på hennes (No shit sherlock) Jag svarar att han har sin bekantskapskrets med större hundraser och att den inte skall utvidgas. Kärringen svarar med att hon minsann tror det är jag som är rädd för hennes hund och att det är löjligt, varpå hon släpper fram sitt vidriga djur i mitt ansikte, jag koncentrerar mig på att hålla undan min hund ifrån hennes då pitbullen naturligtvis känner av och applicerar MIN rädsla. Jag bara sitter där, vågar inte säga halv 7 till kärringen av rädsla att hennes hund skall uppfatta min både rädsla och numera även aggressivitet gentemot kärringen. Jag har lämnat in en polisanmälan. Jösses en 50 årig kärring?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?